Tian 10 skrev 2012-06-05 10:32:21 följande:
Du kan inte göra så mycket om det är nattskräck. De sover fortfarande och min son reagerade med att inte vilja bli upplockad och inte heller fick man röra honom. Hjälpte oftast att byta rum (ett råd som jag läste på nätet). Brukar komma i perioder då det händer mycket i utvecklingen. Tyvärr bara bita ihop och ta sig igenom dessa perioder. Tycker ändå att du ska rådgöra med Bvc (om du har ett bra Bvc), de brukar ha lite tips på vad man kan göra för att lindra. Om din dotter tycker om att sova i egen säng så tycker jag inte att ni ska ta in henne till er, kan ge väldigt dumma vanor senare. De nätter hon får nattskräck bör ni givetvis ta in henne, lite annorlunda situation.
Jag har pratat med BVC nu och sköterskan är inne på samma linje. Det händer mycket nu och att det är nattskräck. Hon tyckte vi redan var inne på rätt spår med våra funderingar om att lägga om kvällsrutinerna (inte bada på kvällen, inte låta storasyrran stimma i närheten) och hålla om henne om nätterna när det blir så här.
Hon sa även som du att enbart ta henne till vår säng då hon har nattskräck.
KlaraB skrev 2012-06-05 10:38:45 följande:
Vanor/ovanor går oftast att ändra på. Jag tycker att Man bör följa sitt barns behov för stunden, just pga all den utvecklingen som sker det första året!
Hon är oftast inte ledsen så länge. Absolut inte så som du beskriver. Nu senast har hon vaknat pga hunger pga magsjuka. Men innan så somnar hon om ganska snabbt så fort hon tex fått nappen.
Läs på om nattskräcken och testa att få en övergång då hon brukar vakna, ev av att gå till ett annat rum, ge lite vatten/välling .. Fanns ju lite tips.
Jag läste om det och har pratat med BVC. Känner mig klokare nu, och lugnare. Tjejen sover för tredje (!) gången sedan vi gick upp klockan 08, men det ska bara vara normalt.
Tack alla för tips och råd!