• Äldre 4 Jun 22:19
    1519 visningar
    1 svar
    1
    1519

    okoncentrerad

    Har en fem årig kille som är otroligt okoncentrerad tycker jag och utan tålamod.
    Ex är om vi ska spela ett spel kan han inte sitta stil och tröttar efter 3-4 minuter och vill göra något annat, sätter vi oss ner och ska pyssla e det samma sak, och kan han inte saken med en gång så tröttnar han och går därifrån.

    Det e likadant med nästan alla lekar inte bara där han måste koncentrera sig utan även om han har kompisar hemma så e det typ spela boll 4 minuter hoppa studsmatta 5 minuter leka tjuv o Polis 3 minuter osv, e det någon av er som har erfarenhet av ett sådant beetende och tips på hur vi ska träna honom i att ha mer tålamod och koncentrera sig på en sak.
    Min oro e ju främst hur det ska gå längre fram i skola osv.
    Tacksam om någon har någon fundering eller tips att hjälpa oss med     

  • Svar på tråden okoncentrerad
  • Lilla o
    Äldre 8 Jul 22:22
    #1

    Det är ju en tid sedan du skrev ditt inlägg men kanske lite tips ändå.

    För det första, vad säger dagis, är de oroade över hur han leker? Är det tillfällen då det fungerar bättre eller sämre? Femåringar har ibland svårt att leka själva, man kan behöva styra upp som förälder och finnas till hands i leken. Svårt att säga vad som är "normalt" och vad som är okoncentration.

    Tänk på hur du själv gör. Ge en instruktion, hjälp honom att utföra den, styr tillbaka om det går. Typ ska man gå ut så är det ytterkläder och skor som gäller, inte springa iväg o leka mellan man tar på sig skorna o jackan tex. påminn om vad som ska göras men inte förmanande, utan försök styra tillbaka till rätt spår.

    Och du, man hinner mogna ganska mycket sista året på dagis och klarar ofta en hel del när det är dags för förskoleklass. Och funkar det absolut inte, kan man alltid gå ett extra år i förskoleklass vilket jag ser som en fördel om alternativet är att gå kvar på dagis.
    Er dagispedagog kan säkert lugna er att det mesta är normalt. Skol-och barnomsorgens psykolog kan man också kontakta för tips hur man ska underlätta för er son i lek och kontakt med kompisar. 

Svar på tråden okoncentrerad