• maximum

Onsdag natt, Nästa helg. När infaller dagarna och nätterna?

Om man säger "Onsdag natt" Vilken natt menas då? Natten till onsdagen eller natten mellan onsdag-torsdag.
    Själv tänker jag onsdag natt som natten till onsdagen för kl. 12 så börjar ju det nya dygnet/dagen alltså flest nattimmar på det dygnet.
    Eller menar man natten mellan onsdagen och torsdagen för att natten avslutar onsdagen?

Och om man idag säger "nästa helg" så menar man  helgen som är denna veckan. Men om man säger "nästa helg" på ons eller torsdag så menar man helgen som infaller nästa vecka.
    Om jag idag säger "nästa helg" så brukar jag mena helgen som infaller nästa vecka och menar jag helgen denna veckan säger jag "nu till helgen".
    Alltså
    I helgen va vi (menar då helgen som precis passerat)
    Nu till helgen (menar helgen som infaller denna veckan)
    Nästa helg (menar då helgen som infaller nästa vecka)      

• Svar på tråden Onsdag natt, Nästa helg. När infaller dagarna och nätterna?
  • maximum

Hallå! 
     FL brukar ju vimla av språkpoliser. Ingen som kan säga vad som är rätt o fel här?
    Särskilt den med nätterna undrar jag.  

• Anchorage

maximum skrev 2012-06-04 19:38:09 följande:
    Om man säger "Onsdag natt" Vilken natt menas då? Natten till onsdagen eller natten mellan onsdag-torsdag.
    Själv tänker jag onsdag natt som natten till onsdagen för kl. 12 så börjar ju det nya dygnet/dagen alltså flest nattimmar på det dygnet.
    Eller menar man natten mellan onsdagen och torsdagen för att natten avslutar onsdagen?

Och om man idag säger "nästa helg" så menar man  helgen som är denna veckan. Men om man säger "nästa helg" på ons eller torsdag så menar man helgen som infaller nästa vecka.
    Om jag idag säger "nästa helg" så brukar jag mena helgen som infaller nästa vecka och menar jag helgen denna veckan säger jag "nu till helgen".
    Alltså
    I helgen va vi (menar då helgen som precis passerat)
    Nu till helgen (menar helgen som infaller denna veckan)
    Nästa helg (menar då helgen som infaller nästa vecka)      

Onsdag natt betyder för mig natten till onsdagen. Alltså från tisdag kl 24.00 - framåt.

Om jag i dag (onsdag) säger nästa helg så är det helgen efter nästa vecka.
    Om jag i dag (onsdag) säger nu till helgen så är det helgen som kommer i denna vecka.

• maximum
    Anchorage skrev 2012-06-05 19:56:38 följande:

Onsdag natt betyder för mig natten till onsdagen. Alltså från tisdag kl 24.00 - framåt.

Om jag i dag (onsdag) säger nästa helg så är det helgen efter nästa vecka.
    Om jag i dag (onsdag) säger nu till helgen så är det helgen som kommer i denna vecka.

Ja så menar jag med. Fast om det är Måndag och jag säger nästa helg så menar jag helgen nästa vecka och så säger jag nu till helgen om det är helgen denna veckan.
    Men alla andra verkar mena nästa helg är helgen denna veckan om man säger det måndagen eller tisdagen Tungan ute 
  • Anchorage
    maximum skrev 2012-06-05 23:00:33 följande:
    Ja så menar jag med. Fast om det är Måndag och jag säger nästa helg så menar jag helgen nästa vecka och så säger jag nu till helgen om det är helgen denna veckan.
    Men alla andra verkar mena nästa helg är helgen denna veckan om man säger det måndagen eller tisdagen Tungan ute 
    Ja det verkar helkonstigt, förstår inte alls hur dom tänker då. Det blir ju snurrigt värre och helt fel Förvånad
  • Johan70

Allt beror på vilket perspektiv man anlägger.

Om man pratar om något som skall hända på sen kväll-tidig natt, så kan "onsdagsnatten" avse natten mellan onsdag och torsdag, men om man avser något som händer strax innan gryningen så avser det nog natten mellan tisdag och onsdag. Vill man vara noggrann och säker på att det inte blir missförstånd, bör man alltså säga t.ex. "natten mellan onsdag och torsdag". Dygnet börjar alltid kl. 00.00.

