• emiiiily

Hjälp mig med råd! (matbord)

Älskar vitt och lantligt. När vi blev ytterligare en i familjen nu i feb som snart kräver egen matplats och vi är en familj som gärna har middag för vänner och familj så insåg vi att vi behövde ett större bord. Sagt och gjort fyndade både ett större bord och ett vitrinskåp i furu för 100 kr tillsammans (!)

Skåpet är färdig vitmålat nu som de andra skänkarna vi redan har. Men så till bordet, jag vill ha ett vitt vitt vitt bord. Men nu gör alla mig velig. säger att det aldrig kommer hålla sig fint med så små barn osv. 

Vad har ni för vanor med vita bord? allra helst hemma målade då.
    En annan fundering är ju att ta och bara lacka skivan men vet inte såg ju framför mig det fina vita. Mina ihopplockade stolar är ju vita och fina och väntar bara på att få stå vid de nya bordet men de lär ju dröja. Sambon har varit snäll och slipat bordet trärent iaf så nu behöver jag bara bestämma mig.

Läste någonstans om att ha golvfärg, de kanske är något? Vitgolvfärg måste väl vara tåligt? Annars skulle väl folk inte använda det på sina golv, men känner ingen som gjort det så vet inte hur golven ser ut efter ett tag iofs.

Köra på min bild jag har i huvudet på helt vitt eller ska jag måla vitt nertill och lacka skivan? Köra på typ vit löpare och sånt ovanpå istället. Furu känns inte jättekul? :/ gah!!                
    ♥Lucas 090430♥ ♥Vincent 120229♥
  • Svar på tråden Hjälp mig med råd! (matbord)
  • Like holiday

Kör på din bild du har i huvudet. Bordet var ju nästan gratis så vad gör väl det om det inte håller sig så snyggt under lång tid framöver. Men ni kan ju alltid lägga lite "skydd" där barnen sitter.

Har en bror med sambo som målade sin sittbänk i hallen vit och använde båtfärg för att det skulle vara hårt och tåligt. Blev jättesnyggt.

Men som sagt - gör som du tänkt från början. 

• krippa

Vi vitbetsade vår köksbänk och sen lackade vi den med båtlack, typ 5 lager. Den såg fortfarande ut som ny efter fem år när vi flyttade därifrån. Kanske vore nåt? Ganska mycket jobb men fantastiskt fint och hållbart!

• Pirum

Det är rätt enkelt att måla på ett lager till vid behov. :)

Men till vardags skulle jag råda till att ha en vaxduk med någon slags skyddsfilt under. Mot märken av knivar och gafflar som hamras i skivan och skydd mot vattenfärgsbad och tuschpennor osv. 

• emiiiily

Jo oavsett blir det skydd när barnen gör ngt. Och när dom äter, har för mig jag sett typ silikonunderlägg som även ligger över kanten (?)

Det jag gärna inte vill är ju att de blir fel eller dåligt efter en månad när sambon la 3 timmar på att slipa skivan ren från allt lack och alla hack osv

Båtlack har med slagit mig, men det ska tydligen vara skört mot sprickor men inte repor. Typ som glas hårt att repa men lätt att spräcka? Iaf vad jag fick höra.
    Sen har jag funderat på Golvfärg med, finns ju de som målar trägolv vita och det måste ju ha krav på sig att tåla massor, och tåla att skuras av osv.

Eller om jag bara ska lacka eller om jag ska betsa och sen lacka för att det är mest hållbart..

• emiiiily

Som du krippa skrev vitbetsa och sen lacka, eller ser de konstigt ut när man har helt vita stolar och bordsbenen?

• La Lola

Ogillar du helt tanken på att måla underredet på bordet vitt men betsa skivan i nån mörkare färg? Och så kan du ha fina vita dekorationer på bordet istället och kanske vit broderad duk.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • emiiiily

Nej har funderat på det med lite mer mörk ek stuk tex. Usch svårt!
    Har iaf silvergrå luckor med silverbeslag och bänkskivor som ska se ut som vitgranit. Vita väggar och en vitskänk med överskåp i köket. Stolarna är halvblank helvita. Vill att allt ska kännas enhetligt.

• La Lola
    emiiiily skrev 2012-06-05 07:50:53 följande:
    Nej har funderat på det med lite mer mörk ek stuk tex. Usch svårt!
    Har iaf silvergrå luckor med silverbeslag och bänkskivor som ska se ut som vitgranit. Vita väggar och en vitskänk med överskåp i köket. Stolarna är halvblank helvita. Vill att allt ska kännas enhetligt.
    Då skulle väl det funka? Eller? I min bild i skallen går det iaf.
  • krippa

Prata med någon i din närmsta måleributik vetja!
    Är nog viktigt dock att det är en riktig målerifirma och inte ett "byggvaruhus". Vi målade två av våra furugolv hemma, ett med färgrekomendation från "byggvaruhus" och ett från målerifirma. Golvet med färgen från målerifirman höll MYCKET bättre! 
    Om båtlacken spricker lätt vet jag inte, vet bara att det höll sig snyggt och fint hemma hos oss....
    Men om du vill ha ett vitt bord tycker jag att du ska måla det vitt, tråkigt om du inte blir nöjd annars.
    Men visst är det roligt att fixa till gamla saker, jag älskar det!!! Skrattande

• emiiiily

Känner med lite så att jag säkert ångrar mig om jag inte gör det vitt. Känns som jag velar mest för alla andras skull när jag egentligen skulle lägga tankarna på att gå och höra om vad som skulle vara så hållbart som möjligt vanlig snickerifärg med lack eller tex golvfärg osv.

• Pirum

Rådet att inte köpa en vit soffa som barnfamilj tycker jag "makes sense" men att undvika vita hårda möbler som går att tvätta av? Möbler och kanske framförallt matplatsmöbler som används dagligen (och ibland är scenen för stora trotsutbrott med kastade tallrikar osv) slits oerhört hårt i en barnfamilj. Jag tror att det kommer slitas oavsett hur ni gör så det är lika bra att måla det som ni vill ha det och sedan bättra på färgen vid behov. Man behöver ju sällan måla om hela bordet om det blivit märken utan man kan "fuska" ganska länge innan man måste göra om helt. 

Kör på vitt ts om det är det du har tänkt dig! 

• La Lola
    Pirum skrev 2012-06-05 10:34:55 följande:
    Rådet att inte köpa en vit soffa som barnfamilj tycker jag "makes sense" men att undvika vita hårda möbler som går att tvätta av? Möbler och kanske framförallt matplatsmöbler som används dagligen (och ibland är scenen för stora trotsutbrott med kastade tallrikar osv) slits oerhört hårt i en barnfamilj. Jag tror att det kommer slitas oavsett hur ni gör så det är lika bra att måla det som ni vill ha det och sedan bättra på färgen vid behov. Man behöver ju sällan måla om hela bordet om det blivit märken utan man kan "fuska" ganska länge innan man måste göra om helt. 

Kör på vitt ts om det är det du har tänkt dig! 
    Vita soffor är annars jättebra (sägs det), om tyget är tvättbart dvs. Går att bleka om det blir fläckar tex.
  • emiiiily

Krippa - så du har eller hade egen målade vita golv? Hur tyckte du den bra färgen höll? Var de lätt att få märken och missfärgningar? jag tänker ju att golv utstår ju en hel del. Skor, blött, lek, hundklor kanske, bilåkande (barn bilar ;) ) mm mm att den färgen måste ju vara mer härdad än vanlig snickerifärg.

Men ja visst kan man ju bättra på osv.

Fördelen med bets är väl att det går in i trät och färgar och sen på med bra lack så är det ju egentligen ingen skillnad än vad bordet var nu när vi slipade ner det förutom nyansen. Och blir inte så många lager som de blir med färg kvistlack, grundfärg, färg, lack och så x antal lager av varje. Det lär ju med göra det skört?
    Och min treåring är väl inte alltid en ängel vid måltiderna ;)

• emiiiily

Glömde ju med, Ja jättekul att måla och förnya saker! Jag blev klar med nya vitrinskåpet idag (Det jag fick ihop med bordet) idag! :) 

http://emiiiily.wordpress.com :) Finns bilder på resultatet! Och även annat jag målat typ köksstolarna osv. :)

Nu ska jag börja med bordet! Men börjar med benen och så och tar skivan sist iaf!        

• La Lola
    emiiiily skrev 2012-06-05 13:03:45 följande:
    Glömde ju med, Ja jättekul att måla och förnya saker! Jag blev klar med nya vitrinskåpet idag (Det jag fick ihop med bordet) idag! :) 

emiiiily.wordpress.com :) Finns bilder på resultatet! Och även annat jag målat typ köksstolarna osv. :)

Nu ska jag börja med bordet! Men börjar med benen och så och tar skivan sist iaf!        
    Vad fint skåpet blev.
    Jag har också ett vitmålat furuskåp i köket fast det är lite mindre än ditt.
  • La Lola

Nu när jag kikat lite i ditt kök så tror jag att en mörkbetsad bordsskiva skulle bli jättesnyggt.
    Men alla har ju inte samma smak som mig.

• krippa
    emiiiily skrev 2012-06-05 12:12:13 följande:
    Krippa - så du har eller hade egen målade vita golv? Hur tyckte du den bra färgen höll? Var de lätt att få märken och missfärgningar? jag tänker ju att golv utstår ju en hel del. Skor, blött, lek, hundklor kanske, bilåkande (barn bilar ;) ) mm mm att den färgen måste ju vara mer härdad än vanlig snickerifärg.

Men ja visst kan man ju bättra på osv.

Fördelen med bets är väl att det går in i trät och färgar och sen på med bra lack så är det ju egentligen ingen skillnad än vad bordet var nu när vi slipade ner det förutom nyansen. Och blir inte så många lager som de blir med färg kvistlack, grundfärg, färg, lack och så x antal lager av varje. Det lär ju med göra det skört?
    Och min treåring är väl inte alltid en ängel vid måltiderna ;)

Nej, golven var inte vita utan en ljus grå färg. Tänkte att smutsen inte skulle synas så bra då men ack så fel jag hade Flört  Ena golvet höll jättebra, det var målat med en uteoljefärg från måleributik. Det andra golvet höll inte alls och det var målat med en golvfärg från ett byggvaruhus. Underarbetet var gjort på exakt samma sätt så det borde ju bero på själva färgen.
    Roligt att du har kommit så långt med arbetet, vad duktiga ni är och fint blir det också!
    Lycka till med bordet nu, gör det som känns bäst.
  • emiiiily

Vad jobbigt att behöva göra om det när det är golv det gäller, de vill man ju verkligen ska hålla länge! 

Nu är jag inne på andra lagret med båtlack! 
    Började grunda skivan med vitgrundfärg just för att få på ngt skydd när vi hade slipat ner det så väl. Sen började jag måla benen, så insåg vi sen att den där tunnt grundade, typ bara vitfärgade träskivan var ju rätt snyggt. Så efter en par dagars inkännande med stolar dit provade osv så bestämde vi oss för att köra på det! Benen blir lika vita som stolarna så det ska se ut som det hör ihop och så skivan då som är vit men man fortfarande ser trät igenom.
    Så hoppas vi att detta håller ett tag! :) 

Kommer bilder sen, tror en bild ligger i bloggen! innan lack och ben fick färg men skivan som är grundad.  

Svar på tråden Hjälp mig med råd! (matbord)