• Marled91

Våran katt har börjat kissa inne!

Vi har haft en katt sen innan och så köpte vi en sexårig norsk skogskatt för två månader sen så att de kan ha sällskap av varandra. Det var lite bråk i början men annars har det varit bra och de verkar trivas mycket bra med varandra nu!

Men nu senaste två veckorna har den nya katten börjat kissa inomhus! har hänt tre fyra gånger och det känns inte alls kul. Har har gått på toa normalt innan, vi har börjat tömma lådan ännu oftare nu och städa och hålla iordning ännu mer här hemma för vi tänkte att det kanske var där skon skaver men det verkar inte hjälpa. Han höll på att kissa inne igår igen men då såg jag det och lyfte upp honom och ställde honom i lådan så han gjorde sitt behov där. Han är som vanligt pigg, mysig, busig och matglad så han verkar absolut inte må dåligt.

Vad beror problemet då tror ni? Hur kan man göra för att få honom sluta?

• Svar på tråden Våran katt har börjat kissa inne!
  • Marled91
    Paksenarrion skrev 2012-06-04 18:20:17 följande:
    Hur gammal är den nya katten? Hur många lådor har ni?
    Han är sex år och vi har en stor låda. Som man går in i med "tak". De hade en liknande i förra hemmet.
  • Paksenarrion
    Marled91 skrev 2012-06-04 18:21:33 följande:
    Han är sex år och vi har en stor låda. Som man går in i med "tak". De hade en liknande i förra hemmet.
    Förlåt, jag läste slarvigt.

Kastrerad?

Det jag tänker först på är att de kanske har behov av minst en låda var. Markeringsbehov o sånt där...
  • Marled91
    Paksenarrion skrev 2012-06-04 18:23:43 följande:
    Förlåt, jag läste slarvigt.

Kastrerad?

Det jag tänker först på är att de kanske har behov av minst en låda var. Markeringsbehov o sånt där...
    Vart ska man ha den andra lådan då?   för då kanske andra katten kissar i den ändå även om det är två. Om du förstår hur jag menar. =) Vi vill helst inte att de står i andra rum än badrummet.
  • Marled91

Och ja han är kastrerad. =)

• Paksenarrion
    Marled91 skrev 2012-06-04 18:27:46 följande:
    Vart ska man ha den andra lådan då?   för då kanske andra katten kissar i den ändå även om det är två. Om du förstår hur jag menar. =) Vi vill helst inte att de står i andra rum än badrummet.
    Jo jag förstår men de brukar ändå delvis välja en favvo-låda
  • Marled91

Okej men då börjar vi med en ny redan nu. Men det får bli en mindre för den vi har kostade flera hundra har inte råd med det just nu haha =) Kanske kan använda botten delen till transportburen sålänge? Blir ju tan tak då iofs.

Hade inte ens tänkt på att det kan vara så!

• Paksenarrion
    Marled91 skrev 2012-06-04 18:30:13 följande:
    Okej men då börjar vi med en ny redan nu. Men det får bli en mindre för den vi har kostade flera hundra har inte råd med det just nu haha =) Kanske kan använda botten delen till transportburen sålänge? Blir ju tan tak då iofs.

Hade inte ens tänkt på att det kan vara så!
    Ja, jag tror att du kan använda botten men då riskerar du att transportburen aldrig blir transportbur igen

Det kan även vara så att taket gör att han känner sig inklämd, dvs att den andra katten "passar på" honom när han går i den (vi har haft det problemet)
  • Marled91

Har fixat nu! Använde botten till buren den är ganska stor och den passade. Vi hade ändå tänkt köpa ny för ena spännet på sidan är trasigt så det här blev ju super bra. Då kom den till andvänding ändå ;) Så nu har det förhoppningsvis löst sig!

Kan faktiskt vara så att han känner sig instängd, för katterna brukar hänga efter varandra så den ena ligger utanför badrummet när han är inne osv. Det är ju rätt förståerligt att man inte tycker om det hehe.