Om man på måndagen pratar om vad man gjorde i helgen (alltså igår och i förrgår) och sedan nämner "nästa helg" så menar man rimligen den helg som kommer om fem dagar. Om man redan på måndagen pratar om vad man skall göra till helgen och sedan nämner "nästa helg" så menar man nog helgen i nästa vecka. Vill man vara säker på att inte bli missförstådd, kan man förstås säga "helgen i denna vecka" och "helgen i nästa vecka". Ofta framgår det som sagt dock av sammanhanget, vilken helg som egentligen avses, även om uttrycket som används kanske rent tekniskt inte tycks vara helt korrekt.

• Johan70

Beträffande nätter, finns det ju några nätter som har egna namn. Det är de som infaller mellan en helgdagsafton och en helgdag som har säkrskilt namn: således finns julnatten, nyårsnatten, påsknatten och midsommarnatten.

• giftgrodan
    maximum skrev 2012-06-05 23:00:33 följande:
    nej, jag tycker att de flesta verkar använda det som du? Nästa helg är alltid minst en vecka bort.
  • maximum
    Johan70 skrev 2012-06-06 02:10:22 följande:
    Allt beror på vilket perspektiv man anlägger.

Om man pratar om något som skall hända på sen kväll-tidig natt, så kan "onsdagsnatten" avse natten mellan onsdag och torsdag, men om man avser något som händer strax innan gryningen så avser det nog natten mellan tisdag och onsdag. Vill man vara noggrann och säker på att det inte blir missförstånd, bör man alltså säga t.ex. "natten mellan onsdag och torsdag". Dygnet börjar alltid kl. 00.00.

Om man på måndagen pratar om vad man gjorde i helgen (alltså igår och i förrgår) och sedan nämner "nästa helg" så menar man rimligen den helg som kommer om fem dagar. Om man redan på måndagen pratar om vad man skall göra till helgen och sedan nämner "nästa helg" så menar man nog helgen i nästa vecka. Vill man vara säker på att inte bli missförstådd, kan man förstås säga "helgen i denna vecka" och "helgen i nästa vecka". Ofta framgår det som sagt dock av sammanhanget, vilken helg som egentligen avses, även om uttrycket som används kanske rent tekniskt inte tycks vara helt korrekt.

Men om någon säger att dom ska jobba ons och torsdag. Alltså dom jobbar natt och sover på dagarna. vilka nätter har man då jobbat?
    tis-ons och sover onsdag och ons-tors och sover torsdag.
    Eller ons-tors och tors-fre  så man sover torsdag fredag  
  • Stumpan83

När det kommer till nattjobb nämner jag alltid den dagen jag påbörjar mitt pass. Så säger jag jag ska jobba onsd och torsd menar jag natten onsd-torsd och torsd-fred. Alltså sover jag torsd och fred

• maximum
    Stumpan83 skrev 2012-06-06 07:20:31 följande:
    När det kommer till nattjobb nämner jag alltid den dagen jag påbörjar mitt pass. Så säger jag jag ska jobba onsd och torsd menar jag natten onsd-torsd och torsd-fred. Alltså sover jag torsd och fred

Tack för ditt svar. Jag pratade nyss med en som ska jobba ons tors alltså hon är vaken nu o sambon på jobbet så då menar hon dagarna då hon börjar jobba precis som du menar.

Fast jag själv menar att det nya dygnet/dagen börjar ju vid tolv och jobbar man då natt tänker jag att man jobbar natten till onsdag och natten till torsdag.

hehe lite olika det här. Finns kanske inget som är rätt och fel   
  • annzah

Vad gäller nätterna så tänker jag så som det står i tidningarna... har det hänt något natten till onsdag så står det ju "Under onsdagsnatten" i notis eller artikel. Eller?

• maximum
    annzah skrev 2012-06-10 18:17:16 följande:
    Vad gäller nätterna så tänker jag så som det står i tidningarna... har det hänt något natten till onsdag så står det ju "Under onsdagsnatten" i notis eller artikel. Eller?

Ja så tänker jag med men när man säger nyårsnatten är det ju natten mellan 31-1 dec/jan

Så alltså verkar det inte finnas något rätt och fel utan man får vara mer korrekt och säga "natten mellan tisdag och onsdag" 
  • maximum

Nu ringde jag en som är svensklärare på gymnasiet.
    Hon sa att det inte finns något rätt och fel men när det står i tidningen måste det vara glasklart vilken natt det gäller vilket media ofta slarvar med. 

• bsajanne

Strumpan83 tycker jag har helt rätt. Jag har tidigare jobbat natt och har kollegor som jobbar natt. Om de t.ex jobbar ons natt så är det natten mellan ons-tors.

Svar på tråden Onsdag natt, Nästa helg. När infaller dagarna och nätterna?