• kossan

Blod i urinen - Urinvägsinfektion? snälla hjälp mig med råd!!!

I natt vaknade jag och var kissnödig och då sved det som fan. Sen har det svidit precis som vid urinvägsinfektion hela dagen och har varit frusen och jag har även haft lite ont i nedre delen av magen (urinblåsan) Detta är ju typiska symptom för uv. Men smärtorna blev bättre så jag tänkte att jag struntar i att gå till doktorn iallafall idag eftersom vårdcentralerna är stängda och körde med "citronmetoden" 

Men nu när jag va å kissade så kom det blod på pappret. Ganska mycket. Urinet var inte brunt det var gult och så kunde man skymta blod längst ner i toaletten. DET ÄR INTE MENS! Då jag har ätit p-piller och varit utan mens i 3 år. + att det inte kommer därifrån....

Det står på vårdguiden att man ska söka vård vid blod i urinen, men hur akut är det? Kan jag vänta till imorgon bitti och gå till vårdcentralen eller ska man åka in nu?
    :S 

• Svar på tråden Blod i urinen - Urinvägsinfektion? snälla hjälp mig med råd!!!
  • Venne

Ja du lär nog behöva medicin. Har varit med om det, ont som F*N gör det, men det är inte livsfarligt. Om du står ut så räcker det nog med vc. Själv hade jag så jäkla ont att jag åkte in. 

• kossan
    Venne skrev 2012-06-06 19:17:32 följande:
    Ja du lär nog behöva medicin. Har varit med om det, ont som F*N gör det, men det är inte livsfarligt. Om du står ut så räcker det nog med vc. Själv hade jag så jäkla ont att jag åkte in. 
    jag har svinont men har tagit värktabletter och då har det blivit lindrigare. har alltid innan direkt åkt snabbt som fan till doktorn för medicin, men som vanligt lyckas jag få det när allt är stängt! 

Men är det nödvändigt att åka till akuten nu? :S  
    jag menar hur allvarligt är det med blodet? Har aldrig haft det förut även fast jag har haft uv många gånger innan.... 
  • MammaEmelie91

Jag hade så det kom blod en gång. Då var det mitt i natten så jag tänkte att jag går o försöker sova istället, dagen efter va det inget blod så jag fortsatte köra med citronvatten.

mammatillebbaa.blogg.se - 20år och snart TRE-trebarnsmamma!!
  • Milio

Har haft likadant flera gånger, inte varit särskilt akut, bara att ringa vc imorgon.

• Venne
    kossan skrev 2012-06-06 19:19:28 följande:
    jag har svinont men har tagit värktabletter och då har det blivit lindrigare. har alltid innan direkt åkt snabbt som fan till doktorn för medicin, men som vanligt lyckas jag få det när allt är stängt! 

Men är det nödvändigt att åka till akuten nu? :S  
    jag menar hur allvarligt är det med blodet? Har aldrig haft det förut även fast jag har haft uv många gånger innan.... 
    Nej jag tror inte det är nödvändigt. Jag hade så mycket blod att det knappt syntes spår av urin i provmuggen Då var det ändå ingen fara liksom. Man får penicillin sen är det bra med det. Knalla ner till vc imorgonbitti.
  • SINIKA

jag ar 69 ar och har ont nar jag kissar och nu aven blod i urinen, lit rödfärgat, ar i USA till den 29 april, har med mig , som tur ar, Selexid 200 mg, som jag borjat med idag 1 tablett ska tas 3 ggr /dag, kaste att man inte ska ta antibiotika i onödan, men jag har vanta ngra dagar da jag kant att det svider nar jag kissar, men nu gjorde det jatteont plus att jag sag blodet som var lattfatgat i urinen, ville fraga om det jag gor ar ok

• castillo

undersköterska och sjuksköterskestudent.
    Mitt råd är att invänta till imorgon så går du till vårdcentralen, ring tidigt och boka tid eller om de har dropp in.
    Det är inte livsfarligt så du behöver inte sitta på akuten i 4 timmar och sedan åka till något nattöppet apotek. Det kommer inte att ge dig något på sjukhuset.

Så till imorgon, ta en ipren eller ibumetin eller något annat inflamationshämmande hemma. om du inte har så ta en Alvedon så du inte har så ont under kvällen och natten. Sedan försök att drika så mycket vatten som möjligt, hälst kanske 0,5 liter nu på kvällen så hjälper du kroppen att spola bort akterierna när du kissar från urinröret. Har du äppelcider vinäger, citron eller lingon, tranbär hemma så drik det. det hjälper med ph-värdet så bakterierna inte trivs och har svårare att fästa sig och vandra högre upp i urinröret.
    Tvätta dig med ljumet vatten nere ordenkligt, kan kännas skönt och tar bort lite bakterier, (inte tvål).

Sedan inte hålla sig från att kissa, kissa så ofta du bara kan och drik mycket.

Om du har extremt ont och smärtstillande hemma inte hjälper och du inte står ut så åk in till akuten om du orkar sitta där. men troligen kommer det att göra att du blir mer trött. Lättare att ta en tid imorgon.

Men det är inte livsfarlig situation, det är inte tecken på något livsfarligt så du behöver inte vara orolig. Det är vanligt att det kan komma lite blod när man kissar vid uv.

Lycka till. Försök ta det lugnt och vila, drik, kissa och lägg ev något varmt på magen och det känns skönt. tvätta underlivet för att smärtlindra och hålla god hygien.
    lycka till

Svar på tråden Blod i urinen - Urinvägsinfektion? snälla hjälp mig med råd!!!