• vanilla deej

Sy en babyfilt - hjälp

Jag vill gärna sy en babyfilt men behöver lite hjälp. Jag är nybörjare och har en helt vanlig symaskin utan några krusiduller.

Jag skulle vilja sy en så enkel filt som möjligt med två olika tyger på vardera sida. Hur gör jag för att få bästa resultat? Syr dem avigt mot varandra och sen drar igenom till rätsida, fållar ihop den sista biten? Hur stor lucka måste jag lämna för att få igenom hela tyget till rätsida?

Kan jag sy en svart kant runt filten med en vanlig maskin? Eller är det bättre att köra en sickzack en eller två cm in för att få en snyggare kant?

Hålls tygstyckena på plats bara så här? Eller måste jag använda något för att de ska hållas mot varandra och inte glida runt hur som helst?

Många olika frågor, men jag hoppas på lite hjälp. Jag har kollat lite på nätet, men där används det en massa fancy maskiner som jag inte har.

Tack på förhand =)           

• Svar på tråden Sy en babyfilt - hjälp
  • Lena

Det är snyggast att vändsy. Lägg tyget räta mot räta och sy ihop allt utom 10-15cm. För att de sen ska ligga mot varandra sy raksöm i mönster genom båda.

• vanilla deej

Vad menar du med att sy raksöm i mönster? Du menar som ett rutmönster rakt över tyget? Förlåt, men jag är som sagt ny på detta =)

• erkiperki
    vanilla deej skrev 2012-06-07 15:16:35 följande:
    Vad menar du med att sy raksöm i mönster? Du menar som ett rutmönster rakt över tyget? Förlåt, men jag är som sagt ny på detta =)
    Det går också jättebra att bara sy en rak söm runt hela täcket. Tex en pressarfotsbredd runt alla kanter.
  • Hjärtefröjd

Jag brukar bara sy en kant runt om, alltså inte sy tvärs över filten i nått mönster. Det brukar bli bra!

• vanilla deej
    Hjärtefröjd skrev 2012-06-29 23:50:45 följande:
    Jag brukar bara sy en kant runt om, alltså inte sy tvärs över filten i nått mönster. Det brukar bli bra!

Det blev jättebra, utan något sytt mönster.

Jag sydde i jersey-tyg. 
Svar på tråden Sy en babyfilt - hjälp