• nemo1

Köp en stor förvaringslåda på tex Rusta, ÖB inte dyrt alls.Och skippa taket. Alla katter vill inte dela låda. Har ni samma material i lådan som han är van vid? Om det fortsätter så skulle jag ta katten till veterinären för urinprov. Kan det vara så att katten är omplacerad pga kisserierna.

• Marled91

Nej de sålde honom pga allergi. Hon hade inte gjort det pga kiss man såg hur fruktansvärt det var för henne att sälja honom:/ Samt att hon sålde deras andra katt också.

Har nu en med tak och en utan. Hoppas det hjälper.

• Soetkorv

Om en katt börjar kissa inne, kan det bero på att den är orolig, stressad och otrygg i sin hemmiljö. Är det ljudligt hos er? Katten bör ha en enskild lugn plats där han kan få vila ostört. Kelar ni med honom och ger honom kärlek? Skaffa två rymliga kattlådor och töm två ggr per dag så att det alltid är rent. Ibland kan vissa katter ogilla att  gå i samma låda som någon annan om det är för mkt bajs i. Sen finns det kattsand för multiple cats också.

Att en katt kissar inne tex i sängen eller soffan är ett tecken på att den är otrygg och vill markera att det är dennes sovplats, säng etc.

Om han har en lugn, trygg hemmiljö och fler kattlådor som töms morgon och kväll, men ändå kissar inne. Då skulle jag ge er rådet att köpa Feliway, en doft som man sätter i elluttaget som bara katter känner och gör att de blir mer harmoniska och avslappnade. Inget farligt alls, utan bara positivt.

• Marled91

De har krypin i garderober osv där vi inte stör när de ligger där. Såklart kelar vi med honom och ger honom kärlek. Våra katter är de finaste vi har. De kommer fram flera gånger varje dag och vill kela ordentligt! Vi leker med dem och försöker stimulera dem ofta. Vi började tömma ännu oftare när han började kissa inne men det hjälpte inte, nu har vi två lådor så får hoppas det hjälper.

• ForReal
    Marled91 skrev 2012-06-04 18:38:08 följande:
    Har fixat nu! Använde botten till buren den är ganska stor och den passade. Vi hade ändå tänkt köpa ny för ena spännet på sidan är trasigt så det här blev ju super bra. Då kom den till andvänding ändå ;) Så nu har det förhoppningsvis löst sig!

Kan faktiskt vara så att han känner sig instängd, för katterna brukar hänga efter varandra så den ena ligger utanför badrummet när han är inne osv. Det är ju rätt förståerligt att man inte tycker om det hehe.

Kan vara där skon klämmer. En del katter som får kompisar visar gärna dominans genom att försöka kontrollera när den andra får eller inte får kissa t ex. Och så blir den andra katten nervös och tillslut så måste han kissa, och då blir det olyckor. Kan absolut vara anledningen, även om det kan vara andra orsaker.

Om det skulle vara så så löser man det enklast med fler lådor, och inte nära varandra. Då blir det svårare för den andra som "vaktar" en av lådorna att hålla koll på fler lådor längre bort. Det kan till och med behövas en tredje låda. Även om katten tidigare gillat tak så kan det nu kännas otryggt, om han ännu inte är säker på sin nya kompis och vart denne ligger och lurar. Då brukar det funka bättre med fri sikt.

Hoppas det löser sig, och blir det inte bättre så ta till veterinär så det inte är fråga om urinsten eller liknande. Speciellt för hankatter är det viktigt att i så fall få bukt med då de lättare får urinstopp, vilket är farligt. Men kissar han vanliga, ordentliga mängder så ska det inte vara någon fara.

Sen kan det ta ett tag innan det slutar och er katt sen tidigare känner sig "nöjd" med sin uppvisning.

Svar på tråden Våran katt har börjat kissa inne!