• MammaRebecca

Ovanliga, men inte konstiga pojknamn.

Jag letar efter ovanliga pojknamn, som kanske 4000-8000st heter. Inte alltför ovanliga eller för vanliga.
    Namn jag gillar just nu är Kevin, Melvin och Elliot.  

Jag gillar inte namn som alla döper sina barn till just nu såsom William , Lucas & Oskar, men inte heller namn som man knappt kan stava eller uttala såsom Angus, Mondrian eller Xander. 

Gärna något mittemellan! Glad 

Be kind, for everyone you meet is fighting a hard battle!
  • Svar på tråden Ovanliga, men inte konstiga pojknamn.
  • FrökenEster
    gravid85 skrev 2012-06-04 22:29:44 följande:
    Kian? Ganska självklart uttal. Lite likt Kevin också om du gillade det.

Självklart uttal eftersom k uttalas som ett tje-ljud framför mjuk vokal enligt svenska uttalsregler. Är det det du menar?
  • Rani

Sam

Ossian
    Noel
    Joar

Harry
    Sixten

Didrik
    Morris

• MammaRebecca

Tack för alla förslag! :)
    Ska fundera & analysera!
    Kom gärna med ännu mer Glad 

Be kind, for everyone you meet is fighting a hard battle!
  • gravid85

FrökenEster: eller självklart för att min son har hetat det i över tre år och jag har ALDRIG hört någon uttala det fel, inklusive personer som aldrig träffat oss. Är även ett persiskt namn där det uttalas med k och ett irländskt där det uttalas med k. Världen är större än din lilla ankdamm lilla fröken.

• emmak

Kian är jätte fint!

Frökenesther: hur uttalar du Kim?

• Vulpecula
    FrökenEster skrev 2012-06-04 22:35:35 följande:
    Självklart uttal eftersom k uttalas som ett tje-ljud framför mjuk vokal enligt svenska uttalsregler. Är det det du menar?
    En regel som inte hindrar folk från att inte heta Tjevin, Tjim, Tjennet och Joatjim, så varför inte Kian? Det enda namn jag kan komma på där denna regel faktiskt används är Kerstin.

TS: Kanske Valter, Levi, Levin, Elvir, Julian, Alve, Alvar, Algot, eller Vilgot?
  • FrökenEster
    emmak skrev 2012-06-04 22:50:01 följande:
    Kian är jätte fint!

Frökenesther: hur uttalar du Kim?
    Jag uttalar det som de flesta andra antar jag, men jag skulle inte kalla det för ett självklart uttal eftersom det strider mot svenska uttalsregler precis som många andra anglisaxiska namn. 

TS ville ha ett namn som är lätt att uttala. Då bör hon ju välja ett namn som man vet hur det ska uttalas direkt när man ser det skrivet. Det är svårt med engelska namn i svenskan eftersom man aldrig vet hur de ska uttalas till exempel är det nog inte många som vill att William ska uttalas på det engelska sättet men däremot är det nog ingen som vill att Damien ska uttalas på det svenska sättet.  
Svar på tråden Ovanliga, men inte konstiga pojknamn.