• Lindybelindy

Förändrad 5 veckors bebis.

Alva har sedan hon kom haft lätt för att somna och få ro. Vi har haft henne i vaggan vid våran säng och där har hon sovit gott om nätterna även på dagarna. Hon har varit nöjd efter matning och kunnat somna om när hon är trött. På dagarna kan man lägga henne bredvid sig i sängen och hon får ro och somnar. Samma sak i soffan osv. Bara hon hör min och (pappas) röst och känner att vi är i närheten. När hon sover så sover hon väldigt gott och länge. När det gäller mat så har hon bra aptit och det har inte varit några problem med matning. Men nu sedan ungefär fyra dagar tillbaka har hon varit orolig, svårt att somna in spelar ingen roll hur mycket jag och Tobias håller henne, vyssar henne eller går med bärselen. Hon skriker mycket på dagarna och går många gånger inte att trösta henne.. Hon kan vara jätte trött men har bara helt enkelt svårt att komma till ro och somna. Hon sprattlar och gnider sig åt alla håll... innan hon tillslut somnar in. Och när hon väl sover så kan vi inte lägga ifrån oss henne för då vaknar hon direkt och är förtvivlad, innan har vi kunnat lägga ned henne i soffan vid oss och hon sover så gott. Det är som att hon ligger halv vaken för att hon är rädd för att bli övergiven Även matningen har blivit svår. Hon äter men bökar och skriker i mellan. När man ska rapa henne så skriker hon. Så har det inte varit innan. Matning har inte varit ett problem. I det stora hela känns det som att hon inte har någon ro i kroppen. Jag blir ledsen eftersom det känns som min älskling inte är nöjd och känner sig trygg längre. Någon som vet vad det kan bero på? (Detta är mitt första barn)

• Svar på tråden Förändrad 5 veckors bebis.
  • snappi81

Skulle inte sägaatt det är nåt fel. Tror mer på att dom små liven utvecklas och ändrar sig hela tiden & du kommer va med om det många gånger! När man väl tror att dom sover bra så börjar det om med vaken heten och tiderna ändras igen, när man tycker dom äter bra så ska det helt plötsligt matvägras.  I mina ögon så låter det som en helt normal utveckling.  

Linus 070808 Lucas 090707
  • Hoppfull84

det är rätt vanligt att de får ont i magen mellan veckorna 4-8 sa de till oss på bvc. tydligen brukar magen gå igenom nån utvecklingsfas då så många bebisar får ont i magen. kanske kan bero på något sånt?

sen är det ju så att den första spädbarnstiden ofta är lite lyxig, bebisen sover mycket osv men det ändras ju när de växer, de får inte lika stort sovbehov, ändrade sömnmönster och kräver mer underhållning, närhet osv i perioder. man tror man knäckt nöten ena veckan för att stå tillbaka på ruta ett veckan efter för då är allt annorlunda.
    man får rulla med och ta det som det kommer, försöka trösta och möta de behov de har för stunden så gott man kan, men oj vad frustrerande det kan vara när spelreglerna ändras hela tiden.

• skogsvitter

Vid 5 veckor kommer första utvecklingsfasen, varar i några dagar. Nästa kommer vid 8 veckor och därefter en vid 12 veckor. Så det kan vara den du märker av. Vår äldsta hade kolik men även vår andra dotter var otröstlig vissa gånger just vid utvecklingsfaserna. I övrigt håller jag med övriga. Man får räkna med svängningar under hela det första året, minst, när det gäller sådant här.

• Malena

Min dotter som är 6 veckor idag är precis så som du beskriver. Sömnen har påverkats och matningarna har blivit stökigare. Läste någonstans att den första utvecklingsfasen börjar vid vecka 5.
    Men av erfarenheter med min äldre dotter som idag är fyra så handlar hela första året om olika perioder. Så räkna med att det blir lite av en berg och dalbana med de små liven. Visst är det jobbigt, tycker jag själv fast jag redan har gått igenom det en gång innan men även denna period kommer att gå över :)

Ammar du eller ger ersättning. Jag ger både och och finner att hon inte har ro varken till det ena eller det andra.
    Men något får hon i sig. Oftast nu för tiden somnar hon i bilstolen till skilnad från innan där hon lätt somnade själv i sin egen säng. Man får vara lite påhittig :)

• littlefly

Välkommen till ert första utvecklingssprång :) det kommer vara såhär återkommande i perioder, mitt föräldramantra: this too shall pass. Hoppas hon snart blir nöjdare!

• Malena
    littlefly skrev 2012-06-05 12:25:16 följande:
    Välkommen till ert första utvecklingssprång :) det kommer vara såhär återkommande i perioder, mitt föräldramantra: this too shall pass. Hoppas hon snart blir nöjdare!
  • Lindybelindy

Malena: ja det är stor förändring. Först kämpar man första veckan med att lära känna bebisen och när man väl tror man fått in hennes rutiner så ändras det :P frustrerande är det.. Jag ger bara ersättning pgr av omständigheter. och det har gått jättebra tills för någon dag sedan då det blir himla bök. Hon släpper flaskan och vill ibte ha sen gråter hon och vill ha och sprattlar ur famnen och gnäller när man ska rapa henne. Det spelar ingen roll hur mycket kärlek och närhet hon får det är som att hon blir frustrerad och vill så mycket. men man märker som några nämnde om en tillväxtperiod att det säkert är så det är. För hon lär sig mycket nu och vill verkligen vara med i allt som händer så blir hon ledsen när hon inte kan. Och just det här med närhet. Ifrån första stund vi kom hem har hon somnat i famnen efter matning i lugn och ro nu somnar hon inte. Det tar tid och mycket gråt inför varje insomning. Fast man ser att hon är jätte trött. Och man kunde lägga henne i vaggan eller bredvid i soffan men nu såfort man lägger ifrån sig henne så blir hon ledsen. Tycker så synd om henne för jag ser hur frustrerad hon är just nu :/

Svar på tråden Förändrad 5 veckors bebis.