• Knyttensmamma

Min 4åring är som förbytt!!!!

Min tjej som fyllde fyra alldelesnyligen är sedan några månader som förbytt! Hon är otrevlig, spottar och gör exakt tvärtemot allt vi säger. Hon har dessutom börjat ta efter storebrors fula ord...Hennes storebror är snart sex år och vi har bup inkopplade för att eventuellt göra en utredning ang. diagnos. Hon har dock aldrig visat sådana tendenser innan men just nu...hon slåss, skriker, skrattar oss rakt upp i ansiktet när vi säger åt henne...Är 4årsåldern en extrem trotsperiod eller kan något annat ligga bakom? Hur ska vi bemöta henne när hon är så otrevlig och när hon fullkomligt struntar i vad vi säger....Idag skulle vi åka och handla och barnen skulle få vara i minihuset på maxi som de älskar. Det slutade dock med att jag stannade hemma med henne eftersom hon tramsade så och vi bett henne sluta flertalet gånger och sagt till henne att det var att stanna hemma som blev konsekvensen om hon inte slutade....så himla trist!

• Svar på tråden Min 4åring är som förbytt!!!!
  • Havsluft

MIn fyraåring är också sån där ungefär... Arg, arg, arg och säger en massa dumma saker. Vill inte göra som hon blir tillsagd, skall göra tvärt emot hela tiden. Hon verkar ha svårt att veta var hon skall göra av alla känslor. Samtidigt som hon egentligen vill gosa och vara nära. Jobbigt är det, men förhoppningsvis lugnar det ner sig snart.  

• Knyttensmamma
    Havsluft skrev 2012-06-06 21:48:28 följande:
    MIn fyraåring är också sån där ungefär... Arg, arg, arg och säger en massa dumma saker. Vill inte göra som hon blir tillsagd, skall göra tvärt emot hela tiden. Hon verkar ha svårt att veta var hon skall göra av alla känslor. Samtidigt som hon egentligen vill gosa och vara nära. Jobbigt är det, men förhoppningsvis lugnar det ner sig snart.  

Ja...där satte du huvudet på spiken....som att hon inte vet var hon ska göra av sina känslor...
  • Havsluft
    Knyttensmamma skrev 2012-06-06 21:50:44 följande:

Ja...där satte du huvudet på spiken....som att hon inte vet var hon ska göra av sina känslor...

Ja, det är så det verkar, tycker jag. Hon får hela tiden höra att hon är så stor nu (hon har fått en lillebror också), men känner sig nog både stor och liten samtidigt. Hon har börjat förstå hur stor världen är och att det finns saker som är farliga och läskiga. Hon blir arg och vill slå på något, men vet att hon inte får slå oss, och då slår hon sig själv istället. Hon vill söka tröst, men vet inte vart hon skall vända sig när det ju är oss hon är arg på. Hela hon bara bubblar av känslor och ibland blir det fel... Men samtidigt kan hon vara hur go som helst, som tur var! <3

Jag tror det är bra att sätta gränser och säga ifrån när hon gör något vi inte kan acceptera, men också låta henne få sin vilja igenom ibland och kanske inte ta alla strider. Men ibland tryter mitt tålamod, det kan jag erkänna.   
  • Ida82

jag måste bara säg att det var skönt att läsa era inlägg,min dotter på 4 år har ocxå fövandlats till en trotsig,skrikande och "bråkig" tjej och jag har jätte svårt att veta heur jag ska få henne att lyssna och hur gör ni?

• Nina76

Känner verkligen igen mig i er situation... Trist är det. Men skönt att höra att hon inte är den enda.  {#emotions_dlg.flower}

• ango07

Samma här med vår 4-åring. Han har gått från att alltid vara glad, till att vara arg, sur och grinig. Skönt att vi inte är ensamma

• Flickan och kråkan

Vår äldsta blir snart 4,5.....hög igenkänningsfaktor.....men han är numera nästan helt tillbaka i "vanliga" gängor igen . Det här hittade jag om just 4-åringar och det passade väldigt mycket in på vår pojke för ett par månader sedan:

www.psykologiguiden.se/www/pages/&Barns+utveckling+4-6+%E5r

• Swetanz

Min fyraåring är värre än värst börjar undra vart min snälla lilla pojk tagit vägen. Har en 2 åring som börjar med samma beteende antar att han tar efter storebror. Det är jobbigt ledsamt och det känns som om man är ensammast i hela världen med bråkiga barn men skönt att se att det finns fler. Vet inte vad jag ska ta mig till snart

• bonäslina

Åh va jag känner igen mig. Har en dotter på 3.5 år som alltid har varit så lätt att ha o göra med. Hon är helt förbytt. Har "försvarat" mycket me att d har hänt en del för henne. Bla gått från 15 timmar på dagis till över 40 timmar men åldern gör ju säkert sitt också. när hon blir så arg,ledsen o frustrerad så brukar jag bara fråga om hon vill ha en kram o sen sätter jag mig o kramar hårt o d brukar hjälpa

• Makka Pakka

Gud har jag skrivit tråden eller?

Min son är snart 4 år (om 2 veckor) och han är också som förbytt. Väldigt busig, trotsig och allmänt "bråkig".
    Han säger fula saker och pruttar med munnen/lipar åt oss om vi säger emot. Han vägrar göra det man ber honom om och han kan vara väldigt elak mot sin lillebror. Man vill vara så pedagogisk som möjligt men ibland går det bara inte. Vad göra man när dom sätter sig emot hela tiden? Skrikandes  Hoppas det går över fort..

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • Knyttensmamma
    Makka Pakka skrev 2012-06-13 15:40:27 följande:
    Gud har jag skrivit tråden eller?

Min son är snart 4 år (om 2 veckor) och han är också som förbytt. Väldigt busig, trotsig och allmänt "bråkig".
    Han säger fula saker och pruttar med munnen/lipar åt oss om vi säger emot. Han vägrar göra det man ber honom om och han kan vara väldigt elak mot sin lillebror. Man vill vara så pedagogisk som möjligt men ibland går det bara inte. Vad göra man när dom sätter sig emot hela tiden? Skrikandes  Hoppas det går över fort..

Ja puh, hoppas också det går över smabbt...Min lilla loppa är iaf duktig i förskolan men hon trotsar även där....4åringar e jätteroliga...
  • Tobbelina

Har det precis likadant med vår dotter som ska fylla fyra i juli!!! Började undra om det var henne det var fel på, men.......skönt att höra att det verkar vara åldern dårå :)

• mj82

Känner igen mig med!!! Känner sig verkligen ensammast i hela världen o blir "glad" när jag läser om era fyraåringar. Men är denna fyraårstrots heeelt extrem??

Svar på tråden Min 4åring är som förbytt!!!!