• smultronbubbla

Inte för att vara taskig, men...

Varför finns egentligen det uttrycket? Kan det komma något gott ur det? Vad kan man säga efter den meningen som INTE är taskigt/elakt?
    Säg det rätt ut istället för att linda in det. Tycker nog det är värre med den meningen före än om någon säger det de vill säga rätt ut!

Usch, bort med det otäcka uttrycket!

• Svar på tråden Inte för att vara taskig, men...
  • Danbala

Mmmm. Det är väl en Dilbert-stripp där Wally kommer på att man kan säga vad som helst till struthåriga chefen bara man säger "No offense, but..." först. Den är rolig.

Jag håller med dig fullständigt. Än värre tycker jag kanske att "Jag är ingen rasist, men..." är, det uttrycket har jag verkligen bara hört i sammanhang där det följs av värsta rasistsmörjeuttalandet.

• smultronbubbla

Danbala

Haha, är det därifrån det kommer? Det kunde ju ha stannat i filmen, då är dte ju humor

Nej, rasistuttrycket är ingen höjdare det heller.

• Danbala

Nej, det kommer nog inte från Dilbert, Scott Adams har nog snarare fått strippidén från uttrycket (just för att det är så fånigt, eftersom det, som du konstaterat, alltid efterföljs av just något taskigt...)

• Dramaonline

Det är väl ett sätt att förvarna. Ungefär:
    "Nu kommer jag att säga nåt du kan ta illa upp för. Bit ihop."

Ibland behöver man ju prata om mindre behagliga saker.
    Fast för vissa är det säkert ett sätt att vara taskig. Dumt.

Jag TROR inte att jag använder uttrycket. Men det är lätt hänt. Jag pratar så mycket.

• smultronbubbla

Danbala

Aha, då var det ju ännu roligare. Att de gör narr av de som använder uttrycket. Typ...

Dramaonline

Det är just det, jag tycker det är värre att få en förvarning! Vill inte attd e ska fortsätta meningen. Jag får visseligen inte höra den så ofta, men ändå. Irriterande är det!

Hoppas inte att du gör det

• Glass

Vad skoj!
    När jag läste rubriken så tänkte jag direkt en massa irriterade tankar om att det är ett idiotiskt uttryck som bara är till för att kunna förolämpa eller såra folk utan att de ska kunna säga något.
    Sedan kommer jag in och så ser jag att det är precis det som inlägget handlar om. Nu blev jag glad igen

Svar på tråden Inte för att vara taskig, men...