• Anonym

lag på cykelhjälm under 13år men inte på dagis????

Ursäkta. "förskola" menade jag Lagen säger att man skall ha hjälm innan man är 13 år. men förskolan har cyklar som barnen får cykla på, men bistår INTE med hjälm. Jag har länge försökt få dom att antingen ta bort cyklarna eller skaffa hjälmar. Men då får jag ta med egen.... och mina barn vill inte ha hjälm när ingen annan har det.... och barnen blir sura när dom inte får cykla när alla andra får det... Jag har vart i kontakt med komunen som struntar i problemet!!! Min fråga är nu... hur är de på eran förskola? Vad tkr ni? Gäller inte samma regler på förskola som ute privat????

• Svar på tråden lag på cykelhjälm under 13år men inte på dagis????
  • Anonym (..............)

Lagen säger t.o.m. att man ska ha cykelhjälm upp till man är 15 år :D

Vill du att ditt barn ska nha hjälm så är det väl klart att du får ta med en själv? Och vad då att ditt barn inte "vill" ha? Låt inte barnet cykla då heller!  

• Whitetrash86

På våran förskola har dom inte heller hjälm, bryr mig inte så mycket i det eftersom dom är inne på gården på 3-hjulingar.

• Anonym

Men bistår dom med cykel ska dom väl göra de samma med de som krävs för att kunna cykla??? Köper dom hinkar så köper man spadar......

• Mariohn
    Whitetrash86 skrev 2012-06-06 20:33:03 följande:
    På våran förskola har dom inte heller hjälm, bryr mig inte så mycket i det eftersom dom är inne på gården på 3-hjulingar.
    Så asfalten på gården är mjukare än asfalten utanför? 
  • Dr Mupp

Risken att falla med en trehjuling är mindre än risken att fastna och bli hängades i hjälmen, dessa gäller även hjälmar med gröna spännen.  

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • mia0081

skulle inte vilja att mina barn hade hjälm på sig när dom leker på dagis, risken är stor att dom fastnar i gungställning eller nåt och stryps. hjälmen ska bara vara på när barnet cyklar, sen ska den av, men på dagis springer väl barnen runt och leker med en massa olika redskap?

Anonym skrev 2012-06-06 20:33:03 följande:
    Men bistår dom med cykel ska dom väl göra de samma med de som krävs för att kunna cykla??? Köper dom hinkar så köper man spadar......

Fast vad är det för cyklar och hur snabbt cyklar de?
  • solida

Jag vet att när lagen kom kollade vi upp det på mitt dåvarande jobb. Svaret var att när det sker inom inhägnat område gällde inte lagen om hjälmtvång. Dessutom berättade landstinget att skallskador vid cyklande på förskolor var väldigt sällsynt, då cyklarna är så stora och inte ramlar omkull som vanliga cyklar. Däremot sker klämskador eller stukningar etc mer vid förskolans cyklar.

• viseversa
    Anonym (..............) skrev 2012-06-06 20:34:47 följande:
    Fast vad är det för cyklar och hur snabbt cyklar de?
    Antagligen dom där trehjulingarna som finns på varenda förskole gård. 
  • Anonym

Varför blir man inte förvånad över att fl föräldrar inte oroar sig över barnen???? Barn knuffas o bråkar om cyklar, tävlar och har bråttom på dagis.... Att dom kan fasta i grenar är självklart. men hjälmen borde hängas tillbaka när som cyklat klart..... de är förskolelärarnas ansvar att dom gör, precis som att se till att inget händer när dom klättrar.....

Anonym skrev 2012-06-06 20:38:45 följande:
    Varför blir man inte förvånad över att fl föräldrar inte oroar sig över barnen???? Barn knuffas o bråkar om cyklar, tävlar och har bråttom på dagis.... Att dom kan fasta i grenar är självklart. men hjälmen borde hängas tillbaka när som cyklat klart..... de är förskolelärarnas ansvar att dom gör, precis som att se till att inget händer när dom klättrar.....

Men oj... Du verkar inte veta riktigt hur det går till på förskolan.. Dessutom undrar jag fortfarande om vad det är för cyklar och nhur fort de cyklar..

Min dotter har alltid cykelhjälm när hon sitter bak på våra cyklar (och vi vuxna har alltid hjälm också). Hon har dock inte förstått hur trehjulingen funkar än, därför har hon inte cykelhjälm närö hon sitter på den och vi puttar på. Får se hur vi gör när hon börjar cykla på den på allvar.. Men på förskolan har jag inte ens reflekterat över ifall hon ska ha hjälm eller ej... 
  • MSörensen

Det är farligare med hjälmar än utan på förskola då barnen springer iväg med hjälmarna och klättrar mm och kan fastna och strypas.
    Det var ju inte länge sen det hände!!
    Det är små trehjulingar som inte alls går fort.
    Jag har inte varit med om att ett barn slagit i huvudet av att ramla från en trehjuling.

// fsklärare

• ZuMa

Lagen gäller bara tvåhjuliga cyklar. Det är ju inget de vanligtvis har på en förskola.

• Anonym

Arbetar på förskola och har 3hjulingar sånna som finns på dom flesta förskolor. Dom är väldigt tunga och går inte speciellt snabbt. Om någon trillar av så är de när dom står still och fastnar med foten. Däremot på vintern när vi åker pulka så är de hjälm tvång. Detta för att man kommer upp i höga hastigheter och kan slå i huvudet väldigt hårt om man trillar av. Men de är ett föräldrakooperativ och hur de är på kommunala vet jag inte.

viseversa skrev 2012-06-06 20:38:11 följande:
    Antagligen dom där trehjulingarna som finns på varenda förskole gård. 

Jo, jag antar det också, men de är ju så robusta så då tror jag cykelhjälm förstör mer, med tanke på att de ska tas av och på hela tiden..
  • lillgrodan2011

På sonen dagis har dom ej hjälm, cyklarna som finns på dagis är mkt säkrare eller vad man ska säga.. Dom är väldigt svårtippade.. Dom är tunga och däcken baktill sitter väldigt brett.. De stora barnen kan cykla snabbt.. Men cyklarna är väldigt låga så dom kan sätta ner fötterna väldigt bra.. Tror risken är större att dom ramlar och slår sig när dom springer än cyklar. Vid pulkåkning är det däremot hjälmtvång. Hemma får sonen varken cykla eller åka kickboard utan hjälm..

• Queenie70

Låter skitnödigt att ha hjälm för att åka trehjuling. Tycker ärligt talat lite synd om alla dagens barn som måsta bada med heltäckandedräkter och fåniga små badstrumpor så att de inte ska råka göra illa lilla fossingen. etc etc. Nån måtta får det väl vara på överbeskyddandet. Man måste ju få leva också.

Svar på tråden lag på cykelhjälm under 13år men inte på dagis????