• Anonym

Arbeta med barn som far illa! (Vilka yrken?)

Som rubriken antyder så undrar jag vilka yrken det finns att välja på om man vill arbeta med barn som far illa (våld, alkoholism, sexuellt utnyttjande etc.)?

Jag skulle också vilja veta vilket av dessa yrken som innebär mest kontakt med barnen och minst kontakt med vuxna. Självklart kommer man att jobba med både vuxna och barn, men eftersom att jag är mest intresserad av att jobba med barn så vill jag förstås helst att det är så mycket sådan tid som möjligt.

• Svar på tråden Arbeta med barn som far illa! (Vilka yrken?)
  • Anonym

Socionom, men det kommer ändå vara mycket kontakt med vuxna. Du kanske egentligen vill vara familjehem eller kontaktfamilj? 

• Anonym

Lärare............ Min man är lärare, men oftast verkar det som om han är psykolog/socialsekreterare/extraföräldrer/familjestödjare eller vad det nu kan kallas. Största delen av hans arbetstid som inte är lektioner går åt till ovanstående....

• Anonym
    Anonym skrev 2012-06-05 10:10:49 följande:
    Socionom, men det kommer ändå vara mycket kontakt med vuxna. Du kanske egentligen vill vara familjehem eller kontaktfamilj? 

Familjehem, dvs. att vara fosterförälder (?), är något jag tänkt mycket på. Men det går det väl inte att försörja sig på?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-05 10:48:26 följande:

Familjehem, dvs. att vara fosterförälder (?), är något jag tänkt mycket på. Men det går det väl inte att försörja sig på?

Familjehem är inte att vara fosterfamilj eller fosterföräldrar.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-05 13:30:35 följande:
    Familjehem är inte att vara fosterfamilj eller fosterföräldrar.
    Jo det är det, termen fosterfamilj är gammal och används inte längre. Numera kallas man familjehem och barnet är familjehemsplacerat. 

Till din fråga TS, man brukar få en viss ersättning som familjehem. Inte så att du kan leva på det men ändå en ganska bra summa. Det ska däremot inte vara skälet att ta emot barn i ditt hem! Om du vill ta emot barn kommer du först få genomgå en utredning hos soc efter att du anmält intresse. Detta för att se om du är lämplig. Det kan även finnas möjlighet att försörja sig på detta helt och hållet. Man kan ta emot vissa placeringar som i princip kräver dig dygnet runt om det är ett barn som har stora bekymmer. Skulle väl dock tippa på att man bör ha erfarenhet av att vara familjehem sedan tidigare innan man ger sig på ett sådant ansvar.  
Svar på tråden Arbeta med barn som far illa! (Vilka yrken?)