• milli79

Paletten förskola el dagmamma ni som har koll på Tyresö/Trollbäcken?

Vi ska flytta till Trollbäcken i Tyresö och fick plats direkt på Paletten, var där och kollade och verkar ju bra men nu har våra barn varit hemma med mig och är så tighta och leker verkligen bra med varandra osv.

Sonen blir 3år i sommar och dottern är 17mån. Funderar på vad som kan va bäst. Det är inga syskongrupper på förskolan så dottern kommer gå i en grupp där alla är födda 2011 (8barn tror jag) (hon kommer då va äldst eftersom hon är född 2/1)... hon är tidig med språk och fysiskt så det känns som det hade varit kul om hon fick träffa äldre barn oxå.

Sonen trivs bäst att leka i lugn miljö men är även han väldigt språkintresserad så han kan redan både alla stora och små bokstäverna däremot inte cykla på en 3hjuling =()!. Han kommer gå i en grupp med alla födda 2009, en grupp på 18barn...

Ingen av dem är blyg el så. Nu fick vi erbjudande om att börja hos dagmamma där båda skulle kunna gå i samma grupp. Dagmamman låter jätte trevlig och vi kanske åker dit och kollar. Det kommer i så fall va 7barn i den gruppen...  2st 1åringar, 2st 2åringar och en 4åring + våra barn i den gruppen. (Hennes mamma hoppas in ifall hon är sjuk).

Så nu är frågan vad som kan funka bäst. Blir ju ändå rätt många små barn för sonen i dagmammagruppen. 

Tänkte bara låta barnen gå en stund på fm i början. Men dagmamman ligger ca 1km bort medan dagiset är väldigt nära.

Tips mottages tacksamt... Någon som har barn på Paletten el hos dagmamma i Tyresö?! Berätta gärna vad ni hört el tror kan va bäst!

• Svar på tråden Paletten förskola el dagmamma ni som har koll på Tyresö/Trollbäcken?
  • Ninakub

Vår granne har sina barn på palleten och är jättenöjd! Dom flyttar snart men kommer att ha kvar sina bar där.

• milli79
    Ninakub skrev 2012-06-14 16:22:58 följande:
    Vår granne har sina barn på palleten och är jättenöjd! Dom flyttar snart men kommer att ha kvar sina bar där.
    De bor inte på Borgvägen?! De som flyttar ut ifrån huset där vi ska bo har oxå sina barn där... men jag är lite skeptisk till stora barngrupper.  Skulle helst haft på dagiset mittemot med väldigt små barngrupper.

Nu har vi i alla fall kolla dagmamman och kommer välja dagiset mycket pga avståndet och att äldre sonen behöver mer stimulans än vad han kan få hos dagmamman.

Tack för era svar. 
  • Ninakub

Jo! Så du är vår nya granne! Vi bor i det röda tegelhuset bakom erat nya hus... Roligt!! Kom och säg hej när ni flyttar in!

• milli79
    Ninakub skrev 2012-06-15 19:23:03 följande:
    Jo! Så du är vår nya granne! Vi bor i det röda tegelhuset bakom erat nya hus... Roligt!! Kom och säg hej när ni flyttar in!
    Aha kul!  Klart vi kommer och säger hej. Min man har föresten redan hälsat på din man när vi kollade huset. Ser att vi har barn i ungefär samma ålder oxå :). Har ni dagis till era barn? Själv har jag varit hemma med barnen nu eftersom stora pojken inte trivdes på dagiset han gick på för ett tag sen. Nu hoppas jag kunna jobba lite hemifrån så att barnen får vara hemma med mig halva dagarna i alla fall.
  • Ninakub

Våra barn börjar på båtens förskola i slutet av augusti. Vi är hemma hela sommaren både jag och min man med barnen! Tidigare gick de två äldsta barnen på teddybjörnen men nu när vår treåring fått diagnosen autism så kommer vi att börja på båten där dom har en specialpedagog och anpassad pedagogik. Minstingen börjar på dagis också! Känns skönt att alla tre får gå på samma ställe i ett år iallafall...

• milli79

Tufft med autism men skönt att få lite extra hjälp... och kanske skönt att få lite mer info om det. Hade ni misstänkt det länge innan ni fick reda på det? Funkar han ändå bra med familjen el krävs det väldigt mycket av er? Perfekt med alla barnen på samma ställe.

Vi fick egentligen plats för lilltjejen på  dagiset mittemot Paletten och där skulle jag gärna haft båda två eftersom det är så små barngrupper men tyvärr blev det svårt för sonen att få plats och det känns ju dumt att sära på dem.

Då får ni ha en fin sommar. Min man kommer hålla på med flytten i mitten på juli och sen kommer jag och barnen upp nån gång i mitten på augusti. 

• Ninakub

Hej! Jo det är tufft att han har autism och vårt största problem är att han inte pratar eller kommunicerar. Det är svårt att veta vad han vill/behöver. Annars är väl det faktum att han inte förstår vad vi säger alla gånger eller vad som är farligt, man måste vakta hela tiden annars kan han springa ut i gatan för att titta på bilar typ... Kolla i inboxen, skickar över lite kontaktuppgifter till mig! Lättare än att skriva på ett allmänt forum... Trevlig sommar!

Svar på tråden Paletten förskola el dagmamma ni som har koll på Tyresö/Trollbäcken?