• Anonym

Grön av silverring?

Börjar misstänka att ringen jag köpte är fel, har köpt en äkta silverring i smycket affär, men jag blir grön av den. Kan detverkligen stämma att det är silver då?

• Svar på tråden Grön av silverring?
  • Mavios

Det är nog en silverpläterad ring, på bas av koppar, som ärgar och ger den gröna missfärgningen.

• Anonym

Det sa han inget om när jag köpte den, han sa att det är silverring, för det var vad jag bad om, e stämpel i den 925.
    Jag gav 800kr för denna ringen, och är förlovningsring då kan dem väl inte blåsa kunden? 

• sextiotalist

Silver legeras ofta med koppar, så det är inte alls konstigt, Men däremot verkar det inte vara den högsta kvaliteten

• Simon 681

925 betyder att det är 925 tusendelar rent silver. Detta kallas också sterling silver. Det betyder att det kan vara 7,5% koppar och det kan vara tillräckligt för att missfärga. Det verkar som om vissa personer har lättare att få missfärgning av såpass lite koppar

Du skulle kunna måla på lite genomskinligt naggelack på den del som är emot huden.

• Anonym

VA? Är inte min silverring helt äkta silverring? Får dem göra så?
    Nästa gång man ska köpa silverring, vad ska man säga då så man inte blir lurad igen, för jag e nickelallergiker med, så jag hoppas inte nu att jag får utslag o klåda av ringen.
    Men nagellack, kan inte det förstöra ringen på något sätt?

• sextiotalist
    Anonym skrev 2012-06-05 08:26:10 följande:
    Nästa gång man ska köpa silverring, vad ska man säga då så man inte blir lurad igen, för jag e nickelallergiker med, så jag hoppas inte nu att jag får utslag o klåda av ringen.

De flesta ädelmetaller är legerade, pga de är så mjuka så att de blir förstörda med tiden, man legerar för att föremålet skall behålla formen och inte bli skadat så lätt.  
  • ForReal
    Anonym skrev 2012-06-05 08:26:10 följande:
    Men 925 silver är ju just 92,5% silver. Inga smycken är 100% guld eller silver, det skulle bli alldeles för mjukt. Du har inte blivit lurad, det är du som borde veta vad du köper :) Nej nagellack förstör inte ringen.
  • Anonym

Har ni vatten från egen brunn? Det har vi och vi fick en liten gasläcka i brunnen och alla silversmycken blev gröna när de kom i kontakt med vattnet då.

Jag tycker din ring verkar vara vad man kallar "äkta silver". Prova att putsa upp den och sen ta av dig ringen när du tvättar händerna.

• Anonym

JO,den är äkta silver. Jag har samma problem..men på min kompis blir det inte så:)

• Anonym (svett)

Mitt x hade samma problem, smyckena blev gröna. Detta har tydligen något med svetten att göra, helt enkelt.

Svar på tråden Grön av silverring?