• Heranell

Tromsö loftsäng från IKEA?

Jag har tänkt att köpa Tromsö loftsäng på IKEA till min dotter, som snart fyller 7. På Ikeas hemsida står det att den kräver 270 i takhöjd. I min lägenhet är takhöjden 240... hur har ni andra gjort som köpt den?? 270 i takhöjd kan ju inte vara "standard"...

Hela min plan för hennes rum innebär att hon ska ha en loftsäng för att få mer golvutrymme...    så nu vet jag inte hur jag ska göra.

• Svar på tråden Tromsö loftsäng från IKEA?
  • pluvdo

Jag vet inte hur det fungerar med en sådan loftsäng när det är 240 i tak, men en kompis till mig har i alla fall en loftsäng som inte fick plats ordentligt på höjden där han bodde när han var liten (då han fick loftsängen) så benen är avsågade någon eller ett par decimeter. Han får ju ducka då om han skall under den, men ja... då är han 1,80 lång och vuxen. En sjuåring kan ju stå upprätt under en sådan säng ganska länge även om man kapar bort någon decimeter eller två.

• pluvdo

Eller alltså... lät lite fel där, men menade att om hon är sju nu så dröjer det ju i så fall innan hon är för lång för att kunna gå upprätt under sängen ifall benen kapas lite. Om det nu skulle visa sig att den inte får plats annars.

• pluvdo

Ah. Kollade på Ikeas hemsida nu och den där sängen är ju i stål. Då går det ju inte att kapa. Varför inte ta en träsäng?

• Heranell

Jag tror nog att sängen får plats, det är väl risken för att hon ska slå huvet i taket när/om hon sätter sig upp i sängen. Ståhöjden under sängen är 164 cm... där kan till och med jag stå rak!

Jag hjälpte en kompis att skruva ihop en sån säng en gång och hennes dotter har haft den ända till nu när hon är 18... men jag tror att de har högre i tak.
    Vad dumt, sängen kunde gott ha varit lite lägre med tanke på standardtakhöjd i modernare lägenheter...  

• Heranell

Mamma Hela: du menar att det funkar alltså??

Dottern har en loftsäng hos sin pappa, men den är nog inte lika hög. Jag måste nog mäta den, för den har hon inga problem att komma upp i, ur, eller sitta i. 

• Susanne 977

Det går ju att kapa ändå. har sett flera på blocket där de kapat benen för det är väldigt!! högt.

• LagomLångtNickname

Vi har 240cm i takhöjd och sonen har denna sängen. Det är ganska så nära taket, men det går ändå. Han är 6 år och ganska så lång.

• Heranell
    LagomLångtNickname skrev 2012-06-05 22:41:39 följande:
    Vi har 240cm i takhöjd och sonen har denna sängen. Det är ganska så nära taket, men det går ändå. Han är 6 år och ganska så lång.

Tack för den infon!
  • t0va
    Heranell skrev 2012-06-05 22:19:15 följande:

Jag har tänkt att köpa Tromsö loftsäng på IKEA till min dotter, som snart fyller 7. På Ikeas hemsida står det att den kräver 270 i takhöjd. I min lägenhet är takhöjden 240... hur har ni andra gjort som köpt den?? 270 i takhöjd kan ju inte vara "standard"...

Hela min plan för hennes rum innebär att hon ska ha en loftsäng för att få mer golvutrymme...    så nu vet jag inte hur jag ska göra.

Det står inte alls att den är 270cm hög, utan 206cm. Däremot så står det "Kräver en takhöjd på minst 270 cm." De menar att man behöver ha högt i tak för att kunna sitta i sägen tex. Vi har den i sonens rum som jag sover i och vi har normalhögt i tak. Jag kan inte sitta rakt upp men det är inga problem att komma upp och ner. Jag kan nästan stå under ramen och är 167cm.

Supersmidig säng, har haft min i 10år, först i studentlägenhet och nu i sonens rum över hans säng, kanon så man slipper ligga på madrass de nätter jag måste sova i samma rum. :)
  • MammaHela
    Heranell skrev 2012-06-05 22:46:07 följande:
    Susanne 997: Den är en säng i metall, så den går inte att kapa - tyvärr.
    det gör det visst det. Utan problem. Vet många som har den avkapad

• Heranell

Tack för info t0va!

Kapa säng känns lite överkurs... jag räknar med att det kommer att funka. Dotra är 124 cm lång och ska väl inte hoppa i sängen... Räknar med att den från madrass upp till tak blir runt 60 cm, det bör funka. 

• t0va
    Heranell skrev 2012-06-05 23:03:06 följande:
    Tack för info t0va!

Kapa säng känns lite överkurs... jag räknar med att det kommer att funka. Dotra är 124 cm lång och ska väl inte hoppa i sängen... Räknar med att den från madrass upp till tak blir runt 60 cm, det bör funka. 
    Absolut, vi har 66cm och det är inga problem att komma upp och ner, så en liten tjej lär kunna kräla upp och ner lätt.
  • AnnaIllaNylund

Fantastiskt med alla trådar på Familjeliv. Vi tänker kapa vår loftsäng Tromsö - som är i metall. Är det någon av er som till slut gjorde det själva? Eller hur går man tillväga när man är lite ohändig? Hyr man en "metallsåg"?

Svar på tråden Tromsö loftsäng från IKEA?