• Anonym

börjat äta p-pillret zoely, men inte var det mkt till mens jag fick?

födde barn i slutet av september, började sen äta cerazette i slutet av november (mest pga att jag ammade). fick en blödning i början av dec för att jag börjat med dessa men sen har jag inte fått nån mens alls, vilket jag vill ha. kalla mig knäpp, men det känns bättre som att jag har "koll" på kroppen då.

fick testa ett nytt p-piller som heter zoely, som jag skulle få mens av. har nu ätit det i en och en halv månad snart - i och med slutet på första kartan ska man ju få mens, men det enda jag fick var som en brun flytning några dagar. ?? är det för att jag inte "kommit igång" ordentligt med dessa ännu eller?

nån mer som äter dessa? vad har ni för erfarenheter?

• Svar på tråden börjat äta p-pillret zoely, men inte var det mkt till mens jag fick?
  • Anonym (Miljövän)

Alla som absolut vill äta p-piller, borde av miljöskäl övergå till Zoely eller Qlaira. Då de innehåller bioidentiskt östrogen ( fast syntetiskt gestagen, som inte heller är bra för naturen, liksom syntetiskt östrogen)
    Zoely och Qlaira verkar vara lika säkra som hormonspiral och man blöder mindre.
    INGEN får mens med p-piller. Bortfallsblödning.
    P-piller slår ut det vanliga systemet och du har ju ingen mens eller ägglossning.
    (Vill du ha tvärkoll, ska du sluta helt med hormoner och lära dig Billingsmetoden. Och då är du dig själv, med din egen rytm och fruktsamhet)
    Men fortsätt du med Zoely. Bra för ditt järnvärde också att blöda mindre. 
    Tack för att du väljer ett bättre miljöval! För allas våra barns framtid, och även för alla män, fiskar och grodor idag.. 

• Anonym
    Anonym (Miljövän) skrev 2012-06-11 00:24:14 följande:
    Alla som absolut vill äta p-piller, borde av miljöskäl övergå till Zoely eller Qlaira. Då de innehåller bioidentiskt östrogen ( fast syntetiskt gestagen, som inte heller är bra för naturen, liksom syntetiskt östrogen)
    Zoely och Qlaira verkar vara lika säkra som hormonspiral och man blöder mindre.
    INGEN får mens med p-piller. Bortfallsblödning.
    P-piller slår ut det vanliga systemet och du har ju ingen mens eller ägglossning.
    (Vill du ha tvärkoll, ska du sluta helt med hormoner och lära dig Billingsmetoden. Och då är du dig själv, med din egen rytm och fruktsamhet)
    Men fortsätt du med Zoely. Bra för ditt järnvärde också att blöda mindre. 
    Tack för att du väljer ett bättre miljöval! För allas våra barns framtid, och även för alla män, fiskar och grodor idag.. 
    visst, men även bortfallsblödningen som man skulle få syntes just inte till här ... ?
  • MysMamman87

Jag började med zoely för 3 månader sen och har väldigt lite mens, men jag har mer mensvärk så det är negativt. Oftast under och efter mensperioden :s
    Har du haft mensvärk?

• Anonym
    MysMamman87 skrev 2012-06-12 08:15:38 följande:
    Jag började med zoely för 3 månader sen och har väldigt lite mens, men jag har mer mensvärk så det är negativt. Oftast under och efter mensperioden :s
    Har du haft mensvärk?
    ok, men "lite" mens betyder iaf mens antar jag? här är det bara bruna flytningar, visserligen bara ätit i ca 1,5månad som sagt, det kanske kommer? nej ingen mensvärk här
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-12 08:46:04 följande:
    ok, men "lite" mens betyder iaf mens antar jag? här är det bara bruna flytningar, visserligen bara ätit i ca 1,5månad som sagt, det kanske kommer? nej ingen mensvärk här
    Jo lite mens i nån dag och sen bruna flytningar.
    Jag hade mens från första kartan med de här pillren.
  • Anonym

Jag har hört att minst var tredje kvinna inte får någon bortfallsblödning när de äter zoely. Om du vill ha blödning så är de tradionella kombinerade p-pillren bättre dvs neovletta, desolett eller yasmin.

• Anonym (Miljövän)

Alltså, en av de positiva sakerna med Zoely är just liten mens, eller ingen alls. Man kan också äta ihop kartorna, eftersom Zoely är monofasiskt och inte få nån blödning alls.
    Din lilla blödning är just bortfallsblödningen.
    Hur mår du för övrigt? Tanken var ju att Zoley och Qlaira skulle ha lägre blodproppsrisk och förhoppningsvis färre biverkningar. 

• Anonym
    Anonym (Miljövän) skrev 2012-06-12 10:53:33 följande:
    Alltså, en av de positiva sakerna med Zoely är just liten mens, eller ingen alls. Man kan också äta ihop kartorna, eftersom Zoely är monofasiskt och inte få nån blödning alls.
    Din lilla blödning är just bortfallsblödningen.
    Hur mår du för övrigt? Tanken var ju att Zoley och Qlaira skulle ha lägre blodproppsrisk och förhoppningsvis färre biverkningar. 
    Färre biverkningar? Jag har mer än jag hade med de förra pillren :s
  • Anonym (Miljövän)

Trist för dig och trist för miljön. Men vad har du för biverkningar nu, som du inte hade förut?
    Hur orkar man med att äta nåt som ger biverkningar förresten, som inte är nödvändigt medicin alltså. Jag har gjort det, gör inte om det.
    Man behöver ju faktiskt inte äta p-piller. Det finns ju massor av hormonfria alternativ att välja mellan. Fast de är lite osäkrare.  

• MysMamman87
    Anonym (Miljövän) skrev 2012-06-13 22:24:04 följande:
    Trist för dig och trist för miljön. Men vad har du för biverkningar nu, som du inte hade förut?
    Hur orkar man med att äta nåt som ger biverkningar förresten, som inte är nödvändigt medicin alltså. Jag har gjort det, gör inte om det.
    Man behöver ju faktiskt inte äta p-piller. Det finns ju massor av hormonfria alternativ att välja mellan. Fast de är lite osäkrare.  
    Hade inte lika mycket mensvärk som med de förra. Inte så kul att ha så ont när man knappt har nån mens, men har fått byta p-piller pga mitt blodtryck som blivit bra nu med de här nya så jag känner att det får jag stå ut med.
    Äter p-piller för annars får jag ligga hemma varje månad i flera dagar, tyvärr.
Svar på tråden börjat äta p-pillret zoely, men inte var det mkt till mens jag fick?