• Anonym (överbesyddande?)

Verktyg och limpistoler på förskolan

På min dotters förskola har barnen (3-6 års avdelning) fri tillgång tll verktyg som jag tycker borde hanteras under direkt uppsikt av en pedagog. T.ex. hammare och spik. såg, limpistoler...

Jag är inte emot att barnen lär sig använda dem, inte alls. Men jag anser faktiskt att verktyg som kan orsaka rejäl skada, bör användas med en vuxen närvarande.

En limpistol kan ge riktigt fula brännsår, och bara tanken på att en fogsvans får ett felskär och hoppar över min dotters hand får mig att må lite illa.

Varför skall barnen lära sig att använda dessa verktyg själva, när de är så pass små? Räcker det inte att de får lära sig att använda dem, med vuxen handledare, och så kan de få mogna till att hantera verktyg som dessa själva när de är något äldre, runt skolåldern?

Jag kom och hämtade min dotter, och hon stod och sågade i en brädbit, helt ensam. Jo visst fanns det pedagoger in närheten, ute på lekplatsen. Men ingen fanns nära nog för att kunna styra upp om något gått snett.

Är jag överbeskyddande? Tänker jag fel? Skall barnen lära sig att skära med vassa förskärare själva också, när de är 4 år gamla? Det blir ju ungefär samma skada om du slinter med en kniv, eller en såg.

Hur tänker ni? 

• Svar på tråden Verktyg och limpistoler på förskolan
  • hönamor

De förskolor jag har arbetat på har oxå haft dessa verktyg men eftersom vi haft öppen atelje och barn i allt från 1 år  till 6 år så har saker som hammare, såg, skruvmejslar, limpistoler och sånt varit upplagda på hyllor eller i skåp där de äldsta barn har kunnat nå med en stol men inte de yngre. Men barnen har även varit bra på att säga till när de vill använda sig av dem så vi vet att de tas fram. Limpistoler ska ju dessutom in i eluttag vilket vi har velat ha översikt över och ibland glömmer barn att ta undan efter sig (även om vi tjatar) så då är det bra om vi vet att de har arbetat med de sakerna så vi kan kolla att allt är borta så inte de mindre går in sen.

• LMT

På de förskolor jag arbetat på används speciella limpistoler till barnen som inte blir lika varma som vanliga.

• FlitigaLis

Jag har en limpistol från panduro som inte blir så varm att man bränner sig. Tror och hoppas det är sån de har.

• elmadumle

När min son gick på dagis hade de dessa verktyg, en riktig limpistol modell mindre hade de också, dock var alltid en personal närvarande i den hörnan när någon var där. Jag tycker det är toppen att de får lära sig använda riktiga verktyg, sonen har gjort många fina saker men det måste finnas någon vuxen som övervakar det hela.

Svar på tråden Verktyg och limpistoler på förskolan