• Guilliotine

Målat hylla, penselmärken..

Fick en jättebra idé om hur  jag skulle snoffsa upp en hylla till köket, tänkte måla insidan med en färg jag hade över sedan jag målade hallen. Sandpapprade ner ytan lite, sen målade på. Jag vet att väggfärg inte är ultimat på möbler, men tänkte att det nog går ändå.. 

Nu har jag målat på två lager och färgen täcker fint och så, men har fått massa fula penselspår! Hur blir jag av med dem? Mina tankar än så länge är att dra ner och köpa en pytteliten roller imorgon, kan det lösa problemet?  Eventuellt att man torkar lite lätt med fuktig trasa så kanske det värsta går bort innan rollandet? Eller kanske att helt enkelt lacka över skiten med klarlack, kommer den jämna ut, tror ni?  

Ja, som ni ser så behöver jag hjälp.. Några tips?  

• Svar på tråden Målat hylla, penselmärken..
  • tuzzla

Sandpappra så du får en hyfsat slät yta. Sen målar du med en skumgummiroller eller mycket korthårig roller. Dom finns i små storlekar, ca en dm bred.
    Å köp den på en färgbutik. Dom superbilliga som man ibland hittar på diverse lågprisbutiker ger hyllan celluliter istället

• tuzzla

Sen kan du nog behöva lägga lack eller vax över också, eftersom väggfärg brukar vara för matt för att vara riktigt smutstålig på möbler?

• Erki

En ordentlig lackpensel säger jag. Och dessutom lackfärg från början men som det är nu tycker jag du ska slipa slätt och täcker fortfarande väggfärgen så dra bara med ett lager klarlack över så blir det tåligt.
    Väggfärgen endast kommer slitas jättefort annars och bli massa fula märken i.

• Guilliotine

Cool, då har jag stenkoll! Är det nån speciell sorts lack man ska ha? Finns det matt lack? Låter lite motsägelsefullt, men vill helst ha den matt. =D 

Svar på tråden Målat hylla, penselmärken..