• JanuariBarnet

Hjälp! Stridsäpple

Hejsan har nu som uppgift att förklara en read olika ord ifrån antiken, där ibland stridsäpple. 

Jag skall förklara vad det betyder idag och vad det ursprunglig ifrån antiken.
    Kan någon hjälpa mig med detta. Skulle vara så tacksam!   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-05 14:08
    Om ni även kan afrodisiaka, oiipuskomplex och panik. vore det guld värt.

• Svar på tråden Hjälp! Stridsäpple
  • katalysator

Begreppet stridsäpple syftar på någonting (vad som helst) som blir orsak till en tvist eller ett krig. Det härstammar från myten om att kriget om Troja inleddes när kaosgudinnan Eris kastade ett gyllene äpple med texten "Till den vackraste" till de andra gudinnorna, varpå de började tjäbbla om detta.

• LSalander

Läs texen som du har fått om detta. så borde du kunna svara på frågorna.
    Om inte, fråga din lärare hur du ska kunna veta detta.

Googla så hittar du svaren också!    

• katalysator

De andra orden kan jag också förklara, men dessa borde vara tämligen uppenbara om du läst din kurslitteratur så mer hjälp än så här får du inte. Om du har några mer specifika frågor kring begreppen får du gärna ställa dem Skrattande

• JanuariBarnet

Har grav dyselxi och har där med svårt för att både läsa och reflektera kring texten och har inte fått de matrial som jag med min diagnos kräven för att kunna lösa uppgifterna. Det har tagit mig ett halv år med denna uppgift och tycke att jag har kämpat bra nu med alla andra delar i den här upgift och har klarat 7 av 10 av dessa ord.  

• GuldNougat
    JanuariBarnet skrev 2012-06-05 14:20:01 följande:

Har grav dyselxi och har där med svårt för att både läsa och reflektera kring texten och har inte fått de matrial som jag med min diagnos kräven för att kunna lösa uppgifterna. Det har tagit mig ett halv år med denna uppgift och tycke att jag har kämpat bra nu med alla andra delar i den här upgift och har klarat 7 av 10 av dessa ord.  

Då borde du prata med din lärare hur du ska kunna lösa dina uppgifter på bästa sätt. Att be andra göra dina läxor hjälper dig inte, vare sig du har dyslexi eller inte.
Svar på tråden Hjälp! Stridsäpple