• Anonym (Kaffedraken)

    Vad är det för skalbaggar/insekter som invaderar min gräsmatta?

    Idag började det helt plötsligt svärma en massa skalbaggar eller något liknande över HELA vår gräsmatta. De är väl ca 1 cm stora och lite guld/kopparfärgade på ryggen. 

    Någon som är duktig på detta som vet vad det är och vad de gör för något??

     

  • Svar på tråden Vad är det för skalbaggar/insekter som invaderar min gräsmatta?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi kallar dem Gyllenforsbaggar men det var för att ryktet sa att de kom till Gyllenfors (område i Gislaved) när de hade gummifabrik där. (kom med gummit)

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi har också sådana och inte har de förstört nåt för oss i gräset men vi har inte så "fin" gräsmatta heller.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Här förstör de trädgården! Blir stora döda fläckar. Nu har vi behandlat och vi går se om det fungerar.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Tant Groda skrev 2012-06-05 15:56:58 följande:
    Här förstör de trädgården! Blir stora döda fläckar. Nu har vi behandlat och vi går se om det fungerar.
    Kollade du min länk? För dina pingborrar verkar vara nåt annat, såna har inte vi. Ganska gulligt namn dock...=)
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det ser precis ut som såna som var här! Hon som bodde här innan pratade om dessa och sa att de kommer fåglar efter ta och river i gräsmattan. Då antar jag att de är ute efter larverna som lever under där. Återstår att se vad som hände då :)

  • Anonym (Kaffedraken)
    Speedofsound skrev 2012-06-06 09:57:54 följande:
    Det ser precis ut som såna som var här! Hon som bodde här innan pratade om dessa och sa att de kommer fåglar efter ta och river i gräsmattan. Då antar jag att de är ute efter larverna som lever under där. Återstår att se vad som hände då :)
    Japp, baggarna svärmar över gräsmattan ett tag, sen lägger de larver och så är typ kajor och hackar i gräsmattan men vår gräsmatta klarar i alla fall av det, ser det som lite extra luftning...Solig
  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja det kanske gynnar gräsmattan om det inte blir för stora hål. Annars dödar väl larverna gräsmattan kan jag tänka mig.

Svar på tråden Vad är det för skalbaggar/insekter som invaderar min gräsmatta?