• Anonym (1000 prickar)

Hudförändring! Farlig eller inte? Hallonröda prickar.

För två somrar sen var jag i solen lite mer än jag vanligen är. Jag är rödhårig så jag vet att det är lite dumt men jag brände mig iaf inte. I slutet av sommaren började jag få små små (de största är ca 1mm) hallonröda prickar och efter några veckor hade jag hundratals. Vet inte vad det är och de är så små att det ser ut att va tusentals pepparstänk (fast röda). Vet nån vad det är? Vågar jag va i solen alls i fortsättningen? Jag visade det för en sköterska på vårdcentralen och hon visste inte vad det var och sa bara att jag kunde kolla om det blev nån förändring närmsta månaderna vilket det ju inte blev så jag har inte kollat närmre på det.

• Svar på tråden Hudförändring! Farlig eller inte? Hallonröda prickar.
  • Anonym

Har massor av sådana på mina armar. Inget farligt, jag har ju överlevt minst 10 år

• Anonym (1000 prickar)
    Anonym skrev 2012-06-05 17:46:52 följande:
    Har massor av sådana på mina armar. Inget farligt, jag har ju överlevt minst 10 år

Har du rött hår? Jag har dem över hela kroppen.
  • Anonym

Nej men är väldigt blek. På armarna är de jättesmå, men så har jag på brösten några st och när jag kollade mina leverfläckar för ngt år sedan sa hon det var alldeles normalt de här röda märkerna.

• Anonym (1000 prickar)
    Anonym skrev 2012-06-05 17:54:05 följande:
    Nej men är väldigt blek. På armarna är de jättesmå, men så har jag på brösten några st och när jag kollade mina leverfläckar för ngt år sedan sa hon det var alldeles normalt de här röda märkerna.

Låter ju lite betryggande. Någon fler som har så eller som vet nåt om det?
  • Anonym

Jag har också fått på senare år. Pyttesmå röda prickar,ser ut som blod typ.

• Anonym (1000 prickar)
    Anonym skrev 2012-06-05 18:46:25 följande:
    Jag har också fått på senare år. Pyttesmå röda prickar,ser ut som blod typ.

Har du kollat upp och fått veta vad det är? Jag var 25+ när jag fick mina
  • Anonym (1000 prickar)
    Anonym (pricken) skrev 2012-06-05 18:54:01 följande:
    Senila angiom?? www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fraga-1177se/Frag.../

Hmm kanske. Fast de flesta av mina är nog mindre än 0,5 mm och de kom så snabbt. Har inte fått nåt bättre förslag dock.
  • Anonym (pricken)

Prova att googla på bilder på senila angiom och se om de liknar dina märken

• Anonym (pricken)

Eller cherry angioma som de heter på engelska => ännu bättre bilder

• Anonym (1000 prickar)
    Anonym (pricken) skrev 2012-06-05 19:01:44 följande:
    Prova att googla på bilder på senila angiom och se om de liknar dina märken

Nu har jag googlat. De är samma färg som de på bilderna men mindre (inte så utstående) och fler. Står dock att de uppträder på medelålders personer och äldre (45+ då förmodligen). Jag kanske kommer att va helt röd tillslut då eftersom jag börjat få dem redan :p
  • Anonym

Mina är mycket mindre än de där bilderna, både de på armarna som knapp syns och på brösten.

• kajsaa

det låter som något ja haft,telangiektasier, kallas "tele" av hudterapeuter. det är ytliga stora blodkärl, man tar bort dem med sån laserbehandling eller diametri (minns ej) Har du något emot att lägga upp en bild på dem?

p.s googla inte på ordet ja gav dig, du kommer bara få upp en massa hemska bilder, min bästa vän är hudterapeut och hon sa att sådana bilder är rena skräckexempel:P

• kajsaa

mina såg ut så, men var ej heller utbuktade. lika släta som resten av hyn.

• Anonym

Sådana prickar kan vara massa olika saker! Har du visat dem på vårdcentralen så behöver du nog inte bry dig om det, annars får du väl besöka en hudläkare? Jag har såna och det är pga en sjukdom som jag fått dem. Min sambo har liknande prickar men han är inte sjuk.

• McIris

Såna har jag massor o fått många sen jag  gravid. Jag har särskilt såna på brösten o magen, precis som du säger som massor av rödpepparstänk Nej, jag har aldrig tänkt att de är farliga o min man har exakt likadana.

• Anonym (1000 prickar)

Tack alla! Känns alltid bättre att få bekräftat att fler har samma sak :) verkar va ofarligt då iaf. Tror det är såna cherry angioma, hoppas bara de inte blir så stora och "köttiga" som en del verkar ha enligt bilder när man googlar.

Svar på tråden Hudförändring! Farlig eller inte? Hallonröda prickar.