• Elin2

Anhörigstöd ?

Hej,

Jag har lite frågor kring anhörigstöd till föräldrar med funktionshindrade barn.

Jag arbetar i en kommun i Gbg, kommunen skall öppna ett nytt anhörigcenter för alla åldrar. Det finns mycket information om anhörigstöd för äldre som vårdar anhöriga i hemmet men jag hittar väldigt lite information om vad föräldrar till funktionshindrade barn får för form av anhörigstöd från kommunens sida.

Har du fått anhörigstöd från kommunen? 

(Vid Ja)-Vad har du fått för stöd? 

Vet du vad din kommun erbjuder för stöd?    

Vad skulle du vilja ha hjälp med från anhörigstödet?   

Skulle bli väldigt hjälpt av att få ta del av lite av era funderingar kring vilket stöd ni skulle bli mest hjälpta av.

Tack på förhand,

-Elin     

• Svar på tråden Anhörigstöd ?
  • solskina

Som förälder till funktionshindrat barn vill jag har lätt tillgänglig information om mina/våra rättigheter. Det är en djungel. Vårdbidrag bilbidrag assistans mm. Även rättigheter i skolan. Stödet bör även vara som stödpersoner i mötena med dessa myndigheter. Att sitta själv med skolpersonal för att få sitt barn att må bra i skolan är jätte jobbigt. (Jag har en son med  ADD)

Som anhörig till brottsoffer saknas oftast även det kunskap, vad händer nu vad händer sen. Kunskap gör ju oftast att man blir trygg, fast kunskapen inte alltid är positiv.

-Nej jag har inte fått  anhörighetsstöd, jag är själv ett stöd i föreningen ATSU.
    - Kommunerna som jag jobbar i har bra hemsidor där stödet dom erbjuder står, men en chockad människa hittar inte det. Det bör ges i handen av personal. Eller till vis del uppsökande verksamhet. 

- samtalsstöd gratis
    -stödperson till visa möten.
    - kunskap i allt som rör mig.
    -självhjälpsgrupper i sorg
    -få information för att gå vidare, tex föreningar. Ni har ju ett gäng stödföreningar i Göteborg.
    -medling
    -lss, sol.

Största problemet i dag är brist på kompetens, så ha ett brett kunnande. Och vidareutbilda er hela tiden.   
    Glöm konkurrens och utnyttja dom som kan sina områden en anhörig kan precis som ett offer hamna i missbruk. Dys funktionella situationer och depression. 

Det vi märkt mest under åren som stöd är att kunskap om hur hjärnan fungerar i chock gör att folk snabbt kan gå vidare.

Har du mer frågor finns jag på ingela@atsu.se  

• Rafiiki

Jag hoppas att jag förstått din fråga rätt men vi har stödfamilj via social kontoret och så har vi hjälp med bassäng träning oxå via soc, då sol! Detta är d vi får och jag har fått tagit tag i det själv!

• Elin2

Jo det är ju stöd, men jag tänker med på om ni har en anhörigkonsulent på kommunen att vända er till?

• Rafiiki

Har ingen på kommunen att vända oss till! Allt började på Hab, d var dom som tipsade oss. Har regelbundet möten via dagis och då är soc med men d har inget med stödfamilj att göra! Har olika kontakter och d hör aldrig av sig så man kan inte säga att d direkt är någon uppföljning.....

• Rubia

I Kungsbacka kommun har de bara studiecirklar om demens typ och sedan erbjuder de information om det stöd man har rätt till enligt LSS typ. Och det visste jag ju redan. helt meningslöst, de är väldigt fokuserade på anhöriga som vårdar äldre i hemmet.

• Rubia

Så NEJ, vi har inte fått något stöd från anhörigkonsulent. skulle vilja ha det stöd som solskina beskriver. Från hab får man ju bara hjälp om man ber om det och man vet inte allt man kan be om. Sen är det ändå inte säkert att man får någon hjälp för det.

Svar på tråden Anhörigstöd ?