• Platinum

Fråga om tidiga tecken för autism

Hej! Jag är orolig för att mina tvillingar visar tidiga tecken på autism. Jag har läst om s.k. "red flags" på olika ställen på internet.

Den jag undrar över är:

"No back-and-forth sharing of sounds, smiles, or other facial expressions by 9 months"

Mina barn som är drygt 8 månader korrigerad ålder härmar inte ljud men oftast ler de tillbaka när jag ler mot dem. Men det är väl inte direkt back and forth, eller?

Vad menas med "facial expressions"? Om jag räcker ut tungan härmar de inte utan försöker ta min tunga med handen...Är det något annat som avses.

Ibland (dock väldigt sällan) kan jag förmå dem att fortsätta göra ett hostljud fler gånger genom att härma dem. Dock inte nödvändigtvis med ögonkontakt och inte någon längre stund.

Är det någon som kan förklara eller ge exempel på detta? Eller hur jag kan testa detta?

• Svar på tråden Fråga om tidiga tecken för autism
  • Philippa

Försök inte oroa dig....! En del barn är sena i utveckligen, i synnerhet om de är för tidigt födda...

Min son föddes i vecka 29 och har diagnos autism som han fick när han var 3 år... jag märkte tecken på autism när han var ca 18 månader....

• Busbellan

Min son har autism och det är ju väldigt svårt att se så tidigt, nu i efterhand kan jag ev se vissa tecken.
    När det gäller ljud så hade sonen inga ljud alls, alltså inte bara att han inte svarade tillbaka när man pratade utan han lät inte alls 

Mamma till Nora, August och Ella
  • cruz

Ett svarsleende är väl back and forth? När jag räckte ut tungan åt mina tvillingar som 9 månadersbebisar så reagerade de på samma sätt som dina. De tog tag i tungan och ville undersöka den, både pojken med autism och pojken som inte har autism. Ett typexempel där du kan studera om dina små avläser ditt ansiktsuttryck kroppspråk etc (vilket autistiska barn har svårt för) är tex när du är på besök hos doktor eller bvc sköterska eller någon annan lite mer okänd person. I sådana situationer som är lite främmande och nya brukar normalstörda barn ofta kolla in sin förälder för att avläsa om den främmande personen är någon att vara rädd för eller inte. Detta var jättetydligt hos min minsting när vi var på bvc besök. Lars H Gustafsson beskriver det som "the moment of hesitation" i en av sina böcker (tyvärr minns jag inte vilken). Det handlade i alla fall om en situation då doktorn skulle bekanta sig med spädbarnet innan en undersökning och tex sträcker fram instrumentet eller en leksak till barnet och hur barnet snabbt kollar in mamman för att se om det är OK att ta emot föremålet. Just denna typ av check var så tydlig hos mina normalstörda barn men fanns inte hos det autistika pojken i samma utsträckning.

• Ronjami

Gå på magkänslan. Min tvillingtjej med AS var mer "självständig" och hade inte lika stort behov att bli buren etc. Hon har alltid svarat på leenden och tittar alltid i ögonen men det som gjorde att jag ändå kände att det var något var att hon var lite disträ och hade inte samma sociala behov som sitt syskon.

• Ninakub

Min son har diagnos autism och när han var bebis brukade han krypa in i väggen för att han inte förstod att den skulle komma, han lekte inte tittut med någon annan en mig, hans joller var som jag ser idag inte nyanserat men då märkte jag inget. Jag brukade säga till släktingar att min son inte gillar människor förutom familjen. Trodde då att det var hans personlighet men inser idag att det är en del av hans autism... Jag trodde länge att han bara var sen i utvecklingen men när jag senare började tro att han hörde dåligt och vi fick träffa en barnläkare som genast tyckte vi skulle vidare till bup. Mitt råd... Be att få träffa en barnläkare direkt! Man kan visst se om bebisar har autism!

Svar på tråden Fråga om tidiga tecken för autism