• hymafr

Putsa silver

Hej!

Finns det någon som har tips på hur jag får mitt matsilver fint?

Vet att det ska finnas något man kan blanda med vatten (?) i diskhon och sen lägga ner sakerna där så blir de fina utan putsande. Kommer bara inte ihåg var jag läst om detta.   

Ska ha studentbjudning om en vecka och vill kunna använda mitt ärvda matsilver (som har en massa krusiduller på sig och därför är svårt/omöjligt att få fint med hjälp av trasa).    

HJÄLP!!!

• Svar på tråden Putsa silver
  • katalysator

Vatten, salt och bakpulver tillsammans med en bit aluminium.

Lägg en bit aluminiumfolie i botten på en plastbalja/stor plastskål och lägg i silversakerna. Koka upp tillräckligt mycket vatten för att det ska täcka silvret, och blanda i typ en halv deciliter salt och några skedar bakpulver. Häll det över silvret och låt stå tills det ser blankt ut (går snabbt!).

På TV-shop säljs det en jättedyr alumiumpryl som ska göra detta magiska åt dig, men det går alltså lika bra med saker du redan har hemma. 

• hymafr
    SilverEmma skrev 2012-06-07 12:47:59 följande:
    Annars är tandkräm perfekt att putsa silver med.

Jasså!

Har jag aldrig hört förut, men låter ju billigt och bra jämfört med de pyttesmå flaskorna med silverputs man annars kan köpa.   Skrattande
  • SilverEmma
    hymafr skrev 2012-06-08 09:00:30 följande:

Jasså!

Har jag aldrig hört förut, men låter ju billigt och bra jämfört med de pyttesmå flaskorna med silverputs man annars kan köpa.   Skrattande

Kör alltid med tandkräm och en avlagd tandborste på mina silversmycken, de blir som nya.
    *kattägd*
  • Houdini

Jag använder autosol (kromputs finns på bensinmackar) till allt som behöver putsas. Och på ljusstakar och skålar och sånt använder jag bilvax (turtelvax) efteråt så håller de sig fina längre. Mycket bättre än silverputs/kopparputs.

• hymafr

Har nu testat i helgen med "katalysators" tips.

Fick köra flera omgångar med en del bestick och ändå finns det ett fåtal som inte är helt bra. Det är främst i utsmyckningarna som det fortfarande är svart på ett fåtal.

Ska testa tandkräm och autosol också. Skrattande   

• myamone
    hymafr skrev 2012-06-11 08:40:13 följande:
    Har nu testat i helgen med "katalysators" tips.

Fick köra flera omgångar med en del bestick och ändå finns det ett fåtal som inte är helt bra. Det är främst i utsmyckningarna som det fortfarande är svart på ett fåtal.

Ska testa tandkräm och autosol också. Skrattande   
    Autosol repar
  • hymafr
    myamone skrev 2012-06-11 08:45:09 följande:
    Autosol repar

Ok - tack för varningen.
  • Houdini
    myamone skrev 2012-06-11 08:45:09 följande:
    Autosol repar

Nope gör det inte
Svar på tråden Putsa silver