• Anonym

Avslutade relationen med min mamma - nu vill hon ta upp den igen

Jag växte upp med en ensamstående mamma i ett litet samhälle. Min mamma var under hela min uppväxt och i alla fall fram till vi bröt kontakten (mer om det längre ner) en hypokondriker som gick hemma hela dagarna sjukskriven för allt möjligt inbillat. Detta har naturligtvis format henne. Hon har så länge jag kan minnas varit en självcentrerad människa med ett otroligt jantelags-tänk där missunnsamhet alltid varit en del av henne.

Jag ledsnade tidigt på detta livet och studerade därför flitigt. Målet var tidigt att ”bli något” för att garantera att slippa ett sådant liv som min mamma levde. Tiden gick, trotts motstånd från min mammas sida så läste jag natur på gymnasiet och gick ut med toppbetyg. Efter studenten kastade hon ut mig. Något motiv fick jag aldrig men jag anade att det var för att jag för länge sedan slutat tycka synd om eller bry mig om hennes problem, samt att jag antagligen var förmer i henne ögon. Jag kom i alla fall in på juristprogrammet och flyttade till Lund. Studierna flöt på bra i tre år, jag hade toppbetyg och på somrarna jobbade jag för att kunna stanna kvar i Lund. Min mamma hälsade jag på några dagar över jul och på sommaren. Varför vet jag ärligt talat inte då hon bara klankade ner på mig, försökte ge mig skuldkänslor och fick mig att må dåligt.

När det bara var ett år kvar till examen blev jag otroligt deprimerad och gick in i väggen och började må ohyggligt dåligt. Jag trodde då att min mamma äntligen skulle visa modersinstinkten när jag sökte tröst hos henne, speciellt då hon själv varit sjukskriven för utbrändhet, men inte. Hon möter mig istället med en ”vad var det jag sa”-attityd. Trotts behandlingen från henne så väljer jag att inte klippa kontakten helt, jag tänker att hon är trotts allt min mor. Som tur är får jag under denna period kontakt med min pappa som varit frånvarande hela min uppväxt. Vi får en allt finare relation och han hjälper mig både rent mentalt men även ekonomiskt tills jag är i skick att börja studera igen. Ett halvår senare kan jag ta upp studierna igen.

Examensdagen kommer så en junidag. Trotts att jag vet att min mamma visste om att jag tog examen så fick jag inte ens ett grattis ingenting. Avundsjukan på att jag lyckats ta en juristexamen var väl för stor. I denna veva skrev jag ihop ett långt brev till henne där jag förklarade att jag inte ville höra av henne något mer då hon bara sänker mig som människa. Sedan dess hördes vi inte alls (detta var 2006).

Åren gick, jag jobbade på och avlade för några år sedan min advokatexamen. Någonstans här träffade jag min sambo och tillsammans har vi nu två döttrar. Vi lever att familjeliv som är så långt ifrån det jag hade när jag var liten som det bara går. Min pappa är även en stor del i både mitt, min sambos och mina barns liv.

Nu för någon vecka sedan fick jag så oväntat ett handskrivet brev av min mamma. Hon skriver ganska kortfattat att hon behandlat mig så som hon har gjort då hon helt enkelt var rädd att jag skulle bli allt hon inte var/är. Hon skriver även att hon hoppas kunna bygga upp relationen med mig igen och även lära känna min sambo och mina barn. Samtidigt så ber hon aldrig rakt ut i brevet om ursäkt.

Jag vet inte hur jag ska göra. Jag vill ge min mamma en ny chans, samtidigt så har hon gjort mig så illa. Jag är rädd för att hon ”bara” vill träffa sina barnbarn och att det slutar med att hon börjar få mig att må dåligt igen. Hur skulle ni ha gjort?

Är det någon som varit i en liknande situation och har valt att ta tillbaka sin förälder/föräldrar i livet igen efter att tidigare klippt kontakten? Hur slutade det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-06 17:16
    Blev något fel när jag postade tråden så styckeindelningen och kommatecknen försvann (skrev i Word och klistrade in). Ber om ursäkt för det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-28 23:35
    Uppdatering i inlägg 16
  • Svar på tråden Avslutade relationen med min mamma - nu vill hon ta upp den igen
  • Anonym
    ge henne en chans i alla fall, för din egen och dina barns skull.alla kan ändra sig
  • Anonym

Jag har ju ärligt talat svårt att tro att en så pass vuxen människa faktiskt kan ändra på sig, om hon nu inte gått i terapi dessa sex år för att ändra sitt tänk och sin inställning till saker och ting i livet.
    Jag har själv väldigt svårt för missunnsamma personer som skyller sin tillvaro på orättvisor och politiker när det i själva verket bara handlar om att de tycker väldigt synd om sig själva.

Jag misstänker att hon känner sig utanför och är ledsen för att hon inte fått lära känna barnbarnen, men risken är ju att hon skulle bli kritisk mot deras val i livet också. Detta lär du väl dock märka ganska fort om du nu skulle bestämma dig för att ge henne en chans och träffa henne igen. Om det är vad du vill, så kör på, men ha inte för stora förhoppningar och säg ifrån direkt om du märker av gamla mönster, då kanske det är lika bra att låta henne leva sitt liv själv i fortsättningen trots allt...

Förstår dock helt klart att du vill tro det bästa och vill ge henne en chans, det är ju trots allt din mamma. 

• Anonym (bryt)

Hej!
    Jag har haft det ganska likartat med min mor och jag kan säga att jag nu har brutit för gott.
    Samt lärt mig min läxa ordentligt. 
    Har tyvärr fallit dit tidigare och resonerat så som många normala människor gör efter långa perioder av ickekontakt; att ge henne en chans till, man kan ju ändra sig, hon kanske är jätteledsen och ensam och blablabla... Kan säga att hon ganska snart återföll i sitt gamla beteendemönster. Till och med har hon blivit värre och värre med åren. Nu har min i och för sig en personlighetsstörning, det kanske inte din mor har? 
    Idag har jag barn och för att skydda dem mot denna störda självcentrerade människa har vi ingen kontakt alls. Hellre ingen mormor än en som med små subtila kommentarer och blickar sätter in kilar i och förgiftar vår familj. För att sedan låtsas ovetande om vad jag pratar om och himlar med ögonen. Min mor har under alla år pratat illa om mig inför mina syskon och alla andra som har velat höra på, trots att jag är en skötsam, ambitiös person med bra jobb, utbildning och relation. Jag vet att hon skulle prata skit om mig med vårt (snart våra) barn också. Vilken sits det vore att utsätta sitt barn för, vilken lojalitetskonflikt!
    Tänk på att det blir svårare att bryta sedan om du släpper in henne i ditt liv nu. Din man kanske tycker synd om henne sedan, i fall att hon är duktig på att manipulera, och barnen kanske hon lägger mycket krut på för att de ska tycka att det är du som är dum i fall att du behöver bryta igen. Sist var det ju bara du.
    Önskar dig all lycka till, jag vet att det krävs med sådana föräldrar.     

• JePaLuLi

Har varit med om nästan samma sak. Hade inte kontakt med min mamma på många, många år. Jag träffade min sambo, som sen blev min man, vi fick två barn som hon visste om, men jag hörde inte ett ljud.
    Förrän hon plötsligt en dag ringde. Då hade hennes man valt att skiljas. Plötsligt hade hon ingen! Men ränderna går inte ut zebran och hur gärna man än önskar så kan inte såna här människor förbättras utan professionell hjälp. Idag är vi tillbaka vid ruta ett och jag kommer inte släppa in henne i mitt liv. Jag vägrar riskera att mina barn ska utsättas för henne. Att de ska tro att hon är en del av deras liv för att sen försvinna så fort det inte passar...

• Anonym (Rataxes)

Jag är en dömande personlighet, kanske pga all kritik jag fick av min far som barn. Även om det är osannolikt att han någonsin skulle få den självinsikt som krävs för att be om ursäkt för sitt galna beteende i min barndom så skulle jag inte ta upp kontakten igen om han gjorde det.

Jag frågar mig själv: "Skulle jag behålla den här personen om det vore en vän?"

Kan en förälder inte ens ha så mycket hyfs som de minst socialt begåvade av ens vänner, varför skulle jag ödsla en minut till på honom eller henne?

• Anonym
    men alla är inte lika.Jag har varit med om liknande och för oss gick det bra.Jag
    har valt att lägga gammalt skit bakom mej. 
  • Anonym (bryt)

"men alla är inte lika.Jag har varit med om liknande och för oss gick det bra.Jag har valt att lägga gammalt skit bakom mej."

Jag har också valt att lägga gammalt skit bakom mig - och låta det stanna där. Det är just därför jag inte gör om misstaget att släppa in min mor i mitt liv igen.
    Det är roligt för dig att det har gått bra, då har du sluppit den stora smärtan i att återigen "skitas ner" av en förälder.
    TS är nog förståndig att inse att alla är olika och att väga för och emot. Men som nämnts här i tråden, man kan inte förändra kärnan i en människa, hennes personlighet. Det kräver en egen insikt och vilja och professionell hjälp.  

• Anonym

Jag ska ta och fundera, svaren här gjorde ju mig inte precis klokare...

Generellt är jag tyvärr rätt så tveksam. Min sambo kommer ha väldigt svårt att tolerera min mamma och är redan nu skeptiskt till idén att min mor ska få träffa barnen. Får min sambo bestämma så ska min mamma aldrig få träffa barnen så länge de fortfarande är i uppväxtfasen. Egentligen förståeligt för ur hennes synvinkel är min mamma inget annat än en hemsk människa som lämnat ärr i mig och riskerar att förstöra barnen. Då är det enligt sambon bättre att vänta tills barnen är äldre och de själva kan fatta ett beslut över om de vill ha med sin mormor och göra eller inte. Dessutom är ju min pappa med i bilden samt att vi har bra kontakt med mina svärföräldrar. Så det är ju inte så att barnen är utan mor/farföräldrar.

Med tanke på att min sambo kommer från en välbärgad familj och dessutom är aktiv moderat så känns det som att min mamma kommer att ha svårt att hålla sig neutral. Jag tror nämligen aldrig att missunnsamheten kommer att gå ur kroppen på henne. Den gjorde då aldrig det på 25 år och jag har svårt att se att den skulle ha gjort det nu. Dessutom känns det jobbigt att behöva förklara för döttrarna varför farmor är ute ur deras liv igen.

Det jag funderar på är om jag ska åka och hälsa på min mamma igen över en helg och prata med henne och se hur saker och ting känns. Vad vet jag, hon kanske har ryckt upp sig, gått i terapi och insett sina misstag? Men ärligt talat så tror jag inte det, jag fick ju inte ens en direkt ursäkt i brevet...

• Anonym

Skriver som en kratta. "Ha med farmor att göra" ska det vara i det senaste inlägget.

Jag är alltså man om det är otydligt....

• Anonym
    Anonym skrev 2012-06-06 18:50:06 följande:
    Jag ska ta och fundera, svaren här gjorde ju mig inte precis klokare...

Generellt är jag tyvärr rätt så tveksam. Min sambo kommer ha väldigt svårt att tolerera min mamma och är redan nu skeptiskt till idén att min mor ska få träffa barnen. Får min sambo bestämma så ska min mamma aldrig få träffa barnen så länge de fortfarande är i uppväxtfasen. Egentligen förståeligt för ur hennes synvinkel är min mamma inget annat än en hemsk människa som lämnat ärr i mig och riskerar att förstöra barnen. Då är det enligt sambon bättre att vänta tills barnen är äldre och de själva kan fatta ett beslut över om de vill ha med sin mormor och göra eller inte. Dessutom är ju min pappa med i bilden samt att vi har bra kontakt med mina svärföräldrar. Så det är ju inte så att barnen är utan mor/farföräldrar.

Med tanke på att min sambo kommer från en välbärgad familj och dessutom är aktiv moderat så känns det som att min mamma kommer att ha svårt att hålla sig neutral. Jag tror nämligen aldrig att missunnsamheten kommer att gå ur kroppen på henne. Den gjorde då aldrig det på 25 år och jag har svårt att se att den skulle ha gjort det nu. Dessutom känns det jobbigt att behöva förklara för döttrarna varför farmor är ute ur deras liv igen.

Det jag funderar på är om jag ska åka och hälsa på min mamma igen över en helg och prata med henne och se hur saker och ting känns. Vad vet jag, hon kanske har ryckt upp sig, gått i terapi och insett sina misstag? Men ärligt talat så tror jag inte det, jag fick ju inte ens en direkt ursäkt i brevet...
    Låter som att du kommer gå och tänka på det och undra om du inte ger henne en chans. Men du behöver inte utsätta hela familjen för henne för det. Tror din plan om att ensam träffa henne kan vara en idé. Och även om hon uppför sig och ber om ursäkt så tror jag det är klokt att fortsätta hålla kontakten bara mellan er två ett bra tag för att se om hon kommer återgå till sina gamla mönster. Om hon brakar ihop så är det bara du som behöver se det och inte barnen och då vet du iaf att du gjort rätt val.
Svar på tråden Avslutade relationen med min mamma - nu vill hon ta upp den igen