cruz skrev 2012-06-05 22:08:06 följande:
Vår son fångades upp på 18 månaderskontrollen. BVC sköterskan ordnande in tid hos BVC doktorn. Han gjorde en vanlig utvecklingsbedömning, sade att han misstänkte autism och remitterade oss till BUP. Inom tre veckor hade vi första mötet med barnpsykologen på BUP. Då fick vi föräldrar berätta om vår son. Sedan åkte psykologen ut på förskolan för att göra en första bedömning. Det hon såg fick henne att vilja starta en autismutredning. Om sonen inte hade visat några autistiska beteenden under denna första bedömning hade han kanske blivit avskriven från utredningen. Men som sagt hon ville gå vidare då hon observerat vissa autistiska drag. Sedan fick vi komma på en utvecklingsbedömning då psykologen bedömde sonens kognitiva nivå. Det fanns misstanke om eventuell utvecklingsstörning också då sonen låg så långt efter i utveckling. Sedan gjordes en ADOS bedömning. Då var två psykolger med. Den ena filmade och den andra lekte med vår son och testade sonens förmåga till samspel och kommunikation. Sedan tittade båda psykologerna på filmen. Efter detta fick vi träffa en barnläkare som kollade efter neurologiska avvikelser. Hon var inte neurolog men remitterade oss till en neurolog på barnsjukhuset. När alla möten var avklarade ringde psykologen och vi fick komma på ett möte där psykologen gav oss diagnosen autistiskt syndrom med utvecklingsförsening (då de inte kunde fastställa om det rörde sig om en generell utvecklingsstörning också). Sedan fick vi intyg från psykolog och läkare för att kunna söka vårdbidrag och LSS insatser. Vi fick också komma till autismcenter och Banyan center där vi fick hjälp med handledning i TBA etc.
Ditt svar hjälpte mig också! Min son är 18 månader och kommer också att fångas upp på 18månaders kontrollen. Vi har fyllt i ett Mchat formulär (autismscreening) som han inte klarar på flera viktiga punkter, och han är utvecklingsbedömd med en Griffith-skala och konstaterad att vara ca 11 månader i utvecklingsålder (men han är väldigt ojämn).
Får jag fråga, hur pass sen var din son i den åldern? Kan du ge exempel på vad han hade för autismsymptom?