• Tanyas

Nybliven ensamstående mamma med usel ekonomi och utan boende snart! Någon med erfarenhet och tips!?

Efter ett kaosartat förhållande som nu tagit slut så ser situationen ut såhär: 

Lägenheten just nu hyrs av ex pojkvän, han har ett heltidsjobb som snickare alltså måste jag ta hand om vår 7 månaders son på vardagar. Jag har fortfarande föräldrapenning t.o.m September. Jag kan endast bo hos min mamma tills Juli då hon har en hund som ska hem till henne igen och jag själv är otroligt päls allergisk + hon bor i en trea med min lillasyster inneboende som bara är 16 år. Min pappa har jag ingen vidare kontakt med alls och bor också i en 3:a med sin fru.
    Jag har ett deltidsjobb som butiksbiträde där jag endast är garanterad 4 timmar i månaden på mitt kontrakt, ibland blir det fler timmar, ibland inte alls.

Så nu är min fråga. Vad i hela friden ska jag ta mig till? Finns det en väg ut? Någon nämnde Stadsdelsförvaltningen där man kan boka möta ang ekonomiskt stöd och rådgivning. Men leder det till en lägenhet de närmaste månaderna? Jag ahr i princip inte ens råd med mat till mig själv på min fjuttiga föräldrapenning. Expojkvän måste jobba för att han ska lägga ut handpenniong på en bostadsrätt han ska flytta in i Januari.

Någon med erfarenhet av en sån här situation!?!        

• Svar på tråden Nybliven ensamstående mamma med usel ekonomi och utan boende snart! Någon med erfarenhet och tips!?
  • Anonym (Mamma M)

Är det lätt att få lgh där du bor?
    Du har ju rätt till bostadsbidrag samt underhåll, o så barnbidraget på det, så det hjälper ju en del!
    Annars får du ju vända dig till socialtjänsten o höra efter hur du ska bete dig i din situation.

Det löser sig tror jag, men jag förstår att det känns eländigt just nu

• Nyfiken gul

ta kontakt med socialtjänsten där du bor - redan imorgon - och boka ett möte för att gå igenom din ekonomi och vad du har för rättigheter och vad du kan få hjälp med.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Pinguicula

Kontakta soc imorgon. De kan inte hjälpa dig att hitta lägenhet men de kan stå för hyran. Om du i princip blir satt på gatan så kan soc fixa med boende på t.ex vandrarhem, men det är ju absolut sista utväg.

Soc kan bevilja dig pengar till mat om du ligger under normen.

• Indianica

Kontakta socialtjänsten imorgon, torsdag. Om de får tid på sig kan de hinna hjälpa dig att hitta bostad och de fyller på med socialbidrag om du inte jobbar ihop tillräckligt med pengar för er. I sista hand tycker jag du ska fråga din pappa om temporärt boende där. Även om ni inte har så bra kontakt, kanske han är beredd att tillfälligt hjälpa till, du är ändå hans barn! Lycka till med allt!

• Anonym (Bo kvar?)

Skulle du ha råd att bo kvar i er lägenhet själv sedan? I så fall kanske det är möjligt att ni bor kvar tillsammans ett halvår även om ni inte är tillsammans längre. Är det en tvåa kan ni ha varsitt rum.
    Eller, kanske han kan flytta ut under tiden och bo inneboende ifall ni inte alls fungerar tillsammans. För ert barns skull bör ni se till alla alternativ, även de som inte känns mest logiskt.

Om du däremot är säker på att inte ha råd att bo där själv med barnet sedan så måste du ju hitta en billigare lägenhet så fort som möjligt.    

• Barbamamah

Enligt sambolagen har den personen rätt till boendet som mest behöver det när man går skilda vägar. Även om det alltid varit hans hyresrätt så kan du ha rätt att överta den om barnet ska bo tillsammans med dig. Har ni gemensam vårdnad? Vem ska barnet bo hos? Du kommer åtminstone ha föräldrapenning, barnbidrag, underhållsbidrag och eventuellt bostadsbidrag.

• Tanyas

Tack för alla svar! Ska ringa soc imorgon och försöka börja få bidragen att rulla. Har för närvarande bara föräldrapenningen och barnbidrag. Ska först höra vad de har att säga ang min situation, sen ska jag utgå från deras punkter. De står ju på hemsidan att de gärna rådgiver en så hoppas på lite ljus i tunneln. Ang att bo tillsammans med mitt ex är såklart ett måste om inget annat funkar, min son kommer först. Men som nuläget ser ut är det bättre för mig att hålla oss borta från problem och bråk så mycket som möjligt. Även för hans välbefinnande och mitt. Gud hjälpe mig.

• Tow2Mater

Har din mamma möjlighet att passa barnet medan du hittar heltidsjobb? Sen med jobb och inkomst är det ju lättare att hitta lght också, plus att du kan försörja er.

• Tow2Mater

Du kan dessutom ansöka om och få dispens för dagis innan 12 månaders ålder.

Svar på tråden Nybliven ensamstående mamma med usel ekonomi och utan boende snart! Någon med erfarenhet och tips!?