• impervius

Opponera på uppsats

På fredag ska jag och min uppsatskompis opponera på en annan c-uppsats. Vi tycker att uppsatsen är jättebra och väldigt välskriven. Vi har inget att direkt "kritisera" förtom en del slav i referenserna. Kan vi framföra enbart positiv kritik eller har vi inte läst uppsatsen "på rätt sätt" då? Allt stämmer liksom, syfte - slutsats, uppbyggnad, den röda tråden, rätt val av metod osv.

• Svar på tråden Opponera på uppsats
  • Simon 681

Det kan ju vara så att ni skulle velat se en utveckling av något eller så, ni bör nämna specifika saker och vad ni gillade med dem och inte bara "allt är bra". Det skall framgå att ni läst den. Huvudsaken är att ni och examinatiorn inte har helt olika åsikter. Kommer examinatorn och lägger fram en massa legitim kritik som ni har missat kan ni ligga pyrt till.

Enligt vad jag har hört så skall det i stort sätt vara fullständigt klart att man inte har läst arbetet för att kunna köra på opponentdelen.  

• katalysator

Det är ert ansvar som opponenter att fylla seminarietiden (45 minuter, eller vad ni nu har på din skola?) med relevant innehåll av något slag. Opponeringen behöver absolut inte vara en kritisk granskning, utan kan mycket väl ha ett diskuterande och belysande fokus där ni ställer lite smarta frågor kring värdet i arbetet och de slutsatser som presenterats.

Se till att vara väl pålästa vad gäller angränsande forskning, så att ni kan göra en bedömning av den vetenskapliga kumulativiteten och föra en diskussion om hur den här studentens slutsatser eventuellt skiljer sig från liknande studier.

• impervius

Vi har 30-40 min till vårt förfogande. Under den tiden ska även examinatorn samt övriga få säga sitt. Vi har ju fått en mall från skolan att gå efter, där det står vad vi ska kolla efter för att se hur det är gjort.

Vi kommer inte bara att säga "den är bra" utan kommer såklart att utveckla och förklara varför, och då kommer det framgå att vi har läst uppsatsen. Det känns krystat att klämma fram kritik som inte kommer spontant när vi läser uppsatsen. 

• katalysator

Ja, verkligen! Man ska inte komma med kritik bara för att man måste säga något, då blir det lätt att man sänker sig till att peka ut stavfel Flört Däremot kanske ni kan fundera lite extra på vilket som är uppsatsens svagare områden, och vilka som skulle kunna vara intressanta att utveckla med vidare forskning. Även om det inte är någon kritik mot uppsatsen i sig så är det väldigt intressant för examinatorn att se att ni är bevandrade inom ämnet och kan peka ut var man kan ta fler steg om det finns tid och pengar.

• impervius

Ja vi har hittat en grej som vi önskar att dom hade lyft upp lite mer, för det hade varit intressant i sammanhanget. Det är väl lite sånt man får peka på när det inte finns så mycket att anmärka på i övrigt antar jag Glad Känner mig inte alls hemma på hur man opponerar. Vi har gjort det en gång tidigare och då på b-uppsatsen och det var då inte särskilt märkvärdigt eller avancerat, men jag antar att det skiljer sig mot en b-uppsats.

Tack för bra tips! 

• citrus

Akta er för att klämma fram kritik för sakens skull, våra opponenter gjorde det och dom fick en hel del skit tillbaka av examinatorn kan jag lova. Ett tips är att ta upp delar i uppsatsen som författarna kan utveckla varför dom valt att göra studien på det sättet försök få fram information som dom inte tagit med i uppsatsen. Är den på c nivå så kan dom inte ha fått med alla delar gissar jag då man har ett begränsat antal sidor att skriva på.  Lycka till!!

• GuldNougat
    citrus skrev 2012-06-05 18:27:40 följande:
    Akta er för att klämma fram kritik för sakens skull, våra opponenter gjorde det och dom fick en hel del skit tillbaka av examinatorn kan jag lova. Ett tips är att ta upp delar i uppsatsen som författarna kan utveckla varför dom valt att göra studien på det sättet försök få fram information som dom inte tagit med i uppsatsen. Är den på c nivå så kan dom inte ha fått med alla delar gissar jag då man har ett begränsat antal sidor att skriva på.  Lycka till!!

För att kunna skriva en c-uppsats så ska alla delar vara med.
  • citrus

Ett annat tips är att låta någon vän som opponerat tidigare läsa uppsatsen och hjälpa er. Ni kanske ser de som "perfekt" medan någon som har mer erfarenhet kan peka på brister som inte är uppenbara för er. Så var det för mig när jag skulle opponera på en uppsats jag hakade upp mig på små saker till jag började märka andra saker som jag först inte såg.

• impervius

Det är ju det som är grejen, saker som dom har "missat" kanske vi inte ser att dom har "missat" dom har ju samma erfarenhet av att skriva uppsats som vi har. Vi vet ju inte hur det ska vara för att vara exakt korrekt utan ser ju bara utifrån vad vi tycker och utifrån vad den mall vi fått säger att vi ska titta på. Det absolut korrekta får ju examinatorn ta. 

• Pirum

Kan ni göra en egen litteratursökning? Kanske finns det något de har missat att läsa in sig på?

Svar på tråden Opponera på uppsats