• En struts

Springer katter bort då de ska dö?

Grannen påstår det. SAKNAR deras katt så. Gråter Den var gammal och jag var beredd på att den skulle dö. På ett sätt så känns det "sympatiskt" (eller hur jag ska uttrycka det) av ett djur att göra så, vid sin bortgång. Den hjälper till att underlätta för de anhöriga, med ett sånt sätt. På ett annat sätt känns det lite abrupt.

• Svar på tråden Springer katter bort då de ska dö?
  • colanappen

ja många katter går undan när de känner sig sjuka eller är på g att dö...
    tror att det har att göra med att de gömmer sig för att inte vara sårbara för konkurrenter...
    tror itne att katten överhuvudtaget tänker på sina ägare...

• PumpkinQueen
    En struts skrev 2012-06-07 14:13:15 följande:
    Grannen påstår det. SAKNAR deras katt så. Gråter Den var gammal och jag var beredd på att den skulle dö. På ett sätt så känns det "sympatiskt" (eller hur jag ska uttrycka det) av ett djur att göra så, vid sin bortgång. Den hjälper till att underlätta för de anhöriga, med ett sånt sätt. På ett annat sätt känns det lite abrupt.
    Fast det är nog vanligare att katten dör för att den sprungit bort, än att den springer bort för att den ska dö. Livet som utekatt är riskfyllt och det måste man känna till om man väljer att låta katten springa fritt utomhus.

Sen tolkar vi människor in en massa trams i kattens beteende.

Hoppas grannens katt kommer tillbaka.
  • En struts
    colanappen skrev 2012-06-07 14:21:26 följande:
    tror itne att katten överhuvudtaget tänker på sina ägare...
    Nä, i o f s inte. Det kändes bara mer romantiskt att tänka så.
  • En struts
    PumpkinQueen skrev 2012-06-07 14:24:52 följande:
    Fast det är nog vanligare att katten dör för att den sprungit bort, än att den springer bort för att den ska dö. Livet som utekatt är riskfyllt och det måste man känna till om man väljer att låta katten springa fritt utomhus.

Den var jättegammal. Och halt. Och hade bytt beteende nu på slutet. Äsch, det är svårt att förklara. Men det var en så förståndig katt. Den var skygg men ändå social som yngre. Sen på senare år så blev den mer och mer social. Man fick sån kontakt med den. Ett tag var det också så att den kom för den ville ha mat. Men så nu på sistone kom den för ren kontakt. Den kom springande så fort man öppnade dörren typ. Och tyckte om att ligga under vår tuja. Den förberedde sig för döden kändes det som.
  • Sara 751
    PumpkinQueen skrev 2012-06-07 14:24:52 följande:

Låter katten springa ute? Det är naturligt för katter att vara ute. Trots att det finns faror tror jag att en katt som får gå ut är betydligt lyckligare än en som är instängd hela tiden.
  • En struts

Katten har förresten sprungit bort förr och kommit tillbaka. Men den här gången gör den inte det. Därför trodde grannen att det kunde vara så.
    Oavsett, så var den i så svag hälsa nu, och den är 70 år, så den är nog död. Men dö ska vi alla. Tyckte dock väldigt mycket om den.

• PumpkinQueen
    Sara 751 skrev 2012-06-07 14:29:28 följande:
    Låter katten springa ute? Det är naturligt för katter att vara ute. Trots att det finns faror tror jag att en katt som får gå ut är betydligt lyckligare än en som är instängd hela tiden.
    Du anser att katten är lyckligare. Det är din åsikt. Inte någon fakta. Om det nu inte är så att du kan prata med katterna och faktiskt fråga dem? Men det är inte vad tråden handlar om.

Faktum är att det är vanligt att utekatter är med om olyckor med dödlig utgång. Betyder det att man inte får ha utekatt? Nej. Men jag tycker att man bör vara medveten om riskerna.
  • PumpkinQueen
    En struts skrev 2012-06-07 14:34:46 följande:
    Katten har förresten sprungit bort förr och kommit tillbaka. Men den här gången gör den inte det. Därför trodde grannen att det kunde vara så.
    Oavsett, så var den i så svag hälsa nu, och den är 70 år, så den är nog död. Men dö ska vi alla. Tyckte dock väldigt mycket om den.
    Ja, om den var 70 år så var det nog dags för den. Hoppas att den somnade in fridfullt. Den hade tur som hade människor som brydde sig om den!
  • MattiasFru

Jo katter drar sig undan när det är dags att dö eller de är sjuka osv. Det är nog mer precis som någon skrev att de inte ska bli uppätna då de är ett lätt byte så det är mycket möjligt att han dragit sig undan någonstans för att få gå bort ifred.

Svar på tråden Springer katter bort då de ska dö?