• Anonym (TS)

Starta företag - Hur går man tillväga?

Jag väljer att vara Anonym för att jag inte berättat mina tankar åt så många.

Har förra veckan fått veta att min arbetsgivare måste stänga sin restaurangverksamhem senast om 2 veckor. Detta pga obetalda fakturor osv.

Jag funderar nu på att ta över. Starta om allt efter de lagt ner. Men hur går jag tillväga? Räcker det med att ansöka om starta eget bidrag eller måste jag ta ett lån till startkapital?

Det är ju en hel del man skulle behöva göra för att förbättra stämningen på stället. Både invändigt och utvändigt. Köpa in en del nya maskiner och dyl.
    Sen skulle man behöva ett helt nytt namn & nya skyltar kostar en slant också.
    Sen behöver man såklart något att sälja, ett lager.
    Lånar man pengar till detta, eller får man bidrag?

Lokalen är en lokal man hyr.
    Jag är ännu bara i fantasi fasen och har inte kommit så långt som till en affärsidé ens. Men man måste ju göra både en affärsplan och affärsidé samt räkna ut en månadsbuffert osv.

Vad är bäst att driva det som? Aktiebolag eller enskild firma?

Jag har självklart tänkt jobba själv, tillsammans med min familj. Så där sparar man en del på lönefronten.

Men hur börjar jag processen?

• Svar på tråden Starta företag - Hur går man tillväga?
  • Kjellgren

Börja med att boka in dig hos Nyföretagarcentrum i din kommun. De vet tex om du kan få starta egetbidrag (alla kan ju inte det). En bokföringskurs är heller aldrig fel.

Du får räkna med att ta lån, för att starta AB krävs minimum 50.000 i insatt kapital men det kommer man inte långt med, bara att byta ut skyltarna kostar en del (om du nu ska det - namnet kanske är bättre att ha kvar?). Om AB:et ska kunna låna (vilket är säkrast för dig) så krävs att banken håller med dig om att det är en bra investering.

Tänk också på, även om det inte är roligt att vara pessimistisk, att det finns en anledning till varför de tidigare ägarna fick stänga. För att få en ny verksamhet lönsam kanske du måste ändra konceptet eller ha ett annat läge. Kolla hur lång hyrestiden är på lokalen och var noga med vad du tar över - bolaget eller inkråmet.

Lycka till!

• Anonym

Ska du ta över restaurangen eller starta en helt annan verksamhet?

Om du ska ta över så föreslår jag att du tar alla papper och går till en revisor först, för att se att det ens bär sig att driva verksamheten. Den tidigare ägaren slår ju säkert igen av en anledning.

Om du ska starta något helt nytt så ska du först skriva en företagsplan, där du spaltar upp hur mycket pengar du behöver för att köpa in varor och tjänster, betala hyror etc, och hur mycket du behöver tjäna för att kunna ta ut lön och gå runt.

Denna plan kan du sedan använda i kontakt med banken och förtagarcentrum. Starta-eget-bidraget finns inte för alla och motsvarar A-kassan. Det är för att DU ska överleva under de första 6 månaderna och räcker inte till själva rörelsen. Den får du låna till. För att banken ska bevilja lån så måste de tro på din affärsidé.

Du kan också söka privata sponsorer. Det finns nu forum på nätet där du lägger ut din affärsidé och privatpersoner sponsrar dig mot pengarna tillbaka och rabatt exempelvis i din restaurang/butik.

• Anonym (TS)
    Kjellgren skrev 2012-06-08 08:38:32 följande:
    Börja med att boka in dig hos Nyföretagarcentrum i din kommun. De vet tex om du kan få starta egetbidrag (alla kan ju inte det). En bokföringskurs är heller aldrig fel.

Du får räkna med att ta lån, för att starta AB krävs minimum 50.000 i insatt kapital men det kommer man inte långt med, bara att byta ut skyltarna kostar en del (om du nu ska det - namnet kanske är bättre att ha kvar?). Om AB:et ska kunna låna (vilket är säkrast för dig) så krävs att banken håller med dig om att det är en bra investering.

Tänk också på, även om det inte är roligt att vara pessimistisk, att det finns en anledning till varför de tidigare ägarna fick stänga. För att få en ny verksamhet lönsam kanske du måste ändra konceptet eller ha ett annat läge. Kolla hur lång hyrestiden är på lokalen och var noga med vad du tar över - bolaget eller inkråmet.

Lycka till!

Namnet behöver bytas. Det har varit flera ägare i rad nu som smutsat ner samma namn. Hållit på med bedrägerier osv. Inte betalat beställning osv så namnet är fryst hos många leverantörer.

Företaget gick under pga storhetsvansinne och okunskap. Det har drivits av folk som inte har någon kunskap om restaurangbranshen. De har haft alldeles för höga priser för kundkretsen och drivit denna vägkrog som en lyxrestaurang. De har haft fokus på helt fel målgrupp.

Företaget har gått bra i massor med år ända tills de vettiga gick i pension och det blev oseriöst med allting. De senaste ägarna vill bara tjäna pengar utan att lägga ut några.

Det är så mycket bra med detta företag. Först och främst så har det de bästa läget. Men man måste fokusera på kunderna och inte pengarna hela tiden.
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2012-06-08 08:00:45 följande:
    Jag väljer att vara Anonym för att jag inte berättat mina tankar åt så många. Har förra veckan fått veta att min arbetsgivare måste stänga sin restaurangverksamhem senast om 2 veckor. Detta pga obetalda fakturor osv. Jag funderar nu på att ta över. Starta om allt efter de lagt ner. Men hur går jag tillväga? Räcker det med att ansöka om starta eget bidrag eller måste jag ta ett lån till startkapital? Det är ju en hel del man skulle behöva göra för att förbättra stämningen på stället. Både invändigt och utvändigt. Köpa in en del nya maskiner och dyl. Sen skulle man behöva ett helt nytt namn & nya skyltar kostar en slant också. Sen behöver man såklart något att sälja, ett lager. Lånar man pengar till detta, eller får man bidrag? Lokalen är en lokal man hyr. Jag är ännu bara i fantasi fasen och har inte kommit så långt som till en affärsidé ens. Men man måste ju göra både en affärsplan och affärsidé samt räkna ut en månadsbuffert osv. Vad är bäst att driva det som? Aktiebolag eller enskild firma? Jag har självklart tänkt jobba själv, tillsammans med min familj. Så där sparar man en del på lönefronten. Men hur börjar jag processen?
    varför inte gå en kurs samtidigt jag menar bara öppna utan o ha en kunskap om hur du gör e väl inte så där smart.
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2012-06-08 08:49:03 följande:
    Namnet behöver bytas. Det har varit flera ägare i rad nu som smutsat ner samma namn. Hållit på med bedrägerier osv. Inte betalat beställning osv så namnet är fryst hos många leverantörer.

Företaget gick under pga storhetsvansinne och okunskap. Det har drivits av folk som inte har någon kunskap om restaurangbranshen. De har haft alldeles för höga priser för kundkretsen och drivit denna vägkrog som en lyxrestaurang. De har haft fokus på helt fel målgrupp.

Företaget har gått bra i massor med år ända tills de vettiga gick i pension och det blev oseriöst med allting. De senaste ägarna vill bara tjäna pengar utan att lägga ut några.

Det är så mycket bra med detta företag. Först och främst så har det de bästa läget. Men man måste fokusera på kunderna och inte pengarna hela tiden.
    priserna har oftast ingen betydelse , kunderna betalar för kvalitet o service  .maten kanske inte va färsk o höll inte måttet  o  av en så kallad lyxrestaurang.
  • Kjellgren
    Anonym (TS) skrev 2012-06-08 08:49:03 följande:

Du har känslor för verksamheten - bra.

Men det räcker inte, du måste se kallt och räkna även pessimistiskt. Jag har inte varit i restaurangbranschen men har förstått att det inte är självklart att man tjänar storkovan direkt.

Börja inte med att fundera över temat för restaurangen, börja med ekonomidelen så du ser om din dröm ens är möjlig. Och räkna även pessimistiskt så du inte får någon kalldusch och är skuldsatt för livet om några år.
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2012-06-08 08:59:52 följande:
    priserna har oftast ingen betydelse , kunderna betalar för kvalitet o service  .maten kanske inte va färsk o höll inte måttet  o  av en så kallad lyxrestaurang.

Kunderna är mestadels lastbilschaufförer. De är intresserade av billig & mättande mat. De vill inte betala 150:- för en hamburgare med strips t ex. De äter ute varje dag och vill få bra mat till ett bra pris.

Likaså familjer på semester. de har en budget att hålla. En budget som spricker om de ska betala 150:- för en hamburgare med pommes till deras 3-årige son.

Restaurangen är ingen lyxrestaurang till utseendet. Men platschefen som bestämmer tycker att det är det och han försöker "uppfostra" kunderna så de slå förstå det. Han sätter priser därefter men serverar ingen lyxmat.
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2012-06-08 10:41:09 följande:
    Kunderna är mestadels lastbilschaufförer. De är intresserade av billig & mättande mat. De vill inte betala 150:- för en hamburgare med strips t ex. De äter ute varje dag och vill få bra mat till ett bra pris.

Likaså familjer på semester. de har en budget att hålla. En budget som spricker om de ska betala 150:- för en hamburgare med pommes till deras 3-årige son.

Restaurangen är ingen lyxrestaurang till utseendet. Men platschefen som bestämmer tycker att det är det och han försöker "uppfostra" kunderna så de slå förstå det. Han sätter priser därefter men serverar ingen lyxmat.
    Nej, det har du rätt i. Men det kan vara så att omkostnaderna är så pass stora att de måste ta ut de priserna för att gå runt. Det är därför det är väldigt viktigt att du tittar på ekonomin ihop med en revisor innan du bestämmer dig för att ta över verksamheten.
  • Anonym (TS)
    Kjellgren skrev 2012-06-08 09:02:25 följande:
    Du har känslor för verksamheten - bra.

Men det räcker inte, du måste se kallt och räkna även pessimistiskt. Jag har inte varit i restaurangbranschen men har förstått att det inte är självklart att man tjänar storkovan direkt.

Börja inte med att fundera över temat för restaurangen, börja med ekonomidelen så du ser om din dröm ens är möjlig. Och räkna även pessimistiskt så du inte får någon kalldusch och är skuldsatt för livet om några år.

Ja, det gör jag.

Jag är inte intresserad av att tjäna miljoner. Jag vill driva stället för att det är min passion; att serva och hjälpa människor.

Hur får jag reda på kostnaderna? Det är väl "hemliga" dokument? Såsom elräkningar, hyra, vattenräkning osv. Beställningskostnaderna har man ju ett hum om eftersom det är jag som beställer.

Vad som kommer in genom försäljningen vet jag ju också eftersom det är jag som gör månadsavslut på kassorna. Dock kommer provisionspengar in också, för bränsle vi säljer osv som jag inte har en aning om.
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2012-06-08 10:44:44 följande:
    Nej, det har du rätt i. Men det kan vara så att omkostnaderna är så pass stora att de måste ta ut de priserna för att gå runt. Det är därför det är väldigt viktigt att du tittar på ekonomin ihop med en revisor innan du bestämmer dig för att ta över verksamheten.

Självklart skulle jag göra det. Jag vet också att det har gått runt med ganska stor vinst med tidigare ägare. Som hade bra priser. Och då var det betydligt mindre folk i farten än vad det är nu. Dock hade de en helt annan strategi än dessa ägare. De jobbade även själv, och sparade på detta vis, jämnfört med dessa ägare.
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2012-06-08 10:46:50 följande:
    Ja, det gör jag.
    Jag är inte intresserad av att tjäna miljoner. Jag vill driva stället för att det är min passion; att serva och hjälpa människor.

Hur får jag reda på kostnaderna? Det är väl "hemliga" dokument? Såsom elräkningar, hyra, vattenräkning osv. Beställningskostnaderna har man ju ett hum om eftersom det är jag som beställer.
    Vad som kommer in genom försäljningen vet jag ju också eftersom det är jag som gör månadsavslut på kassorna. Dock kommer provisionspengar in också, för bränsle vi säljer osv som jag inte har en aning om.
    Du får ju helt enkelt ha en ärlig kommunikation med ägarna att du är intresserad att ta över verksamheten när den stängs, men att du vill titta på pappren.
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2012-06-08 10:58:01 följande:
    Du får ju helt enkelt ha en ärlig kommunikation med ägarna att du är intresserad att ta över verksamheten när den stängs, men att du vill titta på pappren.

Ägarna har inte ens meddelat oss att de är vräkta. Det är hyresvärden som gjort det.

Det är lite sådär att går det inte bra för dom så ska de inte gå bra för någon annan heller, så att de frivilligt skulle visa papprena tror jag är ganska tveksamt.
  • Kjellgren
    Anonym (TS) skrev 2012-06-08 12:42:31 följande:
    Ägarna har inte ens meddelat oss att de är vräkta. Det är hyresvärden som gjort det.
    Det är lite sådär att går det inte bra för dom så ska de inte gå bra för någon annan heller, så att de frivilligt skulle visa papprena tror jag är ganska tveksamt.
    Hyran kan du fråga hyresvärden om, det är knappast hemligt. De har säkert koll på rimlig elkostnad också.

Rent allmänt är personalkostnaderna som regel störst för företag, inte el eller vatten. I ditt fall kan kanske marknadsföringen kosta en del också, speciellt i början. Försäkringar är säkert inte gratis för restauranger heller.

Säg att du ska ta ut en lön om 15.000 netto och att du ska betala någon annan 10.000 netto (någon som inte jobbar extra) - hur mycket måste du sälja för då? Är det rimligt att tänka sig att du säljer för den summan varje månad? Du behöver inte redovisa det här, bara tänka igenom det själv.
  • Anonym (TS)
    Kjellgren skrev 2012-06-08 13:06:24 följande:
    Hyran kan du fråga hyresvärden om, det är knappast hemligt. De har säkert koll på rimlig elkostnad också.

Rent allmänt är personalkostnaderna som regel störst för företag, inte el eller vatten. I ditt fall kan kanske marknadsföringen kosta en del också, speciellt i början. Försäkringar är säkert inte gratis för restauranger heller.

Säg att du ska ta ut en lön om 15.000 netto och att du ska betala någon annan 10.000 netto (någon som inte jobbar extra) - hur mycket måste du sälja för då? Är det rimligt att tänka sig att du säljer för den su mman varje månad? Du behöver inte redovisa det här, bara tänka igenom det själv.

På lönerna tillkommer arbetsgivaravgift också? Vet du hur mycket den ligger på?

I början får man ju också räkna med att inte ta ut någon lön själv.

Starta eget bidrag kan man väl få också, ifall inte förtjänsten räcker till allting så har man ju en slant där också.

Sen handlar väl allt om att inte gp för fort fram. Att man har delmål som man försöker uppnå och inte strävar efter att ha en 100% fullt fungerande verksamhet från dag ett, utan bygga upp eftersom.

Sommaren tjänar man bra på, väldigt bra. Detta överskott kan man lägga på renovering, nya montrar, skyltar osv. Låta allting komma eftersom man har råd.

Börja smått, för att sedan bli större!
  • Kjellgren
    Anonym (TS) skrev 2012-06-08 15:22:38 följande:
    På lönerna tillkommer arbetsgivaravgift också? Vet du hur mycket den ligger på?

I början får man ju också räkna med att inte ta ut någon lön själv.
    Starta eget bidrag kan man väl få också, ifall inte förtjänsten räcker till allting så har man ju en slant där också.

Sen handlar väl allt om att inte gp för fort fram. Att man har delmål som man försöker uppnå och inte strävar efter att ha en 100% fullt fungerande verksamhet från dag ett, utan bygga upp eftersom.
    Sommaren tjänar man bra på, väldigt bra. Detta överskott kan man lägga på renovering, nya montrar, skyltar osv. Låta allting komma eftersom man har råd.

Börja smått, för att sedan bli större!
    Arbetsgivaravgiften är ca 30%, sedan tillkommer semesterlön, försäkringar och annat som jag inte kan komma på. Grovt räknat är kostnaden 50% av nettolönen. OM JAG MINNS RÄTT - det är några år sedan jag hade anställda och tog ut lön från företaget. Kolla med Nyföretagarcentrum så får du aktuella besked.

Det är inte säkert att du är berättigad till startaegetbidrag, jag är det tex inte (och ska inte vara det, det finns ingen arbetslöshet bland tandläkare). Man måste uppfylla vissa krav för att vara berättigad och jag tror det är arbetsförmedlingen som avgör??

Prata också med din bank om hur de ställer sig till lån och med vilken ränta, ofta är det billigast att låna på huset om du har möjlighet. Och allra säkrast att företaget lånar men det är inte säkert att banken går med på såhär i början utan du kanske får ta det som privatperson.
  • Bolaget

I restaurang så ska  varukostnaden ligga på ungefär 30% av försäljningspriset med ett spann på säg 25-35%. Du har alltså ca 70% av omsättningen att spela på som ska räcka till hyra, löner och andra omkostnader.

Med det i bakhuvudet kan du räkna lite baklänges. Antag att du själv jobbar heltid och nöjer dig med en nettolön på 15.000. Grovt räknat kan man säga att 1 kr till dig ger en krona till skattemyndigheten iform av din skatt och arbetsgivaravgifterna. Så en nettolön på 15.000 ger en kostnad på 30.000 för dig. Räkna sedan på lokalkostnaderna, förbrukningsmaerial som dukar, servetter, diskmedel osv och säg att du kommer upp i 100.000 för en månad. Dina kostnader är du 130.000 i månaden som ska täckas med 70% av din omsättning.

Du behöver alltså sälja för 185000+moms dvs 232.000 på en månad för att täcka dessa kostnader.

Nu är ju siffrorna helt tagna ur luften men du får ett hum om hur du ska räkna. Ska du sedan anställa någon med en avtalsenlig lön så kan du inte bara räkna nettolönen*2 som på dig själv utan då tillkommer semesterersättning, försäkringar, ditt sjuklöneansvar mm så för att budgetera rätt får du nästan räkna bruttolönen*2 för att vara på den säkra sidan. Med en lön på 18.000 i månaden måste du alltså sälja för 62000 till för att täcka lönen. 

Uppstartskostnader om lokalen är godkänd vilket den ju är hamnar väl på runt 150.000-200-000 så du måste ju få banken med på att låna ut pengar. Då gäller det att du kan visa en hållbar budget, alltså inte en budget som visar att det kommer att gå runt OM du får starta-eget bidrag, OM släkten jobbar gratis eller OM du ändrar priserna så att folk återvänder. Du måste visa en hållbar budget från dag 1, en restaurang kan inte växa organiskt utan du måste från dag 1 ha råd att anställa folk som gör att ni kan ha öppet hela dagarna 7 dagar i veckan och kan erbjuda flera maträtter att välja på från början

Svar på tråden Starta företag - Hur går man tillväga?