• Aniko

USB-minnet trasigt - rädda bilder?

USB-minnet har kraschat. Eller det går åtminstone inte för datorn att hitta det. Det går inte heller att formatera eller dylikt, jag har försökt. Jag har massa bilder och liknande på detta minne. Är det helt omöjligt för mig att kunna rädda dem nu?

Jag har försökt att använda minnet i flera olika datorer men det är samma problem på alla, det är minnet som det är fel på.

Jag trodde att det var ett säkert sätt att lagra bilder på, dum som jag är har jag inga kopior heller

En annan sak som hänt, men det var långt innan, att vår bärbara Toshiba inte längre går att ladda. Laddaren vart överhettad så att hålet för uttaget i datorn (där laddaren skulle sättas in) smälte och tappade formen. Och nu går det inte att ladda längre eftersom laddaren inte passar i hålet längre. Har samma problem här med att vi har bilder och filer som jag gärna vill få tag i. Datorn i sig är inte trasig men det går ju inte att ladda den.

Kan nån tipsa mig om vad jag ska göra? Datorn har ingen garanti längre, den har flera år på nacken... 

• Svar på tråden USB-minnet trasigt - rädda bilder?
  • SVejsan

Svårt att veta vad man skall göra med USB-minnet. Annat än vad du gjort. Eftersom du provat på flera datorer, annars kunde vara det varit  några drivrutiner som krånglar...

Den andra frågan är lättare, man kan plocka ut hårddisken och lägga i ett externt hårddiskkabinett, det du har i den gamla datorn är troligen 2,5 tums hårddisk :http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortillbehor/harddiskkabinett
    (När du fått ut bilderna så använder du denna hårddisk som en back-up-hårddisk så att du har bilderna på din nya dator och på den (och helst på ytterligare ett ställe)

• Aniko

Hej igen och tack för era svar!!
    Tipset om elgiganten låter intressant när det gäller USB-minnet, jag har ju inte så långt dit så jag kan åka dit och fråga.

Tack även för tipset om hårddiskkabinett. Hoppas någon av de passar Tosbiban, (17 tums)

• SVejsan
    Aniko skrev 2012-06-08 09:05:23 följande:
    Hej igen och tack för era svar!!
    Tipset om elgiganten låter intressant när det gäller USB-minnet, jag har ju inte så långt dit så jag kan åka dit och fråga.

Tack även för tipset om hårddiskkabinett. Hoppas någon av de passar Tosbiban, (17 tums)
    Hårddisken i toshiban är troligen en av 2,5tums typen, troligen får du lossa någon skruv och plocka ut hårddisken. Äldre guide (nu kan det ju se lite olika ut för dig...):http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.109220
  • Aniko

Tack än en gång! Jag tror jag börjar med hårddisken , har för mig att jag har samma filer där som finns på usb-minnet

Svar på tråden USB-minnet trasigt - rädda bilder?