Arbeta i Norge. Underhåll till barnen?
Har försökt hitta lite info om detta med att betala underhåll om man bor i Norge. Har läst bland annat om föräldrar som bor i Norge som får betala underhåll enligt norsk taxa till sina barn i Sverige, men även tvärt om att barn som haft förälder i Norge får underhåll enligt svensk taxa. Har även läst om barn som bott i Norge där förälder som bott i Sverige fått betala underhåll enligt norsk taxa.
Men vet någon vad som gäller egentligen? Om man jobbar i Norge, blir man "automatiskt" skriven där, trots att man har hus och sambo i Sverige och bara är i Norge halva månaden? Eller kan man jobba i Norge och vara skriven i Sverige?
Och underhållet då. Betalar man underhåll enligt svensk taxa, dvs max 1273:- eller träder norsk lag in? Någon som vet hur det funkar?
Att jag undrar är för att jag jobbar för ett norskt företag här i Sverige och har blivit erbjuden förflyttning till Norge, men vågar inte ta den chansen om jag måste betala flera tusen till i underhåll. Det har jag inte råd med helt enkelt.