Ni med migrän som går på betablockerare ( hjälp inför läkarbesök)
Hej alla!
Jag har för det mesta hormonell migrän ( = ägglossning, dagen före mens, veckan efter mens). Tippar på att jag har riktiga migränutbrott ca 3 gånger i månaden, men då ej inräknat all den molande huvudvärken efter mens som KAN ge ett utbrott i migrän.
Fick migrännär jag var 18, dock endast i samband med mens 1 gång i månaden, är 26 år idag och har det betydligt oftare. Vaknade imorse av dunkande huvudvärk som tur försvann efter jag vaknat,,
Sist jag var hos en läkare på vc så tyckte han att jag hade migrän för ofta ( håller med!!), han sa att dte inte är bra att kärlen blir utvidgade så ofta och föreslog att jag skulle testa betablockerare tror jag det hete, som förebyggande. Han kunde dock inte hjälpa mig med det då utan jag skulle boka ny tid. Sagt och gjort, var upptagen och nu 3 veckor senare ringde jag vc för att boka tid hos denna läkaren. Då har tydligen han slutat så jag fick en tid till en annan läkare. Sjuksköterskan i tfn kunde dock inte förstå vad den tidigare läkaren menar med förebyggande medicin..
Nu mina frågor:
Är inte betablockare en typ av förebyggande medicin som man skall ta för att förhindra anfall och äta varje dag?
Va ni tvugna att få en remiss till neurolog via vc för att få ut betablockare eller kan en läkare fårn vc skriva ut det?
Hoppas få svar och gärna era erfarenheter!
Kram!