• Anonym (NojMaja)

Sammandragningar v 23

Hej hej.
    Vet att det är normalt med sammandragningar och bla bla men trösta mig lite nu va?
    Får inte tag i min barnmorska förrän på måndag och vill bara höra lite av er med erfarenhet

Har sammandragningar ibland på jobbet så jag knappt kan gå.
    De gör inte ont, men är obehagliga och jag kan liksom inte göra nåt då de pågår.
    (kan inte lägga mig ner och vila där, det gör jag hemma om det händer och då brukar det gå om efter en stund.)

De senaste dagarna har jag känt mig lite febrig och illamående också.
    Inte hela tiden, men det kommer som typ vallningar.

Är gravid i vecka 22+6 idag och allt är normalt i övrigt.

Nån som har nåt tröstande ord så jag klarar mig genom helgen?

(skulle jag få ONT eller hög feber så åker jag förstås in!)

Tack för att du läste så¨här långt...

/Nojig 37-åring                       

• Svar på tråden Sammandragningar v 23
  • Anonym (NojMaja)

*puffar lite nyfiket*

• pigglet

Jag hade mycket sammandragningar alla graviditeter. Första grav blev jag sjukskriven i vecka 23, med hotande förtidsbörd. JAg hade ibland sammandragningar var 3:e minut. Även när jag låg i sängen/soffan malde de på. Själva sammandrgningarna är ingen fara i sig, men de kan påverka livmodertappen och den var påverkad för mig. Barnet låg även med huvudet ner och tryckte neråt. Så det blev sängläge, gärna med underkroppen högre så tyngdlagen skulle hjälpa till. Låter hokus pokus, tycker jag...
    De andra grav har jag haft lika mycket sammandragningar, men då har det inte bedömts som någon fara. Alla barnen har stannat kvar i magen tills det varit dags.

Så ta det lugnt i helgen, bädda ner dig i soffan och vila. Försök att inte oroa dig, jag fick sammandragningar bara av tanken på att stiga upp för att gå på toa så de kan utlösas av tankar också.
    Blir oron för stor, eller du känner att något är fel, så åk in till förlossningen. Där kan de kolla dig, så inget är på gång.    

• Anonym (NojMaja)

Tack snälla pigglet för ditt svar.

Mitt problem är att jag lätt blir uppstressad...
    har dessutom en aktiv 2,5-åring hemma så det där med vila är ganska svårt.

Men ska absolut försöka ta det så lugnt det bara går över helgen.
    Vet ju att sammandragningar i sig är normalt men när det är så här mycket börjar det kännas svårt att sköta jobbet på ett bra sätt

Tack igen för att du tog dig tid!       

• Anonym

OK, jag hade sammandragningar i v24 och det gjorde ont. Ont ska det INTE göra. Åk in på förlossningen och få det undersökt med ultraljud. I mitt fall sluta det lyckligt.  Jag blev sjukskriven och fick piller som stoppa sammandragningarna. Mitt barn föddes i v 38 trots allt, men tack och lov tog jag inte lätt på sammandragningarna. När jag ringde min bm, sa hon väldigt bestämt "Ring förlossningen, jag kan inte göra något!". Så kontakta de!

• enanna

Jag skulle kunna tänka mig att det där med att de är obehagliga snarare än gör ont kan bero på att bebisens huvud just ryms att trycka neråt på ett tokigt sätt. Du vet förstås att känslan av att det tynger neråt eller regelbundna sammandragningar betyder att du ska åka någonstans genast i den veckan.

Jag hade ett tag sådana känslor ibland under graviditeten att jag inte kunde gå alls. Vet inte om det var sammandragningar eller foglossning eller vad det var men ibland när jag gick var jag tvungen att stå stilla och vänta på att något jag inte kunde beskriva gick om. I vecka 30 låg jag inne några dagar och vilade för att inte föda för tidigt men ungen tittade ut dagen innan BF.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-06-07 22:05:41 följande:
    OK, jag hade sammandragningar i v24 och det gjorde ont. Ont ska det INTE göra. Åk in på förlossningen och få det undersökt med ultraljud. I mitt fall sluta det lyckligt.  Jag blev sjukskriven och fick piller som stoppa sammandragningarna. Mitt barn föddes i v 38 trots allt, men tack och lov tog jag inte lätt på sammandragningarna. När jag ringde min bm, sa hon väldigt bestämt "Ring förlossningen, jag kan inte göra något!". Så kontakta de!
    Nu såg jag att du inte hade ont, men vore jag du skulle jag ringa ändå och säga att du får inte tag på din bm till på måndag. Och ja, ta det jätte lugnt!!!
  • enanna

Min mor hade samma för tidiga sammandragningar som jag hade kring trettionde veckan och födde ändå aldrig för tidigt. Hon har i efterhand konstaterat att det nog var så att bebisen var precis så liten att den rymdes en bit neråt och precis så stor och tung att det blev obehagligt och påverkade livmodertappen lite, men någon fara var det aldrig trots att vi båda fått varningar under den tiden av graviditeterna.

• Solaika

Sammandragningar som inte gör ont, inte är regelbundna och inte ger tryck nedåt är ofarliga.. Jag har haft mycket sånt sen vecka 15 o är i v 33 nu. Men är du orolig är det alltid bättre att ringa förlossningen en gång för mycket än en gång för lite.

• Anonym (NojMaja)

Tack för era svar!

enanna; jo men sådär kan det vara för mig också - att jag måste stå stilla för att nåt (vad det nu är) ska släppa... 

förra graviditeten blev jag sjukskriven runt vecka 30 för foglossning som var för jävlig.
    Men detta känns inte så ändå. Inte än ...

Anonym:
    ska absolut vara uppmärksam på om de gör ont eller blir helt regelbundna. Arbetar imorgon men blir det för jobbigt under dagen så ringer jag in till förlossningen.     

Trycker på lite neråt, kan ju vara bebisen som bestämt sig för ett dumt läge, vad vet jag?
    Den rör sig iallafall så på den fronten är jag inte så orolig.
    Mest bara det här med mig då, att det känns ... lite obehagligt och märkligt.

Tack för era rader. Ska försöka sova nu tror jag.            

• Anonym (NojMaja)
    Solaika skrev 2012-06-07 22:16:50 följande:
    Sammandragningar som inte gör ont, inte är regelbundna och inte ger tryck nedåt är ofarliga.. Jag har haft mycket sånt sen vecka 15 o är i v 33 nu. Men är du orolig är det alltid bättre att ringa förlossningen en gång för mycket än en gång för lite.
    Tack.
    ger ju lite tryck nedåt men inte så starkt.  
  • Ineedanick

Jag har haft sådana sammandragningar du beskriver i några veckor nu. Nu är jag i v37. Jag åkte faktiskt in till förlossningen när de kom i samband med kraftig molvärk. Läkaren kollade tappen, och allt såg bra ut. Så jag har fått vänja mig vid att magen blir stenhård när jag går någonstans! Frustrerande för en som älskar att promenera! .. Åk in till fl om du är allt för orolig! Kram kram

• Solaika

I v 23 är bebisen så liten ännu att tyngden inte borde ge tryck nedåt.. Jag skulle nog ringa o rådgöra med förlossningen om jag var du. Förklara läget o fråga om det e nåt du borde tänka på eller inte göra.. Ring ikväll så kan du kontakta läkare imorn om de tycker att du inte ska jobba tex. Vet inte vad du jobbar med men det låter som du har en fysiskt aktivt jobb.

• Aras

Jag hade också mycket sammandragningar som inte gjorde ont med min son, och precis som du
    hade jag ingen möjlighet att lägga mig och vila på jobbet utan fortsatte i samma tempo.

I v 26 fick jag blödningar och låg inne i en vecka och födde min son prematurt i v 27+4.
    Så mitt råd är att lyssna på din kropp och sök råd och hjälp en gång  för mycket en ingen alls

Även fast det är helt normalt med sammandragningar och att bebisen förmodligen stannar tiden ut
    är det ju bättre att ha tagit alla försiktighetsåtgärder som finns.

• mammasgullar

Om du känner något som trycker neråt/inte känns riktigt rätt så bör detta kollas upp.
    Jag hade sammandragningar som kändes/var jobbiga, men inte direkt onda i ett halvt dygn, sen kom blod, mycket blod, sen blev jag inlagd och 1,5 dygn senare föddes min son, 25+1.

Om du känner att det är jobbigt, kan du ju alltid sjukskriva dig en dag och vila upp, det är viktigt att lyssna på sin kropp, hade jag gjort det och åkt in tidigare hade förlossningen kanske kunnat stoppas, men eftersom det inte gjorde så ont så tyckte ju jag att det inte var någon fara.
    Nu har det visserligen slutat lyckligt, han fyllde 4 häromdagen, men skyddsängeln har behövt hjälpa till.

Så prata med typ 1177 eller vad som helst, för säkerhetsskull.

• Anonym (NojMaja)

Tack för era svar, det betyder mycket.

Denna dagen har varit lite lugnare, har dessutom lyckats få till en deal med 2,5-åringens farföräldrar så jag ska få imorgon ledigt.
    VILA ska jag.

Tack alla ni!

Svar på tråden Sammandragningar v 23