• Anonym (en som vill)

Allt är borta, allt utom viljan

Jag har ett jätteproblem!

Jag har väldigt lätt för att tröttna på min sexpartner, efter några månader så rinner det ut i sanden och jag har skaffat en ny.
    Träffade mitt livs kärlek hösten 2009 och vi har hängt ihop sen dess, gift oss och fått barn.
    Det var samma visa där, efter några månader av het passion så började det sina och blev till slut väldigt lite.

Fick tillbaka lusten lite i samband med att jag blev gravid men då just pga. graviditeten så försvann lusten helt vilket jag hade hört kunde hända. Dottern föddes i december förra året och efter 3 månader så hade vi sex för första gången och det gick bra, hade det några gånger till efter det och det gick bra.
    Men nu är lusten som bortblåst, känns lite som att sex inte fyller någon funktion sedan dottern kom då det hade gjort det som det är till för. Känner mig verkligen jättekonstig och min man vill ha den närheten men jag kan inte ge honom den nu.
    Vet inte vad jag ska göra för att få upp lusten igen, viljan finns men inte lusten.

Vi har pratat och pratat om vad jag tänder på, om de finns några fantasier osv men ingenting. Känner inget behov av sex längre, men jag vill så gärna känna de.

Tips och råd för att få igång allt är jag väldigt tacksam för.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Allt är borta, allt utom viljan
  • sexologen

Hej!

Att lusten kommer och går i livet är normalt och jag tycker inte du ska koppla den til passionen i förälskelsefasen. Ditt liv har nu förändrats och efter att vi fått barn blir livet sig aldrig likt igen och kanske är känslan av att livet inte längre är så spännande som i början av er relation bidrarr till din olust då du beskriver att du tidigare också snabbt tröttnat på sex och då bytt partner.

Om spänning är det som tänder din lust så försök nå den i din vardag. Bra är att försäka hitta lusten på egen hand först och fundera ut vad som gör dig riktigt kåt. Vad tänder dig? Vad gjorde du och din partner i början av er relation som du längtar tillbaka till? Kan ni tillsammans bygga upp en stämning av ovisshet/passion/spänning/attraktion?

Vila, lugn och ro och timing är viktigt. Prata med varandra om hur ni vill förbättra ert sexliv!

Ge inte upp en lust som funnits går alltid att hitta igen.

Lycka till!

Hälsningar
    Sara Dahlin             

Svar på tråden Allt är borta, allt utom viljan