• Esco

Vad kostar ett dop?

Har lite funderingar på detta med dop. Är egentligen inget för det kyrkliga och innan bebis kom ville jag inte alls ha något dop men nu börjar jag ändå känna suget.

Men vad kostar det egentligen?
    Kostar själva dopet någonting? (ceremonin i kyrkan).
    Sedan hade vi tänkt bjuda omkring 30 personer med lättare fika/tårta. Vilket jag bakar själv.

Vad kan kostnaden landa på?

• Svar på tråden Vad kostar ett dop?
  • katalysator

Dopceremonin kostar ingenting alls. Vissa köper en egen dopklänning och då får man betala det, men det går alltid att låna av kyrkan helt gratis om det inte känns så viktigt att kunna spara den efteråt.

Fika för 30 personer som du gör själv kanske går loss på 300 kr ungefär? 

• emelieanna

själva dopet kostar inget,
    och vad tårta/fika går på beror ju på vad man bjuder på!
    när min dotter döptes så var det kl12 i kyrkan så vi fick ju snällt bjuda på lunch oxå, sen köpte jag en massa grejer och gjorde inbjudninskort+ att en tjej pyntade lokalen med blommor och ballonger så det gick ju på en del...
    min syster bjöd in med hjälp av sms och ringde så det sparade hon ju en del pengar på. hon ska oxå ha fikat i trädgården och behöver inte hya någon lokal. hittat recept på en jätte lätt och billig tårta som vi ska hjälpas åt med, så att det ska nog inte kosta så mkt i slutändan=)  
    sorry att jag inte kan hjälpa dig med några siffror!  

• katalysator
    Esco skrev 2012-06-07 21:58:38 följande:
    Men hur är det med församlingslokalerna som oftast tillhör kyrkan?! Kostar det något att ha sammankomsten för fika där efteråt?
    Nej, det brukar inte kosta någonting. Det varierar däremot från församling till församling hur det fungerar med dopet. På många ställen har man ett enskilt dop, men i vissa förhandlingar håller de dop med flera familjer samtidigt eller under en vanlig söndagsgudtjänst, och då är det ju vanligt kyrkkaffe även för andra besökare i församlingslokalen.
  • Frida 899
    Esco skrev 2012-06-07 21:58:38 följande:
    Men hur är det med församlingslokalerna som oftast tillhör kyrkan?! Kostar det något att ha sammankomsten för fika där efteråt?
    Det är nog olika på olika håll, men runt en 1000-lapp får man nog räkna med. (Har precis bokat lokal för sonens dop i Uppsala, där tog de 1500 för att låna lokal i församlingshemmet)
  • Frida 899

Andra kostnader du kanske ska räkna med utöver mat/dryck/fika är inbjudningskort + frimärken (och tackkort efteråt)

• one fine day

Ett litet dop, ca 25 personer skall vi ha på söndag .
    Vi ville ha allting lite mer påkostat så det hela hamnade på ca 10 000:- som följande:
    Inbjudningskort, presenter till gästerna, dopprogram - ca 1000:-
    Maten , catering- 4000:-
    Doptårtan -1600:-
    Solist i kyrkan - 1500:-
    Present till gudföräldrar - 500:-
    Dricka- 1500-:

• one fine day

Glömde - församlingshemmet kostar oss 400 :- och pynt ca 700:-

• marinassk

Vårt gick på ca 10 000:- med allt inräknat :)

Svar på tråden Vad kostar ett dop?