• Serendipitet

Frågor om modermjölksersättning

Jag har fått höra att min dotter som snart blir 5 månader är en liten tjockis, hon vägde vid 4 månader 7030g och var 64cm lång. Jag vet inte vad hon väger eller hur lång hon är idag (ska till BVC den 12 juni). Visst är hon rund och go men jag har trott att viktökningen planar ut någon gång i denna åldern? Dessutom har hon börjat röra på sig mer (ålar och tar sig upp i kryppställning) och när hon rör sig ännu mer så borde det där lilla som räknas till rund försvinna? 

Hon får modermjölksersättning och därför har några jag träffat sagt att hennes tjocklek inte är bra? Att hon riskerar övervikt/fetma senare. Hur kan det vara så stor skillnad på bröstmjölk och ersättning? Och var finns det forskning som stödjer detta påstående? Ska jag vara orolig för min dotter? Jag har bara fått höra positivt från BVC om att hon följer sin kurva, men visst har jag även fått höra att hon är stor men då har jag tolkat det som att hon är just stor både till vikt och längd.

Jag har provat svara att hon äter 6 gånger om dagen och 165ml färdig blandning och trots att hon äter som hon ska enligt förpackningen så är hon rund och att hon ju faktiskt äter för att hon är hungrig. Då har de reagerat(!). Det var ju verkligen inte bra om hon har så lätt för att gå upp i vikt trots att hon inte äter så mycket. Men ska då barn som äter modermjölksersättning vara smala för att det ska vara bra?

Min stora tjej vägde 7140g och var 65 cm lång och var också rätt rund i en period men idag är hon smal och lång och ingen övervikt alls (hon är med uppväxt på modermjölksersättning). 

*** Ellinor 2005/09/22 *** Evelina 2012/01/15 ***
Svar på tråden Frågor om modermjölksersättning