• Familjen Kaos

fått hem vår kattunge, behövr råd och hjälp!!!!

hej

hoppas på bra råd från er som har katt och är vana, jag har haft katt när jag bodde med min mamma och pappa men aldrig en egen

den kom i går och är en oci kattunge hon är 16 veckor och hur gosg som helst och heter DIXIE vi har köpt alla grejer man behvöer men undrar vad man ska tänka på tex eftersom vi har 4 barn just nu 2 hemma som är 3 och 4 år de andra är stora, de är väldigt på katten hela tiden försöker få bort dem men min dotter på 3år är på lillan hela tiden

sen komemr det som illa luktande dofter då och då från katten är det gaser?

samt läste något om Feliway någon som har använt den doftgivare eller spray????        

vi ska gå ut och leka så Dixie får vara ifred hur länge ska man/kan man lämna henne?    
    William-98 Nelly-04 Jamie-07 Stella-09
  • Svar på tråden fått hem vår kattunge, behövr råd och hjälp!!!!
  • WennbergMarie

Jag skulle förklara för barnen varför dom inte kan vara "PÅ" katten hela tiden. Säg att den behöver lugn och ro den första tiden hemma och sen kan det ju vara nyhetens behag också så det lär nog gå över efter nån vecka eller så. Men annars brukar katten gå undan om det blir för mkt för den.

Vi har en katt som fiser jäkligt mkt när man trycker på magen men man vänjer sig.
    Det kan vara ifall du har nytt foder som den inte har ätit förrut å då kan magen bli lite obalans, annars fiser din katt väldigt mkt.

Tycker faktiskt att du borde skaffa en till katt till din katt. För då har den alltid en lekkamrat när ni inte är hemma och jag antar att det blir en innekatt eller?? Två katter är inte jobbigare än en katt..

• Lacey

Feliway är till för att lugna katten om det behövs. Fungerar bäst när de är könsmogna.

Vad har ni för foder? Ger ni annat än hon är van vid? Kan vara därför hon är gasig. Katter kan vara gasiga precis som människor, men är hon väldigt gasig är det ju ett tecken på att magen inte är helt i ordning. Hon kanske behöver ett foder för känslig mage.

• Familjen Kaos

vi har inte börjat med ny mat tyvärr har den inte ätit något sen den kom eller vatten är lite orollig

den ska vara inne katt men vi kommer gå ut med henne i sele redan nu så hon kan vara en van sele katt

• Familjen Kaos

hon kom i går kväll ¨så hon har inte varit hos oss så länge men man vill ju att hon ska äta

kissat och bajsat gjorde hon nyss första gången så är nöjd med det i alla fall

• HannaE

Om den är rädd och inte äter/dricker så behöver den väl lugn och ro. Kanske kan kattungen få vara med bara ett av de större barnen i ett rum, med mat och låda tillgängligt förstås, så den får vänja sig vid en person till att börja med. Och att den som vaktar katten inte håller på och klappar och kelar med katten utan bara är i samma rum och tar det lugnt, tex läser eller spelar dataspel eller något så katten bara får vänja sig vid den personens närvaro och lukt. Så kommer den säkert igång med mat och sådant på några timmar.

Man lever så länge man lär.
  • Lacey

HannaE's råd är jättebra.

Se till att kissen har alla vaccinationer om den ska gå ute i sele.

• Tiilawiila

Jag har haft kattungar hela livet :) först hemma med mina föräldrar sen hela tiden som boende hemifrån ;) Kattungar fiser och är allmänt dåliga i magen. Mitt tips till dig är att du:

- Köper ordentligt foder! Hos veterinären eller djuraffären, inget whiskas skit! Det kostar mer, men de blir bättre i magen och äter inte lika stor mängd mat, mindre socker = minde gaser ;)
    - Rent och kallt vatten, på 2-5 stället beroende på hur stort ni bor förstås.
    - Leksaker, kattställning/klösträd
    -Toa med lock så katten får vara ifred när den gör sina behov (med tanke på att du har många barn)
    -Skaffa INTE en till katt (med tanke på att du har många barn) hon kommer garanterat bli uppassad ändå så det räcker ;)
    - Bädda en bädd åt henne på ett "privat ställe" exempelvis längst in i en garderob eller liknande, och säg till dina barn att när hon ligger där får ingen störa henne!

Kattungar kan ni lämna några timmar själv utan problem! Bara hon har tillgång till kattlåda, mat och rent vatten och leksaker. De sysselsätter sig själva :) De behöver egentid, inte alls som hundar..

Om hon inte ska avlas, kastrera henne så fort som möjligt efter hennes första löpning (ni kan inte missa den ;)) Vaccinera henne också! Skyddar mot kattpest. Oavsett om hon ska va inne eller ute.. man vet aldrig vilken skit man drar in med sina skor..

LYCKA TILL!! :) 

• nemo1

Kattungen ska ha samma mat som den fick hos "uppfödaren" annars kan det bli diarrér. Är fodret ett mattaffärsfoder så fasar du skata in ett kvalitetsfoder efter några veckor. Materialet i lådan ska vara densamma som hon är van vid, likaså lådan. Är hon inte van vid huv och lucka så använd inte det för då kan det bli kiss på andra ställen. Sedan så är jag helt emot att bara skaffa en kattunge då ungarna har ett enormt behov av kattkompis och kan annars bli deprimerad. Inget katthem säljer kattungar så det finns en anledning.
    Att ta ut katten i koppel KAN bli problem. Jag vet många som får problem med en katt som sitter vid dörren och skriker i tid och otid.
    Innekatter lider inte men som sagt så behöver katten en kattkompis.
    Det är nu din uppgift att se till att barnen inte håller på med kattungen för annars kan du också få problem med felkissande.
    Katten är väl försäkrad, vaccinerad och idmärkt? Även om du ska ha den i sele så kan den smita eller att barnen råkar släppa ut den. Se till att kastrera katten direkt vid sex månaders ålder. 

• Familjen Kaos

tack för alla råd jag den är vac och allt av dem som föder upp katter, den äter samma sak har dock ej ätit ännu men den äter bra mat hills tror jag det var vi ska fixa en plats till katten så hon får vara i fred i mrogon blir bättre då är de ju ej hemma bara jag så jag kan pyssla om henne ordentligt

ska alltså boka kastrering snarast hon n'r 4 mån så¨gasnak snart då, vi bor nära ett djursjukhus så det blir nog bra har hört kastrering mellan 6.-9 mån men då kanske 6 är bättre alltså?

• nemo1

Sex månader är det allra bästa. Dels så är det jobbigt för en katt att vara fertil (som en katt kan bli från fyra månaders ålder) dels så slipper ni att katten hinner börja kissmarkera som även honor gör. Börjar katten med att kissa runt så kan det beteendet bli svårt att bli av med.

Svar på tråden fått hem vår kattunge, behövr råd och hjälp!!!!