• katrine83

Foglossning efter graviditet

Hej!
    Undrar om någon har tips / råd / hjälp /pepp / känner igen sig gällande följande: 

Jag hade problem med foglossning sista månaderna av min graviditet, blev som värst de sista tre veckorna innan förlossningen.
    Efter att mitt barn fötts (med akut kejsarsnitt i v36+2) så försvann det. Foglossningen kom dock tillbaka när barnet var ca 1,5 månad. Jag började gå till sjukgymnast inom några veckor och tränar ett program sen dess 1-2 gånger om dagen. Har nu tränat dessa övningar i två månader, använt ett höftbälte mestadels när jag går, undvikit allt som man skall undvika (i den utsträckning det varit möjligt). MEN det blir inte bättre. Smärtan är ibland outhärdlig, ibland mindre stark, men den försvinner aldrig och gör sig påmind hela tiden.
    Börjar bli rejält less på detta, min son är nu fyra månader... Några goda råd? 
    Jag helammar. Är det någon som vet hur mycket amning påverkar foglossningen? Försökt hitta forskning på ämnet men som de flesta andra "kvinnoproblem" så finns ej mycket att hitta. Vet inte om jag bör sluta amma eller ej! Känns som om jag provat / gör allt men blir inte bättre och det är så tärande psykiskt. Tacksam för svar!

• Svar på tråden Foglossning efter graviditet
  • Hoppfull84

men fy din stackare! har tyvärr inget råd att ge, min hemska foglossning gav med sig efter förlossningen (tackar min lyckliga stjärna för det varje dag!)
    ville bara säga att du är super duktig som kämpar på och tränar och hoppas att nån ska komma med något bra tips snart!

håller tummarna att allt ska stabilisera sig snart för dig med så du slipper ha ont längre.

• Törnrosa

Jag är väl inte rätt person att peppa dig eftersom jag själv är hårt drabbad. Men jag kan i alla fall säga att det inte blir bättre av att sluta amma. Det blir bättre med tiden, men det går väldigt sakta, för en del flera år. Jag blev aldrig helt bra mellan 2:an och 3:an som det är 8 år emellan. Men jag blev hela tiden bättre. Det tog två år innan jag kunde springa då men efter 3-4 år kunde jag träna normalt, så länge jag inte tränade när jag hade mens. Nu är trean snart ett år gammal och jag kan träna lätt så länge jag inte tränar när jag har mens för då blir det alltid värre. Men helt bra kommer jag inte bli, men det är ju väldigt ovanligt. Du måste hitta vad det är som gör dig dålig och undvika det. Om det är särskilda rörelser, lyft, underlag, ställningar eller skorna etc? Det är inte alltid så lätt att veta eftersom man ofta inte märker det förrän efteråt och då är det svårt att veta vad det var. Men det är enda sättet att bli bättre. Att alltid tänka på att hålla ihop knäna, inte gå i högklackat, inte sitta med benen i kors, inga tunga lyft, inte skjuta tunga kundvagnar framför dig, undvika höga lyft med benen i ex trappor etc. Man måste vara stenhård på det här. Då blir livet lite enklare med sin foglossning.

• Severus

Haft värk, rejäl värk ända sedan första barnet. Gick på kryckor ett tag. Nu vet vi iaf att jag är mycket överrörlig vilket tros vara orsaken till 15 års konstant värk.

Kan vrida och böja lederna lite hipp som happ. Det knakar och knäpper när jag går.

Värme är det enda som lindrar, om än tillfälligt.

Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • katrine83
    Törnrosa skrev 2012-06-06 22:39:44 följande:
    Jag är väl inte rätt person att peppa dig eftersom jag själv är hårt drabbad. Men jag kan i alla fall säga att det inte blir bättre av att sluta amma. Det blir bättre med tiden, men det går väldigt sakta, för en del flera år. Jag blev aldrig helt bra mellan 2:an och 3:an som det är 8 år emellan. Men jag blev hela tiden bättre. Det tog två år innan jag kunde springa då men efter 3-4 år kunde jag träna normalt, så länge jag inte tränade när jag hade mens. Nu är trean snart ett år gammal och jag kan träna lätt så länge jag inte tränar när jag har mens för då blir det alltid värre. Men helt bra kommer jag inte bli, men det är ju väldigt ovanligt. Du måste hitta vad det är som gör dig dålig och undvika det. Om det är särskilda rörelser, lyft, underlag, ställningar eller skorna etc? Det är inte alltid så lätt att veta eftersom man ofta inte märker det förrän efteråt och då är det svårt att veta vad det var. Men det är enda sättet att bli bättre. Att alltid tänka på att hålla ihop knäna, inte gå i högklackat, inte sitta med benen i kors, inga tunga lyft, inte skjuta tunga kundvagnar framför dig, undvika höga lyft med benen i ex trappor etc. Man måste vara stenhård på det här. Då blir livet lite enklare med sin foglossning.
    tack för svar! jag har läst lite mer nu och en del sjukgymnaster säger att amningen kan påverka foglossning och även "vanliga" som tyckt att det gått över efter de slutat amma. hur länge ammade du? får jag även fråga ifall du tränade mycket?
  • Törnrosa

Andra barnet ammade jag i två år, tredje barnet ammade jag i 7 månader (slutade pga hennes kraftiga allergi istället). Jag funderade själv på om amningen kunde ha påverkan och om jag skulle sluta men min erfarenhet är att jag inte har märkt någon skillnad. Däremot har hormonerna vid mens påverkan. Det finns ett hormon som ser liknande ut tydligen vid mens. Jag lät bli att sluta amma pga foglossningen och med facit i hand hade jag blivit väldigt besviken om jag hade gjort det. Men det är en del bm som sagt åt mig att amningen KAN EV ha påverkan, det är något de inte vet säkert. Jag har tränat ca en gång i veckan. Och under första året har det handlat om mestadels promenader. Även om jag är tacksam över de promenaderna, eftersom jag förra året som gravid inte kunde gå alls;)

Men jag har också hört många säga att foglossning är något som går över när barnet har kommit ut, och när det inte gjorde det sa de att det kan ta upp till tre veckor innan det försvinner, och sen sa de att det kan ta upp till tre månader, sen sa de upp till sex månader.....Sen slutade de säga något. Kanske går de över för de flesta inom sex månader då, det verkar ju vara det vanligaste. Men när jag har berättat om mina problem har jag hört flera som haft problemen kvar i några år efter.

• Zixi
    Törnrosa skrev 2012-06-07 10:43:36 följande:
    Men jag har också hört många säga att foglossning är något som går över när barnet har kommit ut, och när det inte gjorde det sa de att det kan ta upp till tre veckor innan det försvinner, och sen sa de att det kan ta upp till tre månader, sen sa de upp till sex månader.....Sen slutade de säga något. Kanske går de över för de flesta inom sex månader då, det verkar ju vara det vanligaste. Men när jag har berättat om mina problem har jag hört flera som haft problemen kvar i några år efter.
    Precis vad jag fick höra. Det går över efter si och så länge, och mååååånga sa att det går över när du slutar amma. Men det gjorde ingen skillnad alls när jag slutade amma efter 15 mån. Det blev helt enkelt gradvis bättre.

Nu, två år efter förlossningen är jag i stort sett besvärsfri men det är oxå för att jag lärt mig vilka rörelser och aktiviteter jag ska undvika, jag kan tex inte gå på för ojämn mark, stå för bredbent, skifta vikt från ena sidan till andra eller skjuta tunga saker längs golvet med fötterna. Nu känner jag mig äntligen tillräckligt stabil för att börja styrketräna och har stor förhoppning om att kunna träna bort sistan av mina besvär.
    2010-07-20 3040/50
  • katrine83

Zixi: Oh, okej vad lång tid det tagit! Har du under tiden gjort någon stärkande sjukgymnastik?

• Zixi
    katrine83 skrev 2012-07-31 11:04:25 följande:
    Zixi: Oh, okej vad lång tid det tagit! Har du under tiden gjort någon stärkande sjukgymnastik?

Inte förrän rätt nyligen, inte funnits tid och ork för det innan. Önskar att jag hade gjort det dock.
    2010-07-20 3040/50
  • Seldonia

Jag ammade inte första, men andra. Med båda hade jag besvär av foglossning i 10-11 månader efter förlossning. Men inte i sån omfattning som du beskriver. Jag hoppas att du ser en ljusning snart! Så jobbigt att gå med värk som inte vill ge med sig.

Svar på tråden Foglossning efter graviditet