• NovaAlexandra

Kan man få föräldrapenning retroaktivt?

Jag vill ta ut fp från april 05 tillochmed nu, nån som vet om det går?

• Svar på tråden Kan man få föräldrapenning retroaktivt?
  • cinderella26

jag e inte säker.. men jag tror att man måste anmäla senast den dag man har tänkt ta ut.

• ebben

Varför vill du göra så? Varför tog du inte då? Jag tror inte det går att göra så.......

• NovaAlexandra

Jag vill göra så för att min man ska vara hemma nu och han har jobbat upp sin sgi och vill ha fp enligt sin nuvarande sgi. Jag tror dock att man måste ta ut de första 180 dagarna med lägsta sgi och det har inte jag gjort, jag har inte tagit ut några dagar alls. Fast det är svårt att fatta deras regler..

• ebben

från april 05-till nu.
    Alltså jag är jättenyfiken på varför? OM jag får vara det ........

• Amorella

Hur tänkte du med "lägsta SGI"? Ska han vara föräldraledig nu så får han ju enligt sin nuvarande SGI?

• NovaAlexandra

Amorella, han hade alltså inte nån sgi 240 dagar innan vi fick barn. Utan han har jobbat upp den.

• ebben

om ni inte tagit några dar alls till o med nu så kan han ju bara börja att ta ut! Då får han ju efter den högre lönen.......

• Eliva

Du måste inte ta ut mini-beloppet först.
    Men vem har varit hemma med barnet tills nu? Du? För i sådana fall gäller ju din SGI, oavsett vad han har fått för SGI och om han höjd den under året. Vet dock inte om man kan göra det retroaktivt, antar att det kan bli en väldig pappersfrågan om du varit hemma men inte plockat ut dagar men inte heller fått "lön" från någon annanstans.

Svar på tråden Kan man få föräldrapenning retroaktivt?