• Anonym (lite ororlig)

orolig pga av blodbrist och ej kan inta järn

Jag har blodbrist och mitt problem är att jag klarar inte av att ta järntabletter, jag spyr jag mår illa, dålig mage osv osv. Nu på sista tiden har jag vart extremt trött jag har fått öronsus huvudvärk och en j*ävla massa hjärtklappning och dubbelslag och jag kan ana att allt detta beror på min dåliga blodvärde.
    Min fundering nu är om detta är skadligt och farligt både för mig och barnet? eller är det inget jag behöver oroa mig om? som sakt när härtklppningarna och dubbelslagen kommer igång känns det riktigt läskigt faktiskt :/
    Tacksom för svar om någon vet något:)

• Svar på tråden orolig pga av blodbrist och ej kan inta järn
  • Solaika

Det där låter inte alls bra.. Ta kontakt med läkare/gyn asap och se om du kan få järninjektion och se om det blir bättre. Det är inte alls bra att inte ha tillräckligt med järn.

Äter du järnrik mat annars? Mörkgröna grönsaker (typ broccoli) i mängder tillsammans med c-vitaminrik dryck och kost kan hjälpa lite. Men jag tycker det låter som du behöver bli upptankad med järn på sjukhuset.

• Anonym (lite ororlig)

tar alltid c-vitamin på kvällen innan jag lägger mig, och jag äter mängder av mat som inehåller järn men ingenting hjälper.
    Kanske lika bra att göra som du säger att ta kontakt med sjukhuset.
    Vad är det som blir skdligt när man inte får i sig tillräkligt med järn?

• Oförglömlig

Testat Blutsaft? Är Järn rikt å ska vara bättre för magen. Köp hem jordgubbar även det är järnrikt, broccoli, spenat, extra cvitaniner. De bästa jag testat var de c vitamin tuggtabletter som finns på Apoteket testa dem. Lycka till:)

• Solaika

Du känner ju själv hur du mår.. Kroppen tar ordentligt med stryk av järnbrist. Barnet behöver järn och tar alla dina reserver. Kroppen ställer in sig på att skydda barnet först o det gör dig än mer sårbar. Vet du hur dina värden ligger? Hur som helst.. Ta kontakt med läkare så fort som möjligt o beskriv hur du mår, varför du inte kan ta järn per oralt och att du måste få hjälp på nåt sätt nu.

Järnrik mat och c-vitamin är bra för att hålla uppe värdena men inte för att bygga upp.. Framför allt inte som bebis tar det den behöver innan du ev får nåt.

• Lacey

Tycker du genast ska kontakta din barnmorska!

Tror tyvärr inte det räcker med järnrik kost och Blutsaft innehåller löjligt lite järn (jag skulle få dra i mig nästan en hel stor flaska blutsaft per dag för att få i mig samma mängd järn som jag får från mina järntabletter)

• Anonym (lite ororlig)

oförglömlig: Tack så mycket för dina råd:D är osäker att jag har testat det men ska absolut kolla upp det i morgon:) Kram Kram:)

Solaika: minns inte sxakt men dom ligger bra mkt under 100 iaf.
    jo känner ju attkroppen inte mår bra och ska försöka äta mångder av mat som innehåller mkt järn för att göra det lite bättre. Kram :)

• Solaika

Ligger du mycket under 100 räcker det definitivt inte med järnrik kost tyvärr. Ring din barnmorska imorn och prata med henne om remiss för järninjektion/infusion på sjukhuset. Jag är själv sjuksköterska och har träffat flertalet gravida som fått järn i sprutform då vanliga tabletter inte funkar.

• vampyria2

Inte för att skrämma dig nu men jag har själv barn med Asperger och ADHD och har läst flera studier på senare tid där de börjar koppla samman näringsbrister hos mamman med att barnen sen får diagnoser, jag hade väldigt lågt järn och vet flera mammor med barn med dessa diagnoser som också hade det.
    Är inget fakta men som sagt något som det har börjats pratas om.

Jag kan inte heller äta järntabletter och hatar verkligen blutsaft men fick tag på en jouse på hälsokost som fungerade jätte bra för mig den heter järn boost och smakar helt okej, kostar 79 kr för 10 dagar.

åter igen vill inte skrämma dig men kan vara bra att tänka på i vilket fall Drömmer

• Jeff

Prata med din BM, jag fixar inga orala järnpreparat utan fick intravenöst efter ordination av MVCs läkare.

• Dr Mupp

Been there, done that. Fick Venofer, det är järndropp. Kostar skjortan, men klart värt det.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Catox9

Hade oxå så när jag var gravid med tvåan, kunde inte äta de vanliga receptfria tabletterna utan fick utskrivet på recept som skulle vara bättre för mig som mådde pyton bara man nämnde ordet järntablett.. Nu kommer jag s¨klart inte ihåg vad de heter, men tror det var duro* någonting...
    Sen googlade jag vilka frukter/grönsaker/maträtter som innehöll mest järn och tog en shoppingrunda med min lillesyrra (som fick bära matkassarna :)).
    Har för mig att torkade aprikoser, cashewnötter och jordgubbar var speciellt bra...?!
    Sen är nog det mesta som är grönt (broccoli, spenat, osv) järnrikt.

I vilket fall, åt järnrik mat (utom blodpudding som jag vägrade!) en vecka för att tabletterna fanns inte hemma direkt och sen fick jag lämna blodprov på sjukhuset där de konstaterade att jag hade ökat mina värden, sen kunde jag äta tabletterna som jag fick utskrivna och efter det var det bra :)

Jag behövde inte ens ta två om dagen efter min boostvecka :) vilket var doktorns rekommendation.. 

Hoppas det blir bättre snart! 

• vampyria2
    Catox9 skrev 2012-06-08 09:17:13 följande:
    Hade oxå så när jag var gravid med tvåan, kunde inte äta de vanliga receptfria tabletterna utan fick utskrivet på recept som skulle vara bättre för mig som mådde pyton bara man nämnde ordet järntablett.. Nu kommer jag s¨klart inte ihåg vad de heter, men tror det var duro* någonting...
    Sen googlade jag vilka frukter/grönsaker/maträtter som innehöll mest järn och tog en shoppingrunda med min lillesyrra (som fick bära matkassarna :)).
    Har för mig att torkade aprikoser, cashewnötter och jordgubbar var speciellt bra...?!
    Sen är nog det mesta som är grönt (broccoli, spenat, osv) järnrikt.

I vilket fall, åt järnrik mat (utom blodpudding som jag vägrade!) en vecka för att tabletterna fanns inte hemma direkt och sen fick jag lämna blodprov på sjukhuset där de konstaterade att jag hade ökat mina värden, sen kunde jag äta tabletterna som jag fick utskrivna och efter det var det bra :)

Jag behövde inte ens ta två om dagen efter min boostvecka :) vilket var doktorns rekommendation.. 

Hoppas det blir bättre snart! 
    Dorofen menar du nog och det är faktiskt järntabletter Drömmer
  • Catox9
    vampyria2 skrev 2012-06-08 09:31:13 följande:
    Dorofen menar du nog och det är faktiskt järntabletter Drömmer

Duroferon hette de nog och ja de är järntabletter... Kanske inte framgick att jag menade det.
Svar på tråden orolig pga av blodbrist och ej kan inta järn