• Hallonmaja

Varför är jag hungrig jämt? Behöver äta hela tiden!

Är det någon mer än mig som behöver äta HELA TIDEN för att inte bli superhungrig och få jättelågt blodsocker och världens sämsta humör? Äter rejäl frukost, 2 mackor på fm, rejäl lunch, 2 mackor el. dyl på em, rejäl middag samt fil och musli på kvällen. Däremellan äter jag frukt och ibland något sött fika. godis på helgerna. Ändå är jag vrålhunrig t.ex. kl 11.30 och mår dåligt fram till 12 när det är lunch, även om jag ätit 2 mackor kl 9.30. Alla andra på mitt jobb tar en slät kopp kaffe på fm och kan ändå vänta med lunchen till 12.30. Då skulle jag dö! Detta börjar bli jobbigt, att ständigt äta och planera mat och matsäck överallt, alltid tugga på något och planera livet efter maten. Jag tränar någon gång per vecka och är smal/normalviktig. Tog sköldkörtelprov för något år sedan, men det var normalt. Någon som känner igen sig eller har tips?????

• Svar på tråden Varför är jag hungrig jämt? Behöver äta hela tiden!
  • gravid

Vad innebär "rejäl frukost" för dig?

Vad är "rejäla mackor"?

• Hallonmaja
    gravid skrev 2012-06-06 21:20:36 följande:
    Vad innebär "rejäl frukost" för dig?

Vad är "rejäla mackor"?
    Frukost: Fil och musli och macka el. ägg
    "Rejäl macka" skrev jag inte men blir ofta 2 mackor med ost eller nåt annat enkelt pålägg.

har du nåt tips?
  • Boost

Klart att du är hungrig hela tiden när du äter så mycket socker och kolhydrater.
    LCHF är mitt bästa tips. 

• Hallonmaja

Äter grovt bröd.

Ja, kanske ska prova lchf. Kan inte äta för mkt fett bara då jag op bort gallblåsan, mår dåligt då. Tips på bra lchf-frukost?

• Enter Sandman

Det kan inte vara magkatarr då.?
    Magkatarr kan ge enorma hungerkänslor, såna som man är beredd att nästa döda för att få tillfredsställa.
    Och det kan ge ett sug som faktiskt gör ont, ger smärta. 
    Hungrig hade jag varit innan men inte på det här sättet och inte så obefogat.
    Jag kunde känna mig dödshungrig mindre än en timme efter att jag ätit.
    Då det var helt orimligt att jag skulle vara hungrig.
    Men så fort jag började medicinera mot magkatarren så försvann det suget och hungern.      

Om du misstänker att det kan vara det finns det ett enkelt sätt att kolla det på.
    Ta zantac nästa gång och om det släpper på det då är det magkatarr. 

• Boost

Man behöver inte äta mycket fett, utan lägg på extra protein och grönsaker istället.
    Blev själv av med mitt sötsug och min hunger med den kosten.

Till frukost:
    Ägg i någon form, skinkskivor, gurka och paprika.
    Annars smoothie som går snabbt att göra: yoghurt, grädde och bär.
    Rysk yoghurt + hallon är annars väldigt gott och mättande.      

• Mandel
    Hallonmaja skrev 2012-06-07 06:57:12 följande:
    Äter grovt bröd.

Ja, kanske ska prova lchf. Kan inte äta för mkt fett bara då jag op bort gallblåsan, mår dåligt då. Tips på bra lchf-frukost?
    Du får göra en mjuk övergång. Öka fettintaget stegvis så ska det gå bra.
    Problemen med gallan som en del får beror på att de inte ätit något fett och då klumpar ("torkar") gallvätskan i hop sig i gallan och när det sedan är dags för gallan att börja jobba med det fett man börjat äta så stoppar det gamla klägget igen och gör så folk får ont/problem.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • HOA

Jag hade precis samma problem tills jag bytte till LCHF. Nu kan det gå 6h mellan måltiderna utan problem.

• Hallonmaja
    HOA skrev 2012-06-07 17:50:18 följande:
    Jag hade precis samma problem tills jag bytte till LCHF. Nu kan det gå 6h mellan måltiderna utan problem.
    Ok, jag får kanske prova det då. Min man har kört lchf ett tag så jag äter ofta grönsaker istället för pasta tex till måltiderna. Riktig grädde mm. Men jag äter ju förstås musli, mackor och frukt tex emellan målen.

Tips på bra lchf-mellanmål? Som ska vara lätt att ta med till jobbet.
Svar på tråden Varför är jag hungrig jämt? Behöver äta hela tiden!