• Kylie

Ni med migrän som går på betablockerare ( hjälp inför läkarbesök)

Hej alla!

Jag har för det mesta hormonell migrän ( = ägglossning, dagen före mens, veckan efter mens). Tippar på att jag har riktiga migränutbrott ca 3 gånger i månaden, men då ej inräknat all den molande huvudvärken efter mens som KAN ge ett utbrott i migrän.
    Fick migrännär jag var 18, dock endast i samband med mens 1 gång i månaden, är 26 år idag och har det betydligt oftare. Vaknade imorse av dunkande huvudvärk som tur försvann efter jag vaknat,,

Sist jag var hos en läkare på vc så tyckte han att jag hade migrän för ofta ( håller med!!), han sa att dte inte är bra att kärlen blir utvidgade så ofta och föreslog att jag skulle testa betablockerare tror jag det hete, som förebyggande. Han kunde dock inte hjälpa mig med det då utan jag skulle boka ny tid. Sagt och gjort, var upptagen och nu 3 veckor senare ringde jag vc för att boka tid hos denna läkaren. Då har tydligen han slutat så jag fick en tid till en annan läkare. Sjuksköterskan i tfn kunde dock inte förstå vad den tidigare läkaren menar med förebyggande medicin..

Nu mina frågor:

Är inte betablockare en typ av förebyggande medicin som man skall ta för att förhindra anfall och äta varje dag?

Va ni tvugna att få en remiss till neurolog via vc för att få ut betablockare eller kan en läkare fårn vc skriva ut det?

Hoppas få svar och gärna era erfarenheter!

Kram! 

• Svar på tråden Ni med migrän som går på betablockerare ( hjälp inför läkarbesök)
  • tjoohalia

jag äter inte betablockerare själv i det syftet (jag äter det, men pga att jag har
    hjärtklappning som orsakas av hypertyreos) men min man åt samma medicin
    som jag äter nu (inderal) när han var liten för att han hade migrän.
    vet dock inte om dom skriver ut det på vårdcentralen av den anledningen,
    min man sover (jobbar natt) så jag kan inte fråga om han var hos neurolog
    eller vc och fick det.
    har dock anhöriga som äter inderal pga oro/ångest/skakningar i händer
    och då räcker det med vc 

• mojo

jag äter betablockare för jag har migrän så otroligt ofta. ta en tablett om dan och alltid samma tid.

• erkiperki

Det är upp till varje enskild läkare. Om din läkare känner att det är ett område hen behärskar så kan han det. Annars skickar hen en remiss till neurolog.

• Kylie
    mojo skrev 2012-06-07 13:42:47 följande:
    jag äter betablockare för jag har migrän så otroligt ofta. ta en tablett om dan och alltid samma tid.
    Hjälper det?
  • Kylie
    erkiperki skrev 2012-06-07 14:12:03 följande:
    Det är upp till varje enskild läkare. Om din läkare känner att det är ett område hen behärskar så kan han det. Annars skickar hen en remiss till neurolog.
    Då hoppas jag att hen gör det, vill nämlingen isåfall påbörja behandlingen så snabbt som möjligt. orkar inte ha ont i huvudet så ofta..Äter du betablockare?
  • Kylie
    tjoohalia skrev 2012-06-07 10:53:50 följande:
    jag äter inte betablockerare själv i det syftet (jag äter det, men pga att jag har
    hjärtklappning som orsakas av hypertyreos) men min man åt samma medicin
    som jag äter nu (inderal) när han var liten för att han hade migrän.
    vet dock inte om dom skriver ut det på vårdcentralen av den anledningen,
    min man sover (jobbar natt) så jag kan inte fråga om han var hos neurolog
    eller vc och fick det.
    har dock anhöriga som äter inderal pga oro/ångest/skakningar i händer
    och då räcker det med vc 
    Har läst flera som säger sig få kraftiga biverkningar, har du märkt av det?
  • tjoohalia
    Kylie skrev 2012-06-07 16:24:35 följande:
    Har läst flera som säger sig få kraftiga biverkningar, har du märkt av det?
    alltså, jag äter ju fler mediciner men när jag började med inderal så åt jag bara
    den och jag fick lite huvudvärk och mådde illa MEN jag äter ju inderal för att
    min sjukdom gör att jag får problem med hjärtat så det kan lika gärna vara sjukdomen
    som då var obehandlad som gjorde det där.  
  • Phillippa

Jag vill också ha tips! Jag gör vad som helst för att bli av med min migrän :(.

• erkiperki
    Kylie skrev 2012-06-07 16:23:54 följande:
    Då hoppas jag att hen gör det, vill nämlingen isåfall påbörja behandlingen så snabbt som möjligt. orkar inte ha ont i huvudet så ofta..Äter du betablockare?
    Nej, men jag läser om migränbehandling. Har tenta imorgon. :( Det verkar som att bb är ett hel ok alternativ. Problemet kan vara att man får kalla händer och fötter och att det kan vara svårt att träna intensivt eftersom maxpulsen blir lägre. Men det är svårt att säga hur en enskild person funkar med det, för många verkar det vara bra. Annars finns det andra alternativ också...
  • Minoria

Jag äter betablockerare (Inderal) dagligen mot migrän, för mig har det funkat superbra! Tidigare fick jag 1-3 kraftiga migränanfall i veckan, nu är det kanske 1 anfall i månaden och då inte alls så kraftigt som tidigare :) Och jag fick mina utskrivna av läkare på vårdcentralen. Be att få inderal utskrivet!! :)

Svar på tråden Ni med migrän som går på betablockerare ( hjälp inför läkarbesök)