• Anonym (underhåll)

Arbeta i Norge. Underhåll till barnen?

Har försökt hitta lite info om detta med att betala underhåll om man bor i Norge. Har läst bland annat om föräldrar som bor i Norge som får betala underhåll enligt norsk taxa till sina barn i Sverige, men även tvärt om att barn som haft förälder i Norge får underhåll enligt svensk taxa. Har även läst om barn som bott i Norge där förälder som bott i Sverige fått betala underhåll enligt norsk taxa.

Men vet någon vad som gäller egentligen? Om man jobbar i Norge, blir man "automatiskt" skriven där, trots att man har hus och sambo i Sverige och bara är i Norge halva månaden? Eller kan man jobba i Norge och vara skriven i Sverige?

Och underhållet då. Betalar man underhåll enligt svensk taxa, dvs max 1273:- eller träder norsk lag in? Någon som vet hur det funkar?

Att jag undrar är för att jag jobbar för ett norskt företag här i Sverige och har blivit erbjuden förflyttning till Norge, men vågar inte ta den chansen om jag måste betala flera tusen till i underhåll. Det har jag inte råd med helt enkelt.

• Svar på tråden Arbeta i Norge. Underhåll till barnen?
  • Cheera

Mitt ex arbetar i norge och är skriven i Sverige. Han jobbar som så att han är borta 3 veckor och hemma 1 vecka men skulle få det ändrat. Han (försäkringskassan) betalar 1273 :-

• perfectrainbow

Nu var min pappa visserligen skriven i Norge också, men han betalade enligt svenska FK's bestämmelser tills jag fyllde 18. Efter det gällde norska FK's regler.

• Anonym (underhåll)

Vad är det då som avgör vilket underhåll man betalar? Beror det på huruvida boendeföräldern ansöker om norskt underhåll till norska försäkringskassan eller ej?

Svar på tråden Arbeta i Norge. Underhåll till barnen?