• Anonym (Ryckningar)

    Mit spädbarn har ryckningar. Hjälp!

    Min en månaders bebis har ryckningar och har haft det ända sedan födseln. I bland är det när han sover så rycker han plötsligt till med hela kroppen som om han hört världens dunderljud fast att det är knäpptyst.

    På senaste har jag dock märkt att detta även är då han är vaken. Ibland får han som spasmer, nästan kram i benet och det liksom "darrar". Och samma sak även i händer och armar.

    Är detta normalt? Vad kan det vara?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-07 08:34
    URSÄKTA STAVFELET I RUBRIKEN!

  • Svar på tråden Mit spädbarn har ryckningar. Hjälp!
  • Angelica8912

    Kontakta BVC eller en läkare. Eller ring 1177 så kanske dom kan ta dig vidare.
    Här kommer du bara få en massa skitsvar som kommer göra dig dödsorolig.

  • Anonym (Ryckningar)
    Angelica8912 skrev 2012-06-07 08:39:03 följande:
    Kontakta BVC eller en läkare. Eller ring 1177 så kanske dom kan ta dig vidare.
    Här kommer du bara få en massa skitsvar som kommer göra dig dödsorolig.
    Ska till BVC på måndag så jag tänkte ta upp det då. Ville mest höra folks erfarenheter.
  • Liten elak och intelligent

    Mitt barn har epilepsi (vilket väl är det man kanske skulle tänka på för ditt barn)  och jag tror spontant att sömnrycken inte är något konstigt men darrningar låter lite konstigt. Men det behöver verkligen inte ara något konstigt. Skulle det vara något så är det dock väldigt viktigt att behandling sätts in snabbt.

  • Camille28

    Vår dotter hade så. Hon fick ligga inne på observation på neo en dag när det upptäcktes när hon var nån dag gammal. De  visste inte vad de berodde på. Det är ganska ovanligt men brukar gå bort när de är runt 2 månader och hjärnan är mer mogen. Alla barn har ryckningar och dessa brukar gå bort just runt 2 månader, men i vår dotters fall var det mer än normalt och mer som kramper som du skriver. Men det försvann runt 2 månader och hon har inte haft några problem efter det. Jag tycker att ni ska kontakta vården och att en barnläkare och inte bara BVC ska titta på barnet. Men BVC kan säkert hjälpa er med att få kontakt med en barnläkare.

  • Anonym (Ryckningar)
    Liten elak och intelligent skrev 2012-06-07 08:43:36 följande:
    Mitt barn har epilepsi (vilket väl är det man kanske skulle tänka på för ditt barn)  och jag tror spontant att sömnrycken inte är något konstigt men darrningar låter lite konstigt. Men det behöver verkligen inte ara något konstigt. Skulle det vara något så är det dock väldigt viktigt att behandling sätts in snabbt.
    Det har varit min fundering/oro. Men har verkar inte tagen av det eller liksom notera det. Jag har bevittnat riktiga anfall hos vuxna människor och så är det ju inte alls. Hur ser ett "anfall" av Epilepsi ut hos ett spädbarn?
  • Anonym (Ryckningar)
    Mollz skrev 2012-06-07 08:49:09 följande:
    Båda mina döttrar har varit så och det var inget onormalt..
    Skönt att höra att det inte behöver vara något!
  • Liten elak och intelligent
    Anonym (Ryckningar) skrev 2012-06-07 08:47:38 följande:
    Det har varit min fundering/oro. Men har verkar inte tagen av det eller liksom notera det. Jag har bevittnat riktiga anfall hos vuxna människor och så är det ju inte alls. Hur ser ett "anfall" av Epilepsi ut hos ett spädbarn?
    Det kan se olika ut men infantil spasm som är en form ser oftast ut som att de liksom slår ut med armarna och rycker lite.


    ">



    Anfall vid epilepsi kan se extremt olika ut. Långt ifrån alla är tydliga kramper. 
Svar på tråden Mit spädbarn har ryckningar. Hjälp!