• La Star

    Extra kontroller under andra graviditeten???

    Hej.

    Har ett prematurbarn född i v 32. Vattenavgång i v 31 och ingen vet varför jag födde för tidigt.

    Nu väntar jag mitt andra barn. Är i v 23 och har bett om att man kollar mig lite extra under graviditeten. Gjorde VUL hos läkaren  igår och livmodertappen såg bra ut (7cm). Nu ska vi inte träffas förrän när jag är i v 28. Tycker det känns långt dit..

    Är så orolig att föda för tidigt igen. Men läkaren tar inte detta på allvar o menar att det inte finns något som säger att man föder sitt andra barn för tidigt bara för att ens första barn är för tidigt född.  

    Ni  med erfarenhet, kollades ni extra under er andra grav? Hur ofta? Och vilka kontroller gjordes?

    TACKSAM för svar.    

  • Svar på tråden Extra kontroller under andra graviditeten???
  • Mercurialis

    När jag väntade första barnet, fick jag vattenavgång i vecka 32+3 och blev sedan igångsatt i vecka 36+1. Det hittades ingen förklaring till varför jag fick vattenavgång. Sonen föddes tillväxthämmad.

    När läkaren skrev ut mig efter förlossningen, sade han att om/när jag blev gravid igen så skulle man "hålla extra koll" på mig. Men så blev det inte. Jag hade flyttat till en annan del av landet, när jag blev gravid och väntade andra barnet. Det var inte tal om några extrakontroller.

    Även andra barnet föddes för tidigt (v 35+3) och var tillväxthämmat.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • vännen

    De kollade tappen o ev infektioner andra gången. Gick till privat mvc/läkare. Födde v 33 första gången. Bebis kom dock tidigt andra gången också trots alla kontroller o trots att allt alltid var ok.

  • La Star

    vännen - tack för ditt svar. hur ofta gick du på dessa kontroller? Hur pass för tidigt kom andra bebisen?

    Mercurialis - tack för svar. Varför fick du inga extra kontroller vid din andra grav??? 

  • Mercurialis
    La Star skrev 2012-06-07 19:34:10 följande:
    vännen - tack för ditt svar. hur ofta gick du på dessa kontroller? Hur pass för tidigt kom andra bebisen?

    Mercurialis - tack för svar. Varför fick du inga extra kontroller vid din andra grav??? 
    Inte en aning. Jag lämnade alla journaler till min nya BM och det gjordes väl bedömningen att det inte behövdes. Det var på tillväxt-UL (som alla får göra här) som det upptäcktes att även andra barnet var tillväxthämmat och strax därefter blev jag inlagd pga diffus preeklampsi.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Aras

    Fick min son i v 27+4 och är nu gravid igen, jag är i v 26+4 idag och går på kontroll en gång i veckan på specmödravården.
     Fick kortisonsprutorna i v 24 och fått bricanyl utskrivet att ta vid behov.

    Hoppas att den i alla fall stannar tills samma v som sonen gjorde och allt efter det känns som en bonus även fast dom inte ser några tecken på förtidsbörd nu.

  • vännen
    La Star skrev 2012-06-07 19:34:10 följande:
    vännen - tack för ditt svar. hur ofta gick du på dessa kontroller? Hur pass för tidigt kom andra bebisen?

    Mercurialis - tack för svar. Varför fick du inga extra kontroller vid din andra grav??? 
    Tror det var ungefär en gång i månaden. Bebisen ville ut i v 28 så de där kontrollerna var ju lite meningslösa
    Men jag vet att jag gjorde vad jag kunde i alla fall. 
  • Aras

    Hur går det för dig? här är bebisen fortfarande i magen än så länge v28+1 idag. Tycker att veckorna sniglar sig fram.

  • Katarina76

    Jag fick själv be om extra kontroller och det planerades att börja i v.24. Nu fick jag sammandragningar samt slemproppsflytning redan v.21 och bad om att få göra UL. Det var inte självklart att få en tid ändå, men jag fick det eftersom jag var orolig. Veckan därefter blev jag inlagd p g a förkortad livmodertapp och fortsatt sjukskrivning. Tappen kom tillbaka som tur var och jag fick vila hemma istället och inte lyfta mer än 3kg. Jag gick varje och sedan varannan vecka och gjorde UL samt mätte tappen. Allt var lugnt till v.32 då fostervattnet började läcka lite och 3 timmar senare var jag tvåbarnsmor.

    Jag vet inte hur många barnmorskor och läkare som sagt åt mig att det var minimal chans att föda för tidigt igen, även när jag började få sammandragningar. Jag läste nyss i en annan tråd att risken är ca 16% om man fött för tidigt innan. De flesta blir alltså fullgångna, men jag tycker inte att 16% är en minimal risk ändå!

  • FabulousMom

    Mina extrakontroller på spec. MVC planeras börja i vecka 19, vid RUL. Jag har själv fått tjata ganska mycket för att få extra kontroller.

    Jag födde förra barnet i v. 24.  


    - Pojke 2008 - Bebis 2013 -
  • SophiaLa

    Mitt vatten gick med första barnet och hon kom v 33+0 troligen pga GBS och urinvägsinfektion.
    Andra dottern fick jag för 4 månader sen föddes vecka 37+1, med henne fick jag förvärkar från v 22 konstant UVI åt två sorters pencillin i princip hela grav, åt kortison från vecka 27 då jag hade starka förvärkar, helt sjukskriven från vecka 27 med ordinerad vila. Kollade tappen ca varnannan vecka gjorde flera ultraljud och spec mödravården på sös. Gick dubbelt på mödravård samt spec. mödravård. Blev inte tagen på allvar i början pga att föda prematur igen fick tjata till mig att kollas upp så ofta. Men det gav resultat, vattmet denna gång gick 36+6 och hon kom 2 dagar senare. i Vecka 27 sa dom till mig på sös att detta barn kan komma tidigt men alla mediciner gjorde sitt.  

    Njuter verkligen att inte föda förtidigt denna gång, det är stor skillnad mellan v 33 och vecka 37.

    Lycka till med din bebis :)    

Svar på tråden Extra kontroller under andra graviditeten???