• Lotlas

Är det okej att blanda mönster?

Jag sitter och funderar på om det är "okej" att blanda mönster på så sätt att man har t.ex. en rutig klänning och randiga eller prickiga strumpbyxor? Jag har en rutig klänning i massa olika färger (ganska stora rutor) och funderar på om jag kan ha beige strumpbyxor med typ tigerrandning till? Alternativt svarta prickiga strumpbyxor?

Och kan jag ha svarta stövlar till? Klänningen räcker till strax ovanför knäna, och är en riktig sommarklänning. Då kanske det ser för "tungt" ut med svarta stövlar? Jag har beige sandaletter att välja på också. =)

Lite hjälp, tack!

• Svar på tråden Är det okej att blanda mönster?
  • La Lola

Jorå, sånt kan funka.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Pompeia01

Nej, jag tycker att det blir för rörigt och plottrigt för ögat. Grundregeln är, att har man mönster på ett plagg så ska övriga plagg vara enfärgade och "stillsamma". Inte för färggranna heller, utan gärna vita eller svarta. Undantag om du har SAMMA mönstade tyg i t.ex. ett par tygskor och ett diadem.

Sedan skulle jag inte ha stövlar till en typisk sommarklänning heller...  

I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • La Lola
    Pompeia01 skrev 2012-06-12 12:43:00 följande:
    Nej, jag tycker att det blir för rörigt och plottrigt för ögat. Grundregeln är, att har man mönster på ett plagg så ska övriga plagg vara enfärgade och "stillsamma". Inte för färggranna heller, utan gärna vita eller svarta. Undantag om du har SAMMA mönstade tyg i t.ex. ett par tygskor och ett diadem.

Sedan skulle jag inte ha stövlar till en typisk sommarklänning heller...  
    Vad är det för grundregel?
  • Pompeia01
    La Lola skrev 2012-06-12 12:44:39 följande:
    Vad är det för grundregel?
    En av dessa som man lär sig tidigt i livet, när man börjar tänka på hur man klär sig. Ungefär som att gult och rosa skär sig, och att man inte har gympaskor till kjol. Eller att en kvinna med väldigt långa ben klär bäst i en överdel som går ner på höftena i stället för en linje som slutar vid midjan, och att en kort kvinna lätt blir svampliknande i en vidbrättad hatt. Eller att tvärrandigt förtjockar medan långrandigt smalnar av.
  • La Lola
    Pompeia01 skrev 2012-06-12 13:13:19 följande:
    En av dessa som man lär sig tidigt i livet, när man börjar tänka på hur man klär sig. Ungefär som att gult och rosa skär sig, och att man inte har gympaskor till kjol. Eller att en kvinna med väldigt långa ben klär bäst i en överdel som går ner på höftena i stället för en linje som slutar vid midjan, och att en kort kvinna lätt blir svampliknande i en vidbrättad hatt. Eller att tvärrandigt förtjockar medan långrandigt smalnar av.
    Har aldrig nåsin hört att gult o rosa skär sig. Däremot rött och rosa men sånt har jag inget problem med idag.

Är det inte jobbigt att tänka på alla dessa regler istället för att faktiskt klä sig på det sätt man tycker om? Obestämd
  • Pompeia01
    La Lola skrev 2012-06-12 13:16:29 följande:
    Har aldrig nåsin hört att gult o rosa skär sig. Däremot rött och rosa men sånt har jag inget problem med idag.

Är det inte jobbigt att tänka på alla dessa regler istället för att faktiskt klä sig på det sätt man tycker om? Obestämd

Nej, för jag tycker inte om att klä mig annat än fördelaktigt..!
  • La Lola
    Pompeia01 skrev 2012-06-12 13:19:17 följande:
    Nej, för jag tycker inte om att klä mig annat än fördelaktigt..!
    Ok. Låter lite tråkigt tycker jag då....
Svar på tråden Är det okej att blanda mönster?