Avslutade relationen med min mamma - nu vill hon ta upp den igen
Jag växte upp med en ensamstående mamma i ett litet samhälle. Min mamma var under hela min uppväxt och i alla fall fram till vi bröt kontakten (mer om det längre ner) en hypokondriker som gick hemma hela dagarna sjukskriven för allt möjligt inbillat. Detta har naturligtvis format henne. Hon har så länge jag kan minnas varit en självcentrerad människa med ett otroligt jantelags-tänk där missunnsamhet alltid varit en del av henne.
Jag ledsnade tidigt på detta livet och studerade därför flitigt. Målet var tidigt att ”bli något” för att garantera att slippa ett sådant liv som min mamma levde. Tiden gick, trotts motstånd från min mammas sida så läste jag natur på gymnasiet och gick ut med toppbetyg. Efter studenten kastade hon ut mig. Något motiv fick jag aldrig men jag anade att det var för att jag för länge sedan slutat tycka synd om eller bry mig om hennes problem, samt att jag antagligen var förmer i henne ögon. Jag kom i alla fall in på juristprogrammet och flyttade till Lund. Studierna flöt på bra i tre år, jag hade toppbetyg och på somrarna jobbade jag för att kunna stanna kvar i Lund. Min mamma hälsade jag på några dagar över jul och på sommaren. Varför vet jag ärligt talat inte då hon bara klankade ner på mig, försökte ge mig skuldkänslor och fick mig att må dåligt.
När det bara var ett år kvar till examen blev jag otroligt deprimerad och gick in i väggen och började må ohyggligt dåligt. Jag trodde då att min mamma äntligen skulle visa modersinstinkten när jag sökte tröst hos henne, speciellt då hon själv varit sjukskriven för utbrändhet, men inte. Hon möter mig istället med en ”vad var det jag sa”-attityd. Trotts behandlingen från henne så väljer jag att inte klippa kontakten helt, jag tänker att hon är trotts allt min mor. Som tur är får jag under denna period kontakt med min pappa som varit frånvarande hela min uppväxt. Vi får en allt finare relation och han hjälper mig både rent mentalt men även ekonomiskt tills jag är i skick att börja studera igen. Ett halvår senare kan jag ta upp studierna igen.
Examensdagen kommer så en junidag. Trotts att jag vet att min mamma visste om att jag tog examen så fick jag inte ens ett grattis ingenting. Avundsjukan på att jag lyckats ta en juristexamen var väl för stor. I denna veva skrev jag ihop ett långt brev till henne där jag förklarade att jag inte ville höra av henne något mer då hon bara sänker mig som människa. Sedan dess hördes vi inte alls (detta var 2006).
Åren gick, jag jobbade på och avlade för några år sedan min advokatexamen. Någonstans här träffade jag min sambo och tillsammans har vi nu två döttrar. Vi lever att familjeliv som är så långt ifrån det jag hade när jag var liten som det bara går. Min pappa är även en stor del i både mitt, min sambos och mina barns liv.
Nu för någon vecka sedan fick jag så oväntat ett handskrivet brev av min mamma. Hon skriver ganska kortfattat att hon behandlat mig så som hon har gjort då hon helt enkelt var rädd att jag skulle bli allt hon inte var/är. Hon skriver även att hon hoppas kunna bygga upp relationen med mig igen och även lära känna min sambo och mina barn. Samtidigt så ber hon aldrig rakt ut i brevet om ursäkt.
Jag vet inte hur jag ska göra. Jag vill ge min mamma en ny chans, samtidigt så har hon gjort mig så illa. Jag är rädd för att hon ”bara” vill träffa sina barnbarn och att det slutar med att hon börjar få mig att må dåligt igen. Hur skulle ni ha gjort?
Är det någon som varit i en liknande situation och har valt att ta tillbaka sin förälder/föräldrar i livet igen efter att tidigare klippt kontakten? Hur slutade det?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-06 17:16
Blev något fel när jag postade tråden så styckeindelningen och kommatecknen försvann (skrev i Word och klistrade in). Ber om ursäkt för det.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-28 23:35
Uppdatering i inlägg 16