• Anonym (hjälp :()

kan jag få hjälp av landtinget med detta? :'(

jag är 20år och fått två barn varav det förta barnet vart jag extremt stor med (han vägde 5kg) jag har sedan dess haft löst skinn jag är för rädd för att kontakta vården för jag vill verkligen inte få ett nej :(. jag kan inte gå i bikini och köper stora säckiga kläder som är för gravida så jag inte ska visa "kurvorna". jag har också problem med put mage så jag ser gravid ut när jag står upp och detta antar jag att jag har för att mina muskler är isär dragna. kan tillägga att jag tränar hårt och regelbundet men hjälper inte tänker också noga på kosten. tror ni jag kan få detta betalt av landstinget?

ligger ner och kan dra ut 7 cm

står upp och då fylls skinnet ut lite av putmagen.

ligger ner och min navel existerar inte :'(

ni förstår ALDRIG bikini :'(
  • Svar på tråden kan jag få hjälp av landtinget med detta? :'(
  • Tjohalia

Alla landsting har olika krav så det är omöjligt att svara på. I mitt landsting måste det till exempel bildas ett veck så att det blir hud mot hud kontakt, men det finns inga krav på hur många cm det ska hänga över. Det vet jag finns i vissa andra landsting, tex att hudvecket måste hänga 3 eller 4 cm.
    Din mage ser inte alls ovanlig ut med tanke på två graviditeter tycker jag Nånstans måste man ju också kunna acceptera livets gång och det som trots allt är normalt. Jämfört med många andra i din ålder som inte fött barn förstår jag att du tycker din mage ser "hemsk" ut. men försök jämföra med andra i liknande sits som dig själv istället. Då är du långt ifrån unik. 

Flicka 2005 * Pojke 2007
    Tjohalia skrev 2012-06-06 17:13:36 följande:
    Alla landsting har olika krav så det är omöjligt att svara på. I mitt landsting måste det till exempel bildas ett veck så att det blir hud mot hud kontakt, men det finns inga krav på hur många cm det ska hänga över. Det vet jag finns i vissa andra landsting, tex att hudvecket måste hänga 3 eller 4 cm.
    Din mage ser inte alls ovanlig ut med tanke på två graviditeter tycker jag Nånstans måste man ju också kunna acceptera livets gång och det som trots allt är normalt. Jämfört med många andra i din ålder som inte fött barn förstår jag att du tycker din mage ser "hemsk" ut. men försök jämföra med andra i liknande sits som dig själv istället. Då är du långt ifrån unik. 
    jag kan bara inte acceptera det :( jag står i timmar varje dag för att prova kläder som jag ionte syns i och kan knappt titta på mig själv :(
  • Tjohalia

Tyvärr tror jag inte din mage uppfyller kraven i de flesta landsting. Då är alternativet att betala själv. Landstingen brukar inte göra det av estetiska skäl. Men enda sättet att få veta är att gå till en läkare och fråga vad kraven är.

Flicka 2005 * Pojke 2007

men jag tänker mer att dom borde mäta skinnet som är i området runt navel och inte det som är längst ner eftersom mitt problem inte sätter där? sen har jag ju som sagt utdragna muskler och om dom hade varit på plats hade magen lätt hängt en dec.

någon mer??

• Anonym (...)

Det bästa är ju faktiskt att boka en tid på din VC och prata med en läkare där. Berätta vilka besvär du har och hoppas på det bästa.

kan man inte höra med kvinnokliniken? jag är rädd att dom bara skiter i mig :( kan man inte skicka bilder och skriva via minavårdkontakter?

• Anonym (Vet hur det är)

Ser nästan precis ut som du gör, har har 2 väldigt täta graviditeter..
    Vågar inte heller kontakta landstinget för att jag är rädd att få ett nej, har också hört att jag förmodligen inte uppfyller kraven.. Jag är 23år och det känns verkligen som att man har kropp som en gammal dams :( Folk säger att man lär sig att acceptera sig själv med tiden, men jag har svårt att tro det, då man dagligen ser sig i spegeln och ser hur magen bara väller över byxorna, så slutar det med att man drar på sig en stor tjocktröja för att slippa se det.. Lider med dig, vad gör man liksom? :(

jag ser värre ut än mormor ska det behöva vara så? :( hoppas på lite fler kommentarer ifrån andra som ser ljust på att landstiget kan betala innan jag tar mig mod för att kontakta dom

• Anonym
    Anonym (hjälp :() skrev 2012-06-06 17:45:15 följande:
    kan man inte höra med kvinnokliniken? jag är rädd att dom bara skiter i mig :( kan man inte skicka bilder och skriva via minavårdkontakter?
    Jag tror isåfall det är bättre att du träffar en läkare, för annars är det nog lättare för denne att neka en operation. Om läkaren får träffa dig och se dig "live" så har h*n lite mer att gå på än om h*n bara får se bilder.
Svar på tråden kan jag få hjälp av landtinget med detta? :'(