• Anonym (fundersam)

Blöder från rumpan..

Igår när jag skulle på toa och göra nr.1 kändes det väldigt lustigt, tittar ned i toastolen och allt vatten är blodrött. Tänkte att det antagligen är mensen som är tidig, men när jag torkar mig visar det sig att blodet kommer från "rumpan" och pappret blir helt neddränkt.
    Gick på toa någon timme senare och då syntes inget, men idag när jag skulle göra nr.2 var det samma sak - toaletten full av klarrött blod och återigen blod på pappret även om det var något mindre idag.

Vad kan detta vara för något? Något man behöver söka hjälp för eller det är kanske bara ett brustet blodkärl?
    Känns inte så lockande att gå till farbror doktor och visa upp ändan i onödan Tungan ute

• Svar på tråden Blöder från rumpan..
  • Anonym

Om blod skulle komma tillsammans med nr 2, kan detta vara hemorojder m.m. Men eftersom du gjorde nr 1 och fick blod tycker jag att du ska kontakta vårdcentralen omgående.

• Bubbis01

Man skall alltid gå till läkare om man har blod i avföringen. Jag har ulcerös colit och har genomgått år av undersökningar och det är bara att bita ihop och göra det. Jag väntade för länge i början och det slutade på sjukhus i en månad.

• Stumpan83

Tycker absolut du ska kontakta VC idag. Man ska alltid ta blod från ändtarmen på allvar.

• Anonym

Ja, inget att vänta på. Gå till doktorn! Det är ganska säkert hemorojder, men det är viktigt att få kolla upp. Lycka till. 

• Anonym (fundersam)

Tack för snabba svar!

Min tanke var också att det kanske kan vara hemorojder, men det har varken gjort ont eller blödigt tidigare och trodde väll i min blåögda värld att man inte fick sådant som 20-årig ickegravid.. Kan man ringa sjukvårdsupplysningen först och höra lite eller det är VC som gäller? Känns lite genant då jag bor på en väldigt liten ort där alla känner alla.. =/

• Anonym
    Anonym (fundersam) skrev 2012-06-07 08:50:21 följande:
    Tack för snabba svar!

Min tanke var också att det kanske kan vara hemorojder, men det har varken gjort ont eller blödigt tidigare och trodde väll i min blåögda värld att man inte fick sådant som 20-årig ickegravid.. Kan man ringa sjukvårdsupplysningen först och höra lite eller det är VC som gäller? Känns lite genant då jag bor på en väldigt liten ort där alla känner alla.. =/
    Om du blöder stora mängder ska du åka t akuten
  • kluckis

Ring 1177!! 
    Om det rinner/droppar blod borde du åka direkt till akuten! :) 

• Anonym (Samma här)

Hej på dig. Jag vill bara säga att jag har samma problem med mycket blod från rumpan även om jag bara kissat.
    Första gången det hände tog jag kontakt med VC och fick en tid snabbt för undersökning. Det blev till att vekligen visa upp rumpan men det är sjukvårdspersonalen vana vid men visst är det jobbigt.

Det visade sig att jag har hemorrojder och fick så kallade gummisnoddar på dessa. Det hjälpte superbra men var inte kul att genomgå.

Jag har heller inte ont nånstans och det svider inte men det kommer mycket blod. Nu har det gått 1,5 år sedan jag fick min behandling och tyvärr så har det kommit tillbaka med ganska stora blödningar igen. Fast jag vet ju att det inte är livshotande för min del.

Du ska absolut ringa din VC och få en tid för undersökning. Visst,den är inte kul alls men det går jättesnabbt att undersöka.

Lycka till

Svar på tråden Blöder från rumpan..