• Anonym (fontanell)

insjunken fontanell?

Har märkt att vår son ibland får insjunken fontanell (han är 1 månad) men går till sig efter en liten stund.

Vad beror det på?

Bör vi vara oroliga?

Han äter bra, kissar bra och är pigg.   

• Svar på tråden insjunken fontanell?
  • Anonym

Insjunken fontanell kan bero på uttorkning. Det är farligt. Ta kontakt med sjukvården för det ska INTE vara så.

• Anonym

Eller så tar du det helt lungt så länge allmäntillståndet är bra på barnet och frågar bvc vid nästa kontroll.

Mitt barns fontanell var lite upp och ner, ibland lite insjunken, då såg man också ofta pulsen i den. Det såg hemskt läskigt ut men han är helt normal och har inte torkat ut någon gång.

Du kan ju alltid prova att erbjuda bröstet/flaskan när du ser att den är insjunken och se om det blir någon skillnad.

och framförallt... ta det lungt :)  

• Sapato

Den kan bli insjunken om barnet varit upprätt längre tid.
    Mår han bra i övrigt och äter och kissar tror jag det är lugnt.

• Anonym (fontanell)

Tack för era svar!

Eftersom de första svaren jag fick gjorde mig orolig, så ringde min sambo 1177. Eftersom han mår bra, kissar och äter så var det ingen fara..

Anonym skrev 2012-06-05 22:02:02 följande:
    Eller så tar du det helt lungt så länge allmäntillståndet är bra på barnet och frågar bvc vid nästa kontroll.

Mitt barns fontanell var lite upp och ner, ibland lite insjunken, då såg man också ofta pulsen i den. Det såg hemskt läskigt ut men han är helt normal och har inte torkat ut någon gång.

Du kan ju alltid prova att erbjuda bröstet/flaskan när du ser att den är insjunken och se om det blir någon skillnad.

Hade inte tänkt på att man såg pulsen förrän förut idag, och det såg läskigt ut!
  • Sapato

Om den hade buktat utåt kan ni börja oroa er desto mer för då kan det vara hjärnhinneinflammation.

• Anonym
    Anonym (fontanell) skrev 2012-06-05 22:21:13 följande:
    Tack för era svar!

Eftersom de första svaren jag fick gjorde mig orolig, så ringde min sambo 1177. Eftersom han mår bra, kissar och äter så var det ingen fara..

Hade inte tänkt på att man såg pulsen förrän förut idag, och det såg läskigt ut!
    Skönt att allt verkar bra! Är själv n sån som alltid kollar upp allt, det skadar ju aldrig.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-05 22:02:02 följande:

Det är inte så lätt för en ny förälder som har en 1 månad gammalt barn att titta på "allmäntillståndet". För att kunna se allmäntillståndet måste man först veta vad det ÄR.

Jag tycker det var bra att sambon ringde 1177, vad har man att förlora på att inte göra det?
    fiasvitahörna skrev 2012-06-14 16:30:07 följande:
    Vätskebrist. Inget farligt alls.
    Eh, jo. Vätskebrist för en sån liten är visst farligt och kräver att man tar kontakt med sjukvården. Nu säger ts att barnet kissar ordentligt så det är med all säkerhet inte vätskebrist som tur är.
Svar på tråden insjunken fontanell?