• Anonym (Klådan)

Gravid v.40, klåda i underlivet (ej svamp)! Hjälp!

Jag är gravid i vecka 40 och har haft problem med underlivet hela graviditeten. Jag har behandlat mej för svamp jag vet inte hur många gånger, men nu är det något annat!

Jag har fått klåda på de yttre blygdläpparna, samt precis ovanför klitoris. Jag KAN INTE låta bli att klia, det är helt sjukt! Och när jag väl har kliat så svullnar blygdläpparna upp och blir ömma. Det här har kommit och gått i ett par veckor.

Min barnmorska kollade hur det såg ut för en vecka sen, men då hade jag haft ett par bra dagar så det såg inte så illa ut, och jag trodde ju det hade gått över. Hon tyckte inte det såg ut som svamp heller, och sa att jag skulle hålla det luftigt (det gör jag!), smörja med olivolja (det var det som funkade då) och avvakta.

När olivolja inte gav resultat så har jag prövat smörja med Inotyol, och även prövat Xylocain, kanske hjälper lite stundvis, men efter ett par dagar så kommer klådan i alla fall tillbaka. Jag tvättar inte med tvål utan sköljer bara med vatten och smörjer in med babyolja innan eller under duschen.

Jag håller på att bli galen och jag vill INTE ha det så här när förlossningen drar igång!
    Jag försökte ringa till kvinnohälsan idag, men 1 minut över 8 var telefonkön full, växeln öppnade 8:00!!! Skrikandes

Jag är desperat! Gråter
    Någon som känner igen sig och vet vad det kan vara, eller har tips på någon bra behandling?

• Svar på tråden Gravid v.40, klåda i underlivet (ej svamp)! Hjälp!
  • Anonym (Fluffy Stuffing!)

Det verkar som om det kan klia sådär under graviditeten. Hade samma problem och jag blev tokig :( Testade svampmedel, funkade sådär. Använde då både krämen och "pillret" man för upp i slidan. Kan säga att det försvann när min son föddes. Tror inte att det går att göra så mycket tyvärr. Försök att inte klia så mycket!!!

• Anonym (Klådan)

Tack för svar!
    Jag kör på endast olivolja nu, det gör det inte värre i alla fall!
    Men det här är ju inte kul alls :(

• Anonym (Obalans?)

Kan det va obalans i underlivet? Fast det borde ju BM ha sett. Testa naturell yoghurt i underlivet i sånt fall. På slutet av min graviditet så kliade mina fötter o armar nåt så kopiöst. Blev tokig på det och min BM konstatera att det inte va gravidklåda, så det va bara att stå ut. Låt oss hoppas att din lilla tittar ut snart och att besvären försvinner med det!

• Lajkie

På mig har det kliat som f*n i snippan under graviditeten! Oavbrutet.

• Ronjahej

Jag hade svår klåda efter ett missat missfall som sedan fortsatte in i en lyckad graviditet.. Inte kunde man säga vad det var, de trodde svamp men svampmedlen fungerade inte. Det som dock konstaterades i sena graviditeten var strepto b bakterien som jag under förlossningen blev behandlad med antibiotika, och problemen slutade tvärt.

Nu tycks jag var i samma situation, gravid 5 mån och det kliar..

• Topcom

Vet precis hur det är, kliade sönder mig under min senaste graviditet. Har tyvärr inget tips, men kan trösta dig med att det försvinner i samma sekund som barnet är ute.

Kan det kanske vara hormoniellt?

Svar på tråden Gravid v.40, klåda i underlivet (ej svamp)! Hjälp